شناسهٔ خبر: 24679677 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

دبیر شورای عالی فضای مجازی: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سیتنا:

شهاب حسینی و هملت رکورد زدند

پرفروش‌ترین تئاترها و پرکارترین فعالان این حوزه از نمایشنامه نویس و بازیگر گرفته تا طراح لباس، صحنه، پوستر و عکاس در تئاتر شهر به عنوان یکی از اصلی‌ترین مجموعه‌های نمایشی ایران اعلام شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش صبح نو، همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی هر سال، فضاها و مجموعه‌های مختلف به انتشار خلاصه فعالیت‌ها و آماری اقدام می‌کنند که در هرسالی پشت سر گذاشته‌اند. امسال هم مجموعه تئاتر شهر به عنوان پر مخاطب‌ترین مجموعه نمایشی که همواره مخاطبان خاص خود را دارد، آماری از لیست پرکارترین‌های تئاتری را منتشر کرد. لیستی که در آن جای پرفروش‌ترین نمایش سال خالی بود، موضوعی که روابط عمومی این مجموعه درباره آن در گفت‌وگو با «صبح نو» عنوان کرد: اصولاً در هر سالی مرکز هنرهای نمایشی این آمار را پیرامون پرفروش‌ترین تئاتر سال اعلام می‌کند و در غیر این صورت ما نیز به شکل مجزا اقدام خواهیم کرد، اما درباره تئاتر شهر پرفروش‌ترین نمایش مربوط به «اعتراف» به کارگردانی آقای شهاب حسینی است.

خانم‌ها و آقایان علی نصیریان، شهاب حسینی، صالح میرزا آقایی، نیما رییسی، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی، شهرام ابراهیمی، میثاق زارع، غزاله نظر، ایلیا نصراللهی، پرند عین بیگی، تنی آواکیان، فاطمه عرب کرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقت‌جو از بازیگران این اثرند که فروشی بیش از 2 میلیارد تومان داشت.

همچنین نمایش هملت به کارگردانی آقای آرش دادگر و با بازی خانم‌ها و آقایان مهران امام بخش (گورکن)، حسام منظور (کلادیوس)، بهروز کاظمی (هملت پدر)، عمار عاشوری (رز نکرانتز)، علیرضا آرا (گیلدنسترن)، امین طباطبایی (هملت)، شبنم فرشاد جو (گرترود)، پانته آ پناهی‌ها (پولونیوس)، مونا فرجاد (افلیا)، امیر رجبی (لایرتیس) و اسمعیل صالحی، رسول مکوندی، نامیرا حفیظی و رضا کشمیر نیز جزو آثار پرفروشی است که رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

در ادامه به معرفی پرکارترین نمایشنامه‌نویس، بازیگر، طراح صحنه، طراح لباس، عکاس و طراح پوستر و بروشور تئاتر که در این یکسال با آثار مختلفی در فضای نمایشی حضور داشتند، می‌پردازیم.

پرکارترین نمایشنامه‌نویس

از مجموع 73 نمایشنامه‌نویس داخلی و خارجی که آثارشان در قالب اجراهای عمومی و جلسات نمایشنامه‌خوانی میزبان مخاطبان بوده‌اند، آقای محمد چرمشیر با نگارش نمایشنامه‌های «دی روز، در مصر برف نمی‌بارد»، «اصفهان شهر بچه لهستان» و «بوی خواب» ازجمله هنرمندان پرکار تئاترهای به صحنه رفته در مجموعه تئاتر شهر بوده است.

پرکارترین بازیگر

از مجموع 422 بازیگری که طی سال جاری در نمایش‌های اجراشده تئاتر شهر حضور داشتند، وحید نفر با بازی در نمایش‌های «چل گیس» به کارگردانی آقای حسین جمالی در تالار چهارسو ، «کلنل» به کارگردانی آقای خیرالله تقیانی‌پور در تالار اصلی، «هملت و دن کیشوت» به کارگردانی تاج‌بخش فناییان در تالار اصلی و «مرگ آسید کاظم» به کارگردانی آقای محمد محقق در تالار سایه به عنوان پرکارترین بازیگر نمایش‌های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر طی سال 96 معرفی‌شده‌اند. طبق آمار به دست آمده خانم‌ها و آقایان رؤیا افشار، کورش شاهونه، ترانه کوهستانی، فربد فرهنگ، بهار کاتوزی، رحیم نوروزی، الهام شعبانی، سیروس همتی، غزل شاکری، سیامک زین‌الدینی، مژگان خالقی، عباس جمالی و سروش طاهری در فهرست پرکارترین بازیگران آثار نمایشی تئاتر شهر هستند.

پرکارترین طراحان صحنه

از آثاری که سال 96 در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت نزدیک به 60 هنرمند به عنوان طراح صحنه در فهرست گروه طراحی آثار نمایشی قرار گرفتند که از این بین منوچهر شجاع با طراحی صحنه سه نمایش «صبحانه در غروب» به کارگردانی خانم گلچهره دامغانی در تالار قشقایی، «هملت و دن کیشوت» به کارگردانی تاج‌بخش فناییان در تالار اصلی، «چه کسی سهراب را کشت» به کارگردانی آقایان شهرام کرمی در تالار قشقایی و امیرحسین دوانی برای طراحی صحنه سه نمایش « کوررنگی» به کارگردانی سیاوش پاکراه در تالار قشقایی، «به طرز غریبی» به کارگردانی خانم آوا فیاض در پلاتو اجرا و «هفت عصر هفتم پاییز» به کارگردانی آقای ایوب آقاخانی در تالار چهارسو پرکارترین طراحان صحنه آثار نمایشی اجراشده در مجموعه تئاتر شهر معرفی‌شده‌اند.

پرکارترین طراح لباس

از مجموع نمایش‌هایی که سال جاری در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت، نزدیک به 52 هنرمند به عنوان طراح لباس در فهرست گروه طراحی آثار نمایشی قرار گرفتند که از این بین خانم پریندخت عابدین نژاد با طراحی لباس نمایش‌های «کلنل» به کارگردانی آقای خیرالله تقیانی پور در تالار اصلی، «آرسن» به کارگردانی آقای بهزاد صدیقی در تالار قشقایی، «چه کسی سهراب را کشت» در تالار قشقایی هنرمند پرکار حوزه طراحی لباس نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر در سال 96 معرفی می‌شوند.

انتهای پیام

نظر شما