شناسهٔ خبر: 24654470 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

گزارش جام‌جم از وضعیت مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در آستانه نوروز

با بهار به کرمانشاه برویم...

کرمانشاه گرچه هنوز گردوخاک آوار سنگین زلزله 21 آبان را کامل از تن خود نتکانده و هنوز با کمری خمیده و کامی تلخ و چشمانی نگران به آینده، نفس می‌کشد و زندگی را میان آوارهایش جست‌و‌جو می‌کند، با این همه اما هنوز زیبایی‌هایش مثال‌زدنی است؛ زیبایی‌های میراث تاریخی‌اش در شهر کرمانشاه، در سرپل ذهاب مصیبت‌دیده و حتی قصر‌شیرین و خطوط صفر مرزی‌اش. هنوز می‌توان زیبایی‌های تاریخ و فرهنگ و طبیعت را در جای جای این استان به نظاره نشست؛ حتی لابه‌لای چادرها و کانکس‌های شهروندان زلزله‌زده‌اش در سرپل ذهاب؛ شهری که مهم‌ترین جاذبه‌اش این روزها پهنه‌ای وسیع از چادرها و کانکس‌های سفید در هم تنیده است که ساکنانش عید ندارند، اما هم عید را دوست دارند و هم چشم به راه مهمانان نوروزی اند تا شاید نور امید و برق زندگی دوباره آسمان چادرهای شب زده‌شان را روشن کند.

صاحب‌خبر -
هنوز می‌توان زیبایی‌های تاریخ و فرهنگ و طبیعت را در جای جای این استان به نظاره نشست؛ حتی لابه‌لای چادرها و کانکس‌های شهروندان زلزله‌زده‌اش در سرپل ذهاب؛ شهری که مهم‌ترین جاذبه‌اش این روزها پهنه‌ای وسیع از چادرها و کانکس‌های سفید در هم تنیده است که ساکنانش عید ندارند، اما هم عید را دوست دارند و هم چشم به راه مهمانان نوروزی اند تا شاید نور امید و برق زندگی دوباره آسمان چادرهای شب زده‌شان را روشن کند.

به گزارش جامجم، چند ماهی است که سرتاسر کشور به تکاپو افتاده؛ از روستاهای دوردست گرفته تا شهرهای کوچک و بزرگ؛ در تکاپوی چینش مقدمات جشن نوروز؛ جشنی که حق همه ایرانیان مهربان و سخت کوش است؛ حق همه؛ از آنها که کاروبارشان در شهرهای بزرگ سکه است تا کارگران چندماه حقوق نگرفته کارخانههای شهرهای اراک، اهواز و... تا کشاورزان خسته از خشکسالی و بیآبی اصفهان و خوزستان و خراسان جنوبی و هنرمندان ضرردیده صنایعدستی و صدالبته هموطنان مصیبتدیده و تلخکام کرمانشاهی که سایه سنگین زلزله ویرانگر آبان ماه هنوز از سر زندگی سختشان دور نشده است. هنوز با گذشت چهار ماه، زندگی این مردم اگرچه مقداری تغییر کرده، اما هنوز هم تمام پارکها، بلوارها یا هر زمین خالی که در شهر وجود دارد پر است از چادرها و کانکسهای سفید و خاکستری تیره رنگی که گاه جوی آب در اطراف آنها روان است.

خبری از بوی عید نیست

بوی خاک و آوار هنوز در سرپل ذهاب و قصرشیرین پراکنده است و خبری از عطر گل و سبزه و نوروز نیست؛ گرچه برخی شهروندان سرپل ذهابی و قصرشیرینی لابهلای این آوار به دنبال بهار میگردند؛ بهاری که شاید بشود آن را توی یک تنگ کوچک ماهی قرمز یا سبزهای کوچک یافت. مردم دیار زلزلهزده سرپل ذهاب میگویند امسال نه خبری از خرید شب عید بود و نه پولی برای خرید لباس نو برای بچهها که همه چیزشان زیر آوار ماند.

کسبه سرپل ذهابی هم دردشان کمتر از مردم نیست، وقتی که میدانند مردم شهر با کمک خیرین و بستههای غذایی هلال احمر نان میخورند و پولی برای خرید ماهی و سبزه نیست. یا وقتی که میبینند مادران رنج دیده چطور هنگام عبور از نزدیکی مغازه، بچههایشان را زیر چادر میکشند تا چشمشان به بساط رنگی وسایل عید و نوروز نیفتد و دلشان نخواهد آنچه که فراهم کردنش غیرممکن است.

بچهها فکر میکنند تا سفره هفت سین و سبزه و ماهی قرمز و لباس نو و شکلات و شیرینی نباشد، عید نمیآید، اصلا مگر با لباس کهنه عید میشود، بزرگترها اما اصرار دارند که عید و بهار و امید را به چارها و کانکسهای خود ببرند، برای همین برخی شان این چند روزه باقی مانده تا عید را افتادهاند به جان همان کانکسها و چادرها تا تمیزشان کنند تا شاید بهار دوباره به روی زندگیشان لبخند بزند.

بهار میآید اگر...

برخی معتقدند اما بهار دوباره به زندگی هموطنان زلزلهزده کرمانشاهی لبخند میزند، اگر مردم و مسئولان کشورمان سهمی از توجه و شادیشان را به مردم آن سرزمین تقدیم کنند؛ شاید با سفر به آن خطه و همنشینی با چادرنشینان زلزلهزده و خرید محصولات کشاورزی و صنایعدستی تولیدی آنها.

حجتالاسلام جواد فاطمینسب، امام جمعه سرپل ذهاب یکی از این افراد است که در گفتوگو با جامجم هموطنان را به سفر به کرمانشاه در ایام نوروز دعوت میکند.

فاطمی نسب معتقد است که موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خوب سرپل ذهاب در ایام نوروز و جاذبههای گردشگری آن هرساله مسافران و گردشگران زیادی را جذب استان کرمانشاه و شهرستان سرپل ذهاب میکرده و این جذابیتها (و با وجود تمام مشکلات زلزله و خسارات برجای مانده از آن) همچنان پابرجاست و هنوز توانایی جذب گردشگران و ساختن اوقاتی شاد و مفرح برای آنان را دارد.

وی با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه هموطنان، سرپل ذهاب را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری نوروز خود انتخاب کنند، از مردم کشورمان میخواهد که نوروز به کرمانشاه سفر کنند و برای ساعاتی یا چند روزی چادرهای مسافرتیشان را کنار چادرهای زلزله زدگان برپا کنند تا حضورشان باعث قوت قلب مردم زلزلهزده شده و بساط ضعف و تنهایی و ناامیدی از منطقه جمع شود.

امام جمعه سرپل ذهاب که خودش از ابتدای وقوع زلزله تاکنون دمی همشهریانش را تنها نگذاشته و از آواربرداری تا تهیه سرپناه و خوراک و پوشاک کنارشان بوده، میگوید مردم کشورمان تا همینجا هم حمایت زیادی از زلزلهزدگان داشتند و امیدواریم با حضورشان در نوروز این حمایت و همیاری را تکمیل کنند.

فاطمینسب البته تاکید میکند که امکانات و زیرساختهای مناسب آنطور که در سایر شهرهای کشور هست، اینک در سرپل ذهاب وجود ندارد؛ ولی بیشک همین چادرنشینی مردم و دیدار از مناطق زلزلهزده و شهری که تمام شهروندانش ساکن چادر و کانکس هستند و شکل جدیدی از زندگی را به تصویر کشیدهاند، میتواند جذابیت خاص خودش را برای مسافران و گردشگران داشته باشد، ضمن اینکه صنایع دستی و تولیدات مردم منطقه میتواند سوغاتی خوبی برای مسافران باشد و برنامههایی هم که شهرداری، میراث فرهنگی و اداره صنعت معدن تجارت تدارک دیدهاند، بتواند آنها را سرگرم کند.

تماشای نوروزگاه در سرپل ذهاب

علیرضا مرادی بیستونی، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی کرمانشاه هم اظهار امیدواری میکند که برگزاری یازدهمین دوره همایش راهنمایان گردشگری سراسر کشور (که یک ماه پیش در کرمانشاه برگزار شد) توانسته باشد، نظر مساعد هموطنان را برای سفر در ایام نوروز به کرمانشاه جلب کند.

مرادی بیستونی به جامجم میگوید که برنامههای مفصلی برای ایام نوروز در کرمانشاه تدارک دیده اند که میتواند برای گردشگران این استان مفرح و سرگرمکننده باشد که از جمله آنها میتوان به ایجاد بازارچهها و مراکز فروش صنایعدستی در 17 نقطه از استان، اجرای برنامههای فرهنگی و فولکور، ایجاد نوروزگاهها در سرپل ذهاب و بیستون و طاق بستان، برگزاری سیاهچادرهای ارائه دهنده دستاوردهای روستاییان و غذاهای محلی و برگزاری تورهای رایگان کرمانشاه شناسی
اشاره کرد.

وی این را هم اضافه میکند که هیچ نگرانی بابت اقامتگاه در کرمانشاه نیست و 3200 تخت در 26 هتل و 2 هتل آپارتمان و 18 مهمانپذیر آماده استقبال از مسافران نوروزی است و ا لبته مدارس و خوابگاههای دانشجویی و کمپینگهای شهرداری هم آمادگی پذیرش مسافران در صورت لزوم را دارند.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی کرمانشاه به فراهم کردن سرویسهای بهداشتی و خدماترسانی جایگاههای سوخت و مساجد به صورت شبانهروزی در سطح استان و مسیرهای بین راهی هم اشاره کرده و تاکید میکند که از نوروز خط ریلی کرمانشاه که این استان را به شبکه ریلی کشور متصل میکند، برقرار خواهد شد و مسافران و گردشگران نوروزی را با شرایط و سفر آسان و جذابتری به کرمانشاه خواهد رساند.

سفر عیدانه روحانی به سرپل ذهاب

خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه خبر داده که رئیسجمهور روحانی هم سفر عیدانه دارد و آغاز این سفر حضور در مناطق زلزلهزده سرپل ذهاب خواهد بود.

براساس این خبر حسن روحانی قصد دارد آغاز سال نو و تحویل سال را در مناطق زلزلهزده کرمانشاه و بویژه سرپل ذهاب سپری کند و شاید به این ترتیب به زلزله زدگان پیام دهد که اگر نتوانستیم در آستانه سال نو شما را از چادرنشینی خارج کنیم، دست کم با شما همدلیم و حواسمان به شما هست؛ این همان چیزی است که انتظار میرود همه مسئولان و همه هموطنان به آن توجه کنند؛ با کمکی یا ارسال پیام تبریکی یا سفری به مقصد این استان و گذران ساعاتی از ایام خوش نوروز با هموطنان زلزلهزده.

فاطمه مرادزاده

نظر شما