شناسهٔ خبر: 24687502 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه بیرجند در پیام نوروزی: تبریک از نوع برکت است

بیرجند - ایرنا - نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند حلول سال نو را تبریک گفت و افزود: تبریک از نوع برکت یعنی نسبت به دیگران درخواست برکت کردن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در این پیام نوروزی بیان کرد: حلول سال جدید را، سال 97، برای مردم خوب، فرهنگ دوست خراسان جنوبی، دعای خیر، برکت در عمر، موفقیت در آنچه که رضای پروردگار است، دارم.
وی افزود: مسلم اولین سوالی که مردم خوب ما و ولایت مدار ما خواهند داشت، این که اول فروردین که مصادف با روز ماه قمری شهادت حضرت امام هادی (علیه السلام) است تبریک بگوییم یا نگوییم. خیلی جواب روشن و قابل توجهی دارد و آن این است که تبریک را که می گوید.
وی گفت: کسانی هستند اهل غرور و غفلت، و از زندگی دنبال سرگرمی ها می گردند مشروع یا غیر مشروع، تبریک اینها که از نوع کارهای سرگرمی و بی محتوا است، نه در روز شهادت امام هادی (ع) و نه در غیر آن در هیچ وقتی معقول نیست چون هدفمند نیست. اما آنهایی که اهل بصیرت اند، تبریک یعنی چه؟ تبریک از نوع برکت هست، یعنی نسبت به دیگران درخواست برکت کردن، برکت یعنی چه؟ اینها در معنی برکت خوابیده، برکت سه تا عنصر دارد: اول خیر؛ دوم فراوان؛ سوم ثابت؛ این که انسان برای دیگران آرزوی خیر کند و آن آرزوی خیر فراوان و خیر ثابت، نه از نوع متغیرهای دنیوی، ارزشها، این که چیز بدی نیست نه در روز شهادت بد است و نه در غیر آن، یک ارزش است که انسان برای دیگران خیر بخواهد، خیر فراوان بخواهد و برای آنها خیر همیشگی و ثابت بخواهد.
امام جمعه بیرجند اظهار کرد: پس این مسئله به شهادت و زندگی و مرگ و اینها ربطی ندارد و در هر حالی این را باید خواست. در دعا داریم«اَللَّهُمَّ بارِکْ لی فِی الْمَوْتِ»[1] در مسائل ارزشی مرگ در تبریک و برکت با هم جمع می شود. «اللهم بارک لی فی الموت و فی ما بعد الموت»؛[2] «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَی دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ»[3]،پس پاسخ این سوال اولیه ای که طبعاً در ذهن عزیزان هست بیان شد. اما از این که ما بالاخره کالای زندگیمان را با کیل سال تعیین می کنیم، یک سال بر عمر ما مساوی می شود 70 سال، خوب 70 سال؛ چه برای آن که گذشته و پشت سرش را نگاه می کند 70 سال گذرانده، چه برای آن کسی که می خواهد 70 سال در آینده بالاخره طعم دنیا و لذت های دنیا، ناملایمات دنیا را بچشد یک مقداری سنگینه؛ 70 سال مشکلات، 70 سال ناملایمات، 70 سال سختی، چون انسان زندگی را با سختی به موفقیت می رساند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: اگر یک دانش آموز سختی نبیند باسواد نمی شود، اگر یک کشاورز سختی نبیند به محصول نمی رسد، همه چیز همین طور است پس باید با سختی پنجه نرم کرد. وقتی با کیل سال می سنجیم بعد می گوییم 70 سال گران میاد، حالا می خواهید با یک کیل دیگه بسنجید، زندگی چقدره مسابقه هوش، زندگی چقدره، زندگی یک لحظه است نه 70 سال؛ بله یک لحظه قطعاً یک لحظه هست، چطور؟
این روایت را دقت کنید چقدر زیبا است «اِصْبِرُوا عَلَی اَلدُّنْیَا فَإِنَّمَا هِیَ سَاعَةٌ »[4]، یعنی شکیبا باش، استوار باش، به خود هراس راه نده، کل زندگی یک ساعته این یک ساعت در اونجا نه 60 دقیقه یعنی یک آن، معنی لغوی ساعت (آن) است زندگیت فقط یک آن هست حواست باشه، تمام عمرت یک آن است. چطور؟ «فَمَا مَضَی مِنْهُ فَلاَ تَجِدُ لَهُ أَلَماً وَ لاَ سُرُوراً»[5] شما که می گوید یک سال، یک هفته، دقت کنید آنچه را که گذشته آن دیگه بارش بر دوش تو نیست، به جهت این که نه در آن غمی می بینید و نه در آن شادی می توانید کشف کنید آنکه گذشته، که گذشته هرچه هست. بر دوش شما چیزی نیست، نه از غمش و نه از شادی اش.
«وَمَا لَمْ یَجِئْ فَلاَ تَدْرِی مَا هُوَ»[6]، آنچه هم که نیامده، خوب نیامده فردا چه خواهد شد بارش بر دوش من نیست هفته بعد چه خواهد شد نه غمش و نه سرورش من با اون مواجه نیستم، من مواجه با یک لحظه هستم، این 70 سال یک لحظه یک لحظه است. از نظر توان هر کسی می تواند خودش آزمایش کند یک لحظه می تواند تحمل کند، یک لحظه می تواند جلوی نفس را بگیرد، یک لحظه می تواند درشتی نکند، یک لحظه می تواند کار خیر کند؛ ببینید اگر یک لحظه می تواند خوب همه لحظه ها همچنین است.
وی ادامه داد: «حکم الامثال فیما یجوز وفیما لایجوز واحد»[7]، اگر در یک لحظه شدنی است که بر راه حق ثابت قدم بمانی و هر چه بادا باد و از باطل فاصله بگیری هر چه بادا باد یک لحظه می شود تمام عمر لحظه به لحظه است و تو همیشه مواجه با یک لحظه هستی نه با یک روز تا برسد به 70 سال. «فَاصْبِرْ فِیهَا عَلَی طَاعَةِ اللهِ وَ اصْبِرْ فِیهَا عَنْ مَعْصِیةِ اللهِ»[8]. ارادتت را قوی کن آن یک لحظه ای را که تا آخر عمر، یک لحظه است دو لحظه نمی شود، سعی کن که نسبت به آنچه که خدا فرموده متعهد باشی، پایدار و آنچه را هم که نهی فرموده پایدار باشی.
پس خیر، برکت و تبریک آنچه را که معنی شد، برای لحظه به لحظه عمر شما این خیر کثیر و این فراوانی با ثبات برای همیشه برای شما مردم خوب و برای همه اهل اسلام و همه نوع بشر آرزومندم.
[1] -حدیثی از امام صادق (ع)، بحارالانوار: ج 98، ص 135، ب 7، ح 3 ؛« پروردگارا، مرگ را بر من مبارک گردان.»
[2] - مستحبات سعی.
[3] - فرازی از دعای امام سجاد(ع)، شب بیست و هفتم رمضان؛ «خدایا دوری از خانه فریب، و بازگشت به خانه جاویدان، و آمادگی برای مرگ پیش از رسیدن آن را روزیام گردان.»
[4] - حدیثی از امام صادق (ع)، الکافی، جلد 2، کتاب الإیمان و الکفر‏‏ ،بَابُ مُحَاسَبَةِ الْعَمَل.«ترجمه: بر دنیا شکیبا باشید، همانا که در آن در برابر آنچه گذشته، ساعتی بیش نیست.»
[5] - همان.ترجمه: « که از آن نه دردی یابی و نه شادمانی.»
[6] - همان.ترجمه: « و آنچه هم نیامده، ندانی که چیست؟»
[7] - «حکم اشیای همانند، در آنچه که جایز و ممکن است و آنچه ممکن نیست، یکی است «این یک قاعده‌ی فلسفی است که کاربرهای متعددی در موارد مختلف دارد. برای آشنا شدن با این قاعده و موارد کاربرد آن، ر.ک: غلامحسین ابراهیمی دینانی، قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی، ج 1، ص 208.
[8] - حدیثی از امام صادق (ع)، ترجمه:« در این ساعت بر انجام طاعات و ترک محرّمات صبر کن.»؛ الکافی2/454، حدیث4؛ وسائل الشیعه: 237/15، باب 19، حدیث 20372٫
3028

انتهای پیام /*

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در این پیام نوروزی بیان کرد: حلول سال جدید را، سال 97، برای مردم خوب، فرهنگ دوست خراسان جنوبی، دعای خیر، برکت در عمر، موفقیت در آنچه که رضای پروردگار است، دارم.
وی افزود: مسلم اولین سوالی که مردم خوب ما و ولایت مدار ما خواهند داشت، این که اول فروردین که مصادف با روز ماه قمری شهادت حضرت امام هادی (علیه السلام) است تبریک بگوییم یا نگوییم. خیلی جواب روشن و قابل توجهی دارد و آن این است که تبریک را که می گوید.
وی گفت: کسانی هستند اهل غرور و غفلت، و از زندگی دنبال سرگرمی ها می گردند مشروع یا غیر مشروع، تبریک اینها که از نوع کارهای سرگرمی و بی محتوا است، نه در روز شهادت امام هادی (ع) و نه در غیر آن در هیچ وقتی معقول نیست چون هدفمند نیست. اما آنهایی که اهل بصیرت اند، تبریک یعنی چه؟ تبریک از نوع برکت هست، یعنی نسبت به دیگران درخواست برکت کردن، برکت یعنی چه؟ اینها در معنی برکت خوابیده، برکت سه تا عنصر دارد: اول خیر؛ دوم فراوان؛ سوم ثابت؛ این که انسان برای دیگران آرزوی خیر کند و آن آرزوی خیر فراوان و خیر ثابت، نه از نوع متغیرهای دنیوی، ارزشها، این که چیز بدی نیست نه در روز شهادت بد است و نه در غیر آن، یک ارزش است که انسان برای دیگران خیر بخواهد، خیر فراوان بخواهد و برای آنها خیر همیشگی و ثابت بخواهد.
امام جمعه بیرجند اظهار کرد: پس این مسئله به شهادت و زندگی و مرگ و اینها ربطی ندارد و در هر حالی این را باید خواست. در دعا داریم«اَللَّهُمَّ بارِکْ لی فِی الْمَوْتِ»[1] در مسائل ارزشی مرگ در تبریک و برکت با هم جمع می شود. «اللهم بارک لی فی الموت و فی ما بعد الموت»؛[2] «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَی دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ»[3]،پس پاسخ این سوال اولیه ای که طبعاً در ذهن عزیزان هست بیان شد. اما از این که ما بالاخره کالای زندگیمان را با کیل سال تعیین می کنیم، یک سال بر عمر ما مساوی می شود 70 سال، خوب 70 سال؛ چه برای آن که گذشته و پشت سرش را نگاه می کند 70 سال گذرانده، چه برای آن کسی که می خواهد 70 سال در آینده بالاخره طعم دنیا و لذت های دنیا، ناملایمات دنیا را بچشد یک مقداری سنگینه؛ 70 سال مشکلات، 70 سال ناملایمات، 70 سال سختی، چون انسان زندگی را با سختی به موفقیت می رساند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: اگر یک دانش آموز سختی نبیند باسواد نمی شود، اگر یک کشاورز سختی نبیند به محصول نمی رسد، همه چیز همین طور است پس باید با سختی پنجه نرم کرد. وقتی با کیل سال می سنجیم بعد می گوییم 70 سال گران میاد، حالا می خواهید با یک کیل دیگه بسنجید، زندگی چقدره مسابقه هوش، زندگی چقدره، زندگی یک لحظه است نه 70 سال؛ بله یک لحظه قطعاً یک لحظه هست، چطور؟
این روایت را دقت کنید چقدر زیبا است «اِصْبِرُوا عَلَی اَلدُّنْیَا فَإِنَّمَا هِیَ سَاعَةٌ »[4]، یعنی شکیبا باش، استوار باش، به خود هراس راه نده، کل زندگی یک ساعته این یک ساعت در اونجا نه 60 دقیقه یعنی یک آن، معنی لغوی ساعت (آن) است زندگیت فقط یک آن هست حواست باشه، تمام عمرت یک آن است. چطور؟ «فَمَا مَضَی مِنْهُ فَلاَ تَجِدُ لَهُ أَلَماً وَ لاَ سُرُوراً»[5] شما که می گوید یک سال، یک هفته، دقت کنید آنچه را که گذشته آن دیگه بارش بر دوش تو نیست، به جهت این که نه در آن غمی می بینید و نه در آن شادی می توانید کشف کنید آنکه گذشته، که گذشته هرچه هست. بر دوش شما چیزی نیست، نه از غمش و نه از شادی اش.
«وَمَا لَمْ یَجِئْ فَلاَ تَدْرِی مَا هُوَ»[6]، آنچه هم که نیامده، خوب نیامده فردا چه خواهد شد بارش بر دوش من نیست هفته بعد چه خواهد شد نه غمش و نه سرورش من با اون مواجه نیستم، من مواجه با یک لحظه هستم، این 70 سال یک لحظه یک لحظه است. از نظر توان هر کسی می تواند خودش آزمایش کند یک لحظه می تواند تحمل کند، یک لحظه می تواند جلوی نفس را بگیرد، یک لحظه می تواند درشتی نکند، یک لحظه می تواند کار خیر کند؛ ببینید اگر یک لحظه می تواند خوب همه لحظه ها همچنین است.
وی ادامه داد: «حکم الامثال فیما یجوز وفیما لایجوز واحد»[7]، اگر در یک لحظه شدنی است که بر راه حق ثابت قدم بمانی و هر چه بادا باد و از باطل فاصله بگیری هر چه بادا باد یک لحظه می شود تمام عمر لحظه به لحظه است و تو همیشه مواجه با یک لحظه هستی نه با یک روز تا برسد به 70 سال. «فَاصْبِرْ فِیهَا عَلَی طَاعَةِ اللهِ وَ اصْبِرْ فِیهَا عَنْ مَعْصِیةِ اللهِ»[8]. ارادتت را قوی کن آن یک لحظه ای را که تا آخر عمر، یک لحظه است دو لحظه نمی شود، سعی کن که نسبت به آنچه که خدا فرموده متعهد باشی، پایدار و آنچه را هم که نهی فرموده پایدار باشی.
پس خیر، برکت و تبریک آنچه را که معنی شد، برای لحظه به لحظه عمر شما این خیر کثیر و این فراوانی با ثبات برای همیشه برای شما مردم خوب و برای همه اهل اسلام و همه نوع بشر آرزومندم.
[1] -حدیثی از امام صادق (ع)، بحارالانوار: ج 98، ص 135، ب 7، ح 3 ؛« پروردگارا، مرگ را بر من مبارک گردان.»
[2] - مستحبات سعی.
[3] - فرازی از دعای امام سجاد(ع)، شب بیست و هفتم رمضان؛ «خدایا دوری از خانه فریب، و بازگشت به خانه جاویدان، و آمادگی برای مرگ پیش از رسیدن آن را روزیام گردان.»
[4] - حدیثی از امام صادق (ع)، الکافی، جلد 2، کتاب الإیمان و الکفر‏‏ ،بَابُ مُحَاسَبَةِ الْعَمَل.«ترجمه: بر دنیا شکیبا باشید، همانا که در آن در برابر آنچه گذشته، ساعتی بیش نیست.»
[5] - همان.ترجمه: « که از آن نه دردی یابی و نه شادمانی.»
[6] - همان.ترجمه: « و آنچه هم نیامده، ندانی که چیست؟»
[7] - «حکم اشیای همانند، در آنچه که جایز و ممکن است و آنچه ممکن نیست، یکی است «این یک قاعده‌ی فلسفی است که کاربرهای متعددی در موارد مختلف دارد. برای آشنا شدن با این قاعده و موارد کاربرد آن، ر.ک: غلامحسین ابراهیمی دینانی، قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی، ج 1، ص 208.
[8] - حدیثی از امام صادق (ع)، ترجمه:« در این ساعت بر انجام طاعات و ترک محرّمات صبر کن.»؛ الکافی2/454، حدیث4؛ وسائل الشیعه: 237/15، باب 19، حدیث 20372٫
3028

نظر شما