شناسهٔ خبر: 24667787 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شهر «عفرین» سوریه به دست ارتش ترکیه سقوط کرد

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: رئیس جمهوری ترکیه سقوط شهرستان عفرین در شمال سوریه به دست نیروهای ارتش این کشور و نیروهای ارتش آزاد سوریه را اعلام کرد.
رجب طیب اردوغان اعلام کرد: دیروز ساعت ۸:۳۰ صبح مرکز شهرستان عفرین کاملا به کنترل نیروهای ما درآمد و اکنون در عفرین به جای کهنه پارچه‌های تروریست‌ها، نماد صلح و امنیت، پرچم ترکیه و ارتش آزاد سوریه به اهتزار درآمده است. وی اظهار داشت: علیرغم تونل‌ها، دیوارهای بتنی و همچنین تله‌هایی که کاملا مخفی شده بودند دیروز در پنجاه و هشتمین روز عملیات شاخه زیتون، عفرین را به کنترل خود در آوردیم و هم اکنون پرچم ما و ارتش آزاد سوریه در آنجا برافراشته شده است. اردوغان گفت: کوچکترین آسیبی به غیرنظامیان نرساندیم چون ما نه برای اشغال، بلکه برای برقراری صلح و پاکسازی تروریست‌ها وارد عفرین شده‌ایم و ما ملت ترکیه در داخل و خارج از مرزهای‌مان به مبارزه ادامه می‌دهیم. رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: همزمان با پاکسازی عفرین از تروریست‎‌ها، امکانات زیربنایی و روبنایی در این منطقه را نیز برای زندگی بهتر اهالی آن فراهم می‌کنیم و تمامی اقدامات لازم را در اسرع وقت برای بازگشت مردم آن که در ترکیه و غیره آواره شده‌اند، انجام خواهیم داد.
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه هم گفت: ما در ترکیه و جهان به دنبال صلح هستیم و چشم طمع به خاک دیگر کشورها نداریم. یلدریم در مراسم بزرگداشت صد و سومین سالگرد پیروزی ارتش ترکیه در جنگ چاناک ‌قلعه افزود: بر اساس حقوق طبیعی خود و طبق قوانین بین المللی در عفرین و مناطق عملیات سپر فرات با ارتش آزاد سوریه همکاری می کنیم. وی مدعی شد: در کوتاهترین زمان ممکن تهدید گروههای تروریستی پ.ک.ک، ی.پ.گ و داعش علیه ترکیه و ظلم و ستم آنها علیه برادران سوری را پایان خواهیم داد و کسی فکر نکند که آنها را در میانه راه رها خواهیم کرد. در چنین شرایطی نیروهای ارتش ترکیه پس از اشغال شهر عفرین سوریه مجسمه عبدالله اوجالان رهبر زندانی «پ.ک.ک» را در مرکز شهر عفرین پایین کشیده و پرچم خود را در این شهر برافراشتند. ستاد کل ارتش ترکیه هم اعلام کرد که شهر عفرین به کنترل نیروهای ترکیه و نیز عناصر شبه نظامی ارتش آزاد سوریه در آمده و هم اکنون عملیات پاکسازی شهر از مین‌ها و بمب‌های دست ساز کار گذاشته شده جریان دارد. پیش از این شهر عفرین در کنترل یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و نیروهای پ.ک.ک قرار داشت. رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره و نیز پس از ایجاد کریدور امن برای خروج غیرنظامیان و ساکنان عفرین، بسیاری از نیروهای ی.پ.گ، پ.ی.د و پ.ک.ک از عفرین خارج شده اند.
از سویی منابع خبری در ترکیه می‌گویند، عناصری از «ارتش آزاد» که از پشتیبانی نظامیان ترکیه‌ای برخوردارند، موفق شدند بعد از گذشت دو ماه از آغاز عملیات «شاخه زیتون»، از جنوب، وارد شهر عفرین شوند. روزنامه «دیلی صباح» ترکیه، از ورود عناصری از گروهک «ارتش آزاد سوریه» به داخل محدوده شهری عفرین خبر داد. ارتش ترکیه با حمایت از گروه‌ مسلح «ارتش آزاد»، از حدود دو ماه پیش عملیاتی نظامی برای تصرف شهر عفرین، در شمال غرب سوریه را آغاز کرده‌ و این عملیات تاکنون به کشته شدن بیش از ۲۰۰۰ غیرنظامی منجر شده است. دیلی صباح نوشت: نیروهای ارتش آزاد سوریه در ادامه عملیات «شاخه زیتون» که با کمک نیروهای مسلح ترکیه اجرا می‌کنند، ورود به شهر عفرین را از محور جنوبی شهر آغاز کرده‌اند. ترکیه مدعی است که در حال پاکسازی شهر عفرین سوریه از عناصر تروریستی «پ.ک.ک» و سایر گروه‌های متحد آن است در حالی که کمی آن سوتر آمریکا از نیروهای کُرد در شمال و شمال شرق و شرق سوریه حمایت سیاسی – نظامی می‌کند.
در چنین شرایطی هزاران کرد در شهر‌هانوفر آلمان علیه عملیات نظامی عفرین و فروش تسلیحات از سوی برلین به آنکارا تظاهرات کردند. بیش از ۱۰ هزار معترض کرد و چپگراها در شهر‌هانوفر در اعتراض به عملیات ترکیه در عفرین سوریه به خیابانها آمدند. این معترضان بنرهایی با عنوان «نوروز یعنی مقاومت و مقاومت یعنی عفرین» در دست داشتند. این تظاهرات گسترده با حضور گسترده نیروهای پلیس همراه بود.
خبر دیگر اینکه ارتش سوریه در محور «حرستا» واقع در غوطه شرقی آتش بس ۲۴ ساعته اعلام کرد. ارتش سوریه به صورت یکجانبه و برای حفظ جان غیرنظامیان آتش بس اعلام کرده است. از سویی مرکز آشتی روسیه در سوریه (مرکز حمیمیم) از خروج بیش از ۲۰ هزار تن از طریق گذرگاه انسانی در شهرک “الحموریه” در غوطه‌شرقی خبر داد. ولادیمیر زولوتوخین، سخنگوی مرکز حمیمیم تاکید کرد: بیش از ۲۰ هزار غیرنظامی از گذرگاه انسانی در شهرک الحموریه خارج شدند. به گفته وی بیش از ۶۸ هزار غیرنظامی تاکنون از غوطه شرقی خارج شده‌اند. استاندار ریف دمشق هم با اشاره به خروج هزاران غیر نظامی از غوطه شرقی، تأکید کرد که برخی از غیرنظامیان در هنگام خروج زخمی شدند و بلافاصله به بیمارستان انتقال یافتند.

نظر شما