شناسهٔ خبر: 24700883 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واشنگتن پست: سفر بن سلمان به واشنگتن، تحت تاثير جنگ يمن قرار داشت

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما ، ­پايگاه اينترنتي واشنگتن پست در تحليلي به قلم «ايشان تارور»‌ به بررسي سفر اخير محمد بن سلمان وليعهد عربستان به آمريکا پرداخت و نوشت کارزار نظامي عربستان سعودي در يمن، بر سفر وليعهد عربستان به آمريکا تاثير گذاشته است.

بر اساس برآوردهاي انجام شده توسط آژانس هاي امداد رسان، تاکنون دست کم 5100 غيرنظامي در جنگ يمن کشته شده اند. رقم واقعي ممکن است بيش از دو برابر اين رقم باشد.
افراد بسياري در اين خصوص مقصر هستند. اما سعودي ها، به عنوان متحدان کشورهاي غربي و عناصري که خود را متولي ثبات منطقه اي مي دانند، بايد هدف انتقادهاي شديدتري قرار بگيرند. ائتلاف سعودي بيش از 16 هزار بار طي سه سال گذشته، يمن را بمباران کرده است. يک سوم از اين موارد حمله عليه اهداف غير نظامي صورت گرفته است. گروه هاي حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کرده اند ائتلاف سعودي ممکن است به ارتکاب جنايت جنگي متهم شود. به علاوه، اقدام رياض در محاصره بنادر يمن، تا حد زيادي باعث کمبود غذا، دارو و کالاهاي اساسي در اين کشور بوده است.
مخالفت با کارزار نظامي عربستان سعودي در يمن، طي هفته هاي اخير در کنگره آمريکا تشديد شده است، اما دولت ترامپ با اين جريان مخالفت کرده است. «جيمز ماتيس» وزير دفاع آمريکا هفته گذشته در نامه اي خطاب به «ميچ مک کانل» رهبر اکثريت سنا نوشت: "اعمال تحريم هاي جديد عليه حمايت هاي نظامي محدود آمريکا، مي تواند باعث افزايش شمار قربانيان غيرنظامي در يمن شود، همکاري ها با شرکاي ما را در مبارزه با تروريسم در معرض خطر قرار دهد، و نفوذ ما را در عربستان سعودي تضعيف کند."
مقامات دولت آمريکا همچنين تلاش کردند تا چنين نشان دهند که حمايت آمريکا از ائتلاف سعودي، به صورت مستقيم باعث تشديد خصومت ها نمي شود. اين در حالي است که منتقدان، چنين موضوعي را باور ندارند.
سناتور «مايک لي» در اين باره گفت: " دولت آمريکا ادعا مي کند تا زماني که نيروهاي آمريکايي وارد ميدان نشده اند و هدف شليک گلوله قرار نگرفته اند، اين کشور در خصومت ها مشارکت نکرده است." وي افزود نمي توان تصور کرد که دولت آمريکا، چنين ادعايي را مطرح کند.
وقوع اين رويدادها در حالي است که محمد بن سلمان در واشنگتن، مورد استقبال شرکت هاي توليد سلاح قرار گرفت. آنها اميدوار هستند بتوانند هزاران سلاح نقطه زن را به عربستان سعودي و امارات عربي متحده بفروشند. اما ترامپ در ديدار با محمد بن سلمان، هيچ سخني از يمن به ميان نياورد، چه رسد به طرح دورنماي پايان جنگ.
بيشتر تحليلگران بر اين باور هستند که جنگ يمن هيچ راه حل نظامي ندارد.
«رابرت مالي» و «آوريل لانگلي آلي» که از کارشناسان «گروه بين المللي بحران» هستند در اين باره در مطلبي نوشتند:‌"بيشترين اميدي که سعودي ها مي توانند داشته باشند، ادامه جنگ هاي چريکي در سرزمين هاي مرتفع شمالي است." آنها همچنين از سعودي ها خواستند تا به اين کارزار پايان دهند. در ادامه اين مطلب آمده است: "بهترين سناريوي نظامي قابل تصور، آن است که عربستان سعودي همچنان به واسطه اين جنگ، از لحاظ مالي تضعيف خواهد شد، موقعيت بين المللي خود را از دست خواهد داد و خصومت ها در قبال اين کشور و متحدان آمريکا را افزايش خواهد داد."

نظر شما