شناسهٔ خبر: 24687618 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مقام ترکیه‌ای: هماهنگی با روسیه به معنای رویگردانی از متحدان غربی نیست

سخنگوی نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه اظهار کرد هماهنگی با روسیه به معنای رویگردانی از متحدان غربی و ناتو نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ابراهیم کالین، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه، در گفتگو با سی ان ان، با بیان اینکه ترکیه عملیات سپر فرات را با همکاری ائتلاف به اصطلاح بین المللی بویژه آمریکا آغاز کرد وبه اتمام رساند، گفت: هماهنگی با روسیه به معنای رویگردانی از متحدان غربی و ناتو نیست.

ابراهیم کالین گفت: نیروهای مسلح ترک و (باصطلاح) ارتش آزاد سوریه برای پاکسازی حزب اتحاد دموکراتیک و یگانهای مدافع خلق شاخه سیاسی سازمان تروریستی پ ک ک عملیات شاخه زیتون را آغاز کردند و بطور کامل عفرین را تحت کنترل گرفتند.

کالین مدعی شد: ادعای غارت عفرین از سوی ارتش آزاد را جدی می گیریم و در حال تحقیق درباره آنها هستیم. برخی گروهها ممکن است برخلاف دستورات عمل کرده باشند. ترکیه نمی خواهد به دلیل مسائل امنیتی مردم آواره شوند. ترکیه سیاست دشمنی با مردم کرد را ندارد. چنانکه ترکیه در سوریه و عراق و سایر مناطق از کردها حمایت کرد.

وی گفت: قبل از جنگ داخلی سوریه و هنگامی که ترکیه وحکومت بشار اسد روابط حسنه ای داشتند، اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفتگوهای دوجانبه برای نخستین بار تاکید کرد که باید کردهای سوریه از حقوق اساسی برخوردار شوند. در حالی که آن موقع نه از کردهای سوریه و نه کوبانی (عین العرب) سخن گفته می شد. رسانه های غربی حزب اتحاد دموکراتیک و پ ک ک را به مثابه مردم کرد معرفی و تحلیل می کنند. چنین تلقی شبیه این است که بگوییم مسلمانان همان داعش هستند. ادعای پاکسازی قومی کردها در منطقه توسط ترکیه ادعای زشتی است.

کالین افزود: آمریکا متاسفانه در سوریه با یک سازمان مارکسیست لنینیست متحد شده است. ترکیه هم به باراک اوباما و هم به ترامپ گفته بود که کردهای زیادی که از پ ک ک نیستند و همچنین عربها و ترکمنها آماده مبارزه با داعش و همکاری با آمریکا هستند. ترکیه بعد از عملیات عفرین برای آغاز عملیات در منبج در حال مذاکره با آمریکاست همچنین چارچوب عقب نشینی حزب اتحاد دموکراتیک و پ ک ک به شرق فرات مشخص شده است. منبج شهر کرد نشین نیست بلکه اکثر مردم منبج عرب هستند.

وی گفت: در روابط ترکیه با آمریکا دو اختلاف اصلی مطرح است: یکی از اینها حمایت آمریکا از حزب اتحاد دموکراتیک و پ ک ک است. این موضوع که چگونه یک متحد و یا شریک استراتژیک می تواند با یک گروه تروریستی همکاری کند ،غیر قابل درک است.

مسئله دیگر فعالیت گروه تروریستی فتح الله گولن در آمریکاست. انتظار می رود برای حل این مسئله، آمریکا اقدامات اعتماد سازی را در پیش گیرد.
انتهای پیام/

اظهارات ابراهیم کالین درباره روابط ترکیه و غرب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما