شناسهٔ خبر: 24656793 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

چرا پرسپوليس ضعيف شده است؟

حتي اگر پرسپوليس پنج هفته مانده به پايان فصل عنوان«قهرمان مطلق ليگ» را از آن خود کرده باشد و هر روز رکوردهاي تازه‌اي از اين تيم ثبت و ضبط شود اما درباره افت نسبي اين تيم مي‌توان صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

حتي اگر پرسپوليس پنج هفته مانده به پايان فصل عنوان«قهرمان مطلق ليگ» را از آن خود کرده باشد و هر روز رکوردهاي تازه‌اي از اين تيم ثبت و ضبط شود اما درباره افت نسبي اين تيم مي‌توان صحبت کرد. تيمي که در سال 96 بعد از قهرماني مقتدرانه ليگ برتر با ارائه فوتبالي جذاب و صاحب استانداردهايي فراتر از ليگ برتر ايران، در آسيا به جمع چهار تيم پاياني رسيد حالا از آن کيفيت فاصله گرفته و با وجود قهرماني دوباره در ليگ برتر و پيشروي در ليگ قهرمانان، شادابي و طراوت گذشته را ندارد. منتقدان مي‌گويند پرسپوليس ديگر آن تيمي نيست که پرس وحشتناکي روي دفاع حريف داشت يا در مالکيت توپ و تعداد پاس هر روز رکوردها را در فوتبال ايران مي‌شکست. تعداد فکت‌ها بيشتر هم هست و به نظر بدون غرض‌ورزي مطرح شده و ايرادها کاملا وارد است

منتقدان مي‌گويند پرسپوليس بيش از حد به کناره‌هاي زمين وابسته شده و در فاز حمله تک‌بعدي به نظر مي‌رسد. آنها در فاز دفاع نيز ضعف‌هاي قبلي را پوشش نداده‌اند و لغزش‌هاي گاه و بيگاه‌شان در ليگ داخلي و آسيايي با دلايل مشخص فني توجيه مي‌شود و البته با کنار هم قرار دادن برخي واقعيت‌ها تبديل به نگراني شده است.

پرسپوليس در فصل جاري ليگ برتر کار را تمام کرده و در ليگ قهرمانان احتمالا با کسب دو امتياز از دو بازي بعدي خود صعودش را قطعي خواهد کرد اما آنچه در نمايش‌هاي اخير تيم مشاهده شده افت فني نسبي است که غير از مشاهده در کيفيت برخي بازيکنان اصلي در کليت تيم نيز قابل مشاهده است. با اين حال شايد با رو کردن دلايلي بتوان اين افت را منطقي و طبيعي دانست و اميدوار بود اين شرايط مقطعي بوده و در مراحل بعدي ليگ قهرمانان گريبان تيم برانکو را نگيرد:

يک) با برنامه‌ريزي خنده‌دار اي‌اف‌سي که مطابق و دلخواه ليگ‌هاي شرق آسياست برنامه پرسپوليسي که در فصل 2017 ليگ قهرمانان تا مرحله نيمه‌نهايي پيش رفت فشرده‌تر و دشوارتر از بقيه تيم‌هاي ايراني حاضر در فصل جديد ليگ قهرمانان شده، در واقع تقارن بخشي از اين رقابت‌ها با شروع ليگ برتر- که براي پرسپوليس مصادف با ديدار مقابل الاهلي و الهلال عربستان بود- کار را براي تيم برانکو دشوار کرد و اين تيم تا مهرماه درگير رقابت‌هاي آسيايي شد. پرسپوليس در آن مقطع در اوج به‌سر مي‌برد اما حالا با طولاني‌تر شدن فصل براي اين تيم که کمتر از همه تيم‌ها استراحت داشته نشانه‌هاي افت در تيم برانکو هويدا شده است.

دو)پرسپوليس بهترين بازيکن و مهاجم يک ميليون دلاري اش(مهدي طارمي) را از دست داده. بازيکني که مي‌تواند تفاوت را در بازي‌هاي مهم رقم بزند. مثلا همين کاري که الان تيام براي استقلال انجام مي‌دهد. تصور کنيد اگر مهاجمي با کيفيت تيام را در ليگ قهرمانان در اختيار نداشت تا الان چند امتياز گرفته بود؟ پرسپوليس بدون مهاجم يک ميليون دلاري‌اش قهرماني ليگ برتر را تکرار کرد اما تاثير اين کمبود حتما در آسيا نمود خواهد داشت و تيم برانکو با دست‌اندازهاي بزرگي مواجه مي‌شود.

سه)قهرماني زودهنگام به لحاظ رواني تاثير منفي‌اش را روي بازيکنان پرسپوليس گذاشته و از آنجا که اين اتفاق(قهراني5 هفته قبل از پايان فصل) در ليگ داخلي سابقه نداشته، سرپا نگه داشتن اين تيم و انگيزه دادن به اين بازيکنان دشوار به نظر مي‌رسد. در واقع شايد تيم‌هاي کمي در دنيا مثل بايرن مونيخ و يوونتوس هستند که هر فصل بدون دردسر قهرمان ليگ‌شان مي‌شوند و به اين شرايط عادت کرده‌اند اما از پرسپوليس و بازيکناني که با چنين مساله مهمي راحت کنار نمي‌آيند، حفظ استانداردهاي قبلي و ماندن در اوج توقعي محال است..

نظر شما