شناسهٔ خبر: 24700457 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

واکنش وزارت خارجه به تیراندازی مرزبانان ترکمنستان به ماهیگیران ایرانی

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: شدیدا به اقدام نسنجیده نیروهای مرزبانی ترکمنستان در تیراندازی به ماهیگیران ایرانی معترضیم و خواستار توضیح فوری و رسمی مقامات ترکمنستان هستیم.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /بهرام قاسمی عصر پنجشنبه در واکنش به تیراندازی مرزبانان دریایی ترکمنستان به ماهیگیران ایرانی افزود: اخبار ناگواری مبنی بر تیراندازی مرزبانان دریایی ترکمنستان به سمت ماهیگیران ایرانی و جان باختن دو تن و دستگیری دو تن دیگر منتشر شده است.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از وقوع این حادثه و انتشار این خبر تاسف برانگیز، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در تماس با مقامات ترکمنستان بطور جدّ پیگیر موضوع شدند و طی یادداشتی رسمی از دولت آن کشور خواستار توضیح درباره این حادثه شدیم که این پیگیری ها همچنان ادامه دارد.
قاسمی با اشاره به روابط دوستانه دو کشور ایران و ترکمنستان گفت: شدیدا به اقدام نسنجیده نیروهای مرزبانی ترکمنستان در تیراندازی به یک قایق ماهیگیری و غیر نظامی معترضیم چرا که حتی اگر ماهیگیران ایرانی به آب های ترکمنستان نزدیک شده باشند بر اساس رویه و عرف معمول بین المللی نیروهای مرزی می توانند آنها را از محدوده آب های آن کشور دور نمایند.
وی افزود: از این رو خواستار توضیح فوری و رسمی مقامات مسئول در ترکمنستان هستیم و امیدواریم با توجه به روابط مودت آمیز میان دو کشور و با همکاری مقامات ذیصلاح آن دولت چگونگی ابعاد این حادثه روشن شود.
به گزارش ایرنا، الیاس هیوه چی فرماندار شهرستان بندرترکمن شامگاه چهارشنبه اول فروردین 1397در گفت و گو با ایرنا ازز تیراندازی مرزبانان ترکمنستان به صیادان ایرانی خبر داد و گفت: یک گروه چهار نفره از صیادان این شهرستان که مشغول ماهیگیری در دریای خزر بودند با تیراندازی ماموران مرزبانی ترکمنستان در محدوه مرزهای آبی دو کشور مواجه شدند.
وی ادامه داد: این صیادان که از اهالی بندرترکمن هستند، شب گذشته برای ماهیگیری وارد خزر شده بودند و به دلیل حضور در محدوده مرزهای آبی ایران و ترکمنستان، توسط مرزبانان این کشور مورد اصابت تیر قرار گرفتند که بر اساس اطلاعات واصله یکی از صیادان در دم کشته شد و یک نفر دیگر نیز به سبب شدت جراحات فوت کرده است.دو نفر دیگر از صیادان که زنده مانده اند به همراه اجساد کشته شدگان در اختیار مرزبانی کشور ترکمنستان قرار دارند.

/ اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه،

برچسب‌ها:

نظر شما