شناسهٔ خبر: 24687476 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صلح، دوستي و مقاومت فرهنگ ايرانيان است

غلامعلي خوشرو در مراسم جشن روز بين المللي نوروز در سازمان ملل گفت: فرهنگ ايراني، فرهنگ صلح و دوستي و مقاومت است .

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از نيويورک، سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: نوروز پايدارترين و فراگيرترين سنت در فرهنگ ايراني است و در نوروز خانواده‌ها و دوستان به ديدار هم مي روند تا با سال رفته خداحافظي و براي سال آينده آرزوي خوشبختي کنند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2023525" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2077397/2023525?width=340&height=240"></script></div>

غلامعلي خوشرو در مراسم جشن روز بين المللي نوروز در سازمان ملل با اشاره به اهميت فرهنگي بهار و بهره مندي شعرا و حکيمان زبان و ادبيات فارسي از اين فصل دل انگيز براي بيان موضوعات اجتماعي و اخلاقي افزود: ادب شناسان بر اين باورند که در طول تاريخ ايران، ظرفيت عظيم و شگرف هنري ايرانيان در شعر تجلي کامل يافته است و ادبيات بخشي جدايي ناپذير از فرهنگ ايراني است.

وي با اشاره به اين بيت خواجه شيراز که مي گويد " زکوي يار مي آيد نسيم باد نوروزي؛ از اين باد ار مدد خواهي چراغ دل بر افرازي" تصريح کرد: حافظ نسيم نوروزي را همچون نفس مسيح حيات آفرين مي داند.

خوشرو اضافه کرد: براي حافظ شيرازي، حيات بهاري، حياتي‌ست که صفات اهريمي نظير خودخواهي، زراندوزي، زورگويي و اختلاف افکني را نابود مي کند و فرشته صلح و دوستي و نشاط و روشنايي را به ارمغان مي آورد.

وي گفت: فرهنگ ايراني، فرهنگ صلح و دوستي و مقاومت است و اين فرهنگ در طول هزاره ها در جهان طنين داشته است و به گفته حافظ، فرهنگ ايراني، فرهنگ بهار است که نه به زور بلکه با مهرباني بر جهان پرتو افکنده است، به خصوص که آنجا مي گويد: "ما ملک عافيت نه به لشکر گرفته‌ايم، ما تخت سلطنت نه به بازو نهاده‌ايم".

نظر شما