شناسهٔ خبر: 24685958 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هماهنگي با روسيه به معناي رويگرداني از متحدان غربي نيست

ابراهيم کالين سخنگوي نهاد رياست جمهوري ترکيه گفت: هماهنگي با روسيه به معناي رويگرداني از متحدان غربي و ناتو نيست.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، ابراهيم کالين سخنگوي نهاد رياست جمهوري ترکيه با بيان اينکه ترکيه عمليات سپر فرات را با همکاري باصطلاح ائتلاف بين المللي بويژه آمريکا آغاز کرد وبه اتمام رساند، گفت: هماهنگي با روسيه به معناي رويگرداني از متحدان غربي و ناتو نيست. 

ابراهيم کالين در مصاحبه با CNN International  گفت: نيروهاي مسلح ترک و (باصطلاح) ارتش آزاد سوريه براي پاکسازي حزب اتحاد دموکراتيک و يگانهاي مدافع خلق شاخه سياسي سازمان تروريستي پ ک ک عمليات شاخه زينون را آغاز کردند و بطور کامل عفرين را تحت کنترل گرفتند.

کالين گفت: ادعاي غارت عفرين از سوي ارتش آزاد را جدي مي گيريم  و در حال تحقيق درباره آنها هستيم. برخي گروهها ممکن است برخلاف دستورات عمل کرده باشند. ترکيه نمي خواهد به دليل مسائل امنيتي مردم آواره شوند. ترکيه سياست دشمني با مردم کرد را ندارد. چنانکه ترکيه در سوريه و عراق و ساير مناطق از کردها حمايت کرد. 

وي تاکيد کرد: قبل از جنگ داخلي سوريه و هنگاميکه ترکيه وحکومت بشار اسد روابط حسنه اي داشتند، اردوغان رئيس جمهور ترکيه در گفتگوهاي دوجانبه براي نخستين بار تاکيد کرد که بايد کردهاي سوريه از حقوق اساسي برخوردار شوند. در حاليکه آن موقع نه از کردهاي سوريه و نه کوباني (عين العرب) سخن گفته مي شد. رسانه هاي غربي حزب اتحاد دموکراتيک و پ ک ک را به مثابه مردم کرد معرفي و تحليل مي کنند. چنين تلقي شبيه اين است که بگوييم مسلمانان همان داعش هستند. ادعاي پاکسازي قومي کردها در منطقه توسط ترکيه ادعاي زشتي است. بخشي از نيروهاي (باصطلاح) ارتش آزاد سوريه متشکل از کردها هستند. تعداد زيادي از جنگجويان کرد وارد عفرين شدند. متاسفانه برخي از مفسران غربي کردهائي را که از گروه  پ ک ک نيستند کرد نمي دانند.

کالين افزود:  آمريکا متاسفانه در سوريه با يک سازمان مارکسيست لنينيست متحد شده است. ترکيه هم به باراک اوباما و هم به ترامپ گفته بود که کردهاي زيادي که از پ ک ک نيستند و همچنين عربها و ترکمنها آماده مبارزه با داعش و همکاري با آمريکا هستند.  ترکيه بعد از عمليات عفرين براي آغاز عمليات در منبج در حال مذاکره با آمريکاست همچنين چارچوب عقب نشيني حزب اتحاد دموکراتيک و پ ک ک به شرق فرات مشخص شده است. منبج شهر کرد نشين نيست بلکه  اکثر مردم منبج عرب هستند.

وي گفت: در منبج تعداد زيادي پايگاه نظامي و تسليحاتي و آموزشي قرار دارد.. تلاش مي شود که منبج به قنديل دوم تبديل شود اما ترکيه اجازه چنين کاري را نمي دهد. ترکيه در عمليات عفرين با روسيه، و همچنين با آمريکا هماهنگي انجام داد زيرا هم عمليات هوائي تدارک ديده و هم نيروي زميني را وارد منطقه کرد از اين رو   براي پيشگيري از حوادث احتمالي هماهنگي لازم انجام گرفت. 

وي گفت: در روابط ترکيه با آمريکا دو اختلاف اصلي مطرح است: يکي از اينها حمايت آمريکا از حزب اتحاد دموکراتيک و پ ک ک است.اين موضوع که چگونه يک متحد و يا شريک استراتژيک مي تواند با يک گروه تروريستي همکاري کند ،غير قابل درک است.

مسئله ديگر فعاليت گروه تروريستي فتح اله گولن در آمريکاست. انتظار مي رود براي حل اين مسئله ، آمريکا اقدامات اعتماد سازي را در پيش گيرد.

نظر شما