شناسهٔ خبر: 24644638 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

شیاده مازندران میزبان نخستین جشنواره نوروزی ' آشّه '

دبیر جشنواره آشّه روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه این جشنواره برای نخستین بار در بندپی غربی برگزار می شود، افزود: منطقه بندپی دارای ظرفیت‌های

صاحب‌خبر - دبیر جشنواره آشّه روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه این جشنواره برای نخستین بار در بندپی غربی برگزار می شود، افزود: منطقه بندپی دارای ظرفیت‌های متعددی در حوزه‌ غذاهای بومی ، گردشگری و صنایع دستی است، که جهت معرفی این ظرفیت‌ها و آداب و سنن کهن مازندران به ویژه بندپی به عنوان یکی از بخش‌های مهم و ریشه‌دار بابل، این جشنواره برگزار می شود.
مجید عرب فیروزجایی برپایی بازار صنایع دستی و غذاهای محلی را از بخش های مهم جشنواره ذکر کرد و اظهار داشت: این ظرفیت ها در 50 غرفه از سوم تا ششم فروردین ماه در معرض دید گردشگران و مسافران نوروزی قرار می گیرد.
وی گفت : ارائه محصولات خانگی مانند ترشیجات ، محصولات دامداران بومی ، نمایش پوشش و صنایع دستی و چوبی از برنامه های این جشنواره خواهد بود .
دبیر نخستین جشنواره آشّه اجرای برنامه های متعدد فرهنگی از جمله نمایش و اجرای موسیقی سنتی و همچنین بازدید از روستاهای منطقه با خودروهای رایگان را دیگر بخش های جشنواره بر‌شمرد .
عرب در مورد انتخاب روستای شیاده به عنوان میزبان جشنواره گفت : روستای تاریخی و گردشگری شیاده هر ساله به خصوص ایام عید و تابستان، میزبان گردشگران و مسافرین زیادی است، به همین دلیل سعی کردیم، جشنواره را در این روستا برگزار کنیم.
آشّه نوعی غذای بومی جنگل نشینان مازندران است که امروز در مناطق مانند بندپی بابل ، جایگاه خاصی در وعده های غذایی دامداران در فصول متفاوت سال مخصوصا زمستان دارد .
مواد اولیه تهیه آن شیر تازه دوشیده از دام می باشد که مواد مغذی سرشار و کلسیم گوشه ای از ویژگی های منحصر به فرد این غذای سنتی است .
تسکین درد مفاصل، بهبود انواع زخم های سطحی و جراحی از جمله جراحی قلب باز و چربی سوزی قوی تنها گوشه ای از خواص درمانی این غذا می باشد .
طبع گرم این غذا آن را در زمستان به عنوان غذایی مطلوب میان دامداران و جنگل نشینان محسوب می کند .
برای تهیه این غذا ابتدا سرشیر را از شیر خام جدا کرده و سپس آن را خشک می کنند. پس از آن سرشیر خشک شده را داخل دیگ روی شعله ملایم تا حدود 12 ساعت میپزند .
پس از تغییر شکل آن به رنگ نارنجی یا حلوا مانند ، آن را با برنج یا نان سرو می کنند .
/1899/7335
انتهای پیام

نظر شما