شناسهٔ خبر: 24642897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات؛

پرهیز از اشرافی گری در کلام رهبری

تهران- ایرنا- رهبری در دیدار با رییس و اعضای مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه«در حرف و عمل ما تناقض نباشد ایمان مردم قوی تر می شود»، فرمودند: شرط تحقق وعده‌ مسلم الهی، ادای وظایف علما، مسئولان نظام و دستگاه‌های آموزشی و تبلیغاتی در تربیت ایمانی جامعه و پایبندی عملی آن‌ها به تقوا، پرهیز از اشرافی‌گری و کار و تلاش و پایداری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، بیانات رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان و تاکید ایشان بر پرهیز از اشرافی گری، موضوعی است که روزنامه های امروز (شنبه 26 اسفند1396) آن را محور قرار دادند.
همچنین کمیسیون مشترک برجام میان ایران در وین و گروه 1+5 و بی ثباتی ترامپ در مسیر اجرای برجام، دیگر موضوعی است که این روزنامه ها در کنار حاشیه های استعفای شهردار تهران در گزارش ها و تحلیل های خود به آن پرداختند.

**تاکید رهبری بر پرهیز از اشرافی گری
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب روز پنجشنبه 24 اسفندماه، در دیدار رییس و اعضای مجلس خبرگان، ضمن تاکید بر قطعی بودن معیّت و همراهی پروردگار بری جبهه حق، شرط تحقق آن را ادای وظایف علما، مسوولان نظام و دستگاه‌های آموزشی و تبلیغاتی در تربیت ایمانی جامعه و پایبندی عملی آنها به تقوا، پرهیز از اشرافی‌گری و کار و تلاش و پایداری عنوان کردند. موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
در همین راستا، روزنامه «جوان» زیر عنوان نخست «ماهیت توحیدی جمهوری اسلامی دشمنان را به هجوم علیه ما می‌کشاند» به بازتاب سخنان رهبر انقلاب پرداخت.
به گزارش این روزنامه، ایشان، ایستادگی و توفیقات کشور در مقابله با هجوم جبهه عظیم سیاسی، مالی، نظامی، امنیتی و فرهنگی امریکا و صهیونیزم را ناشی از برکت وجود ایمان و تقوا در قشر عظیمی از مردم و جوانان دانستند و افزودند: فداکاری‌های مردم، رویش‌های جدید و امثال حججی‌ها، تا حد زیادی عنایت و حمایت پروردگار را جلب کرده است که برای توسعه دایره‌ رحمت و پشتیبانی خداوند، باید تربیت ایمانی جامعه را ارتقا داد.
«در حرف و عمل ما تناقض نباشد ایمان مردم قوی تر می شود» هم بخشی دیگر از تاکیدات رهبر انقلاب در دیدار اعضای خبرگان بود که روزنامه «جمهوری اسلامی به بازتاب آن پرداخت.
به نوشته این روزنامه، رهبر انقلاب اسلامی، «عمل» مسئولان و علما از جمله نمایندگان مجلس خبرگان را دارای تاثیری بیشتر از تبلیغ زبانی برشمردند و خاطرنشان کردند: پرهیز از دنیاپرستی و اشرافی‌گری و کار و تلاش سخت مسئولان و علما، حتی اگر جلوی چشم مردم نباشد، موجب جلب رحمت الهی و تاثیرگذاری بیشتر در مردم می‌شود و مردم نیز هنگامی که در حرف و عمل ما تناقض نبینند ایمانشان قوی‌تر خواهد شد و با اطمینان بیشتر در صراط مستقیم حرکت خواهند کرد.
روزنامه «خراسان» هم زیر عنوان «علما و مسئولان از دنیاپرستی و اشرافی گری پرهیز کنند» به نقل از رهبر انقلاب آورد: شرط تحقق وعده‌ مسلم الهی، ادای وظایف علما، مسئولان نظام و دستگاه‌های آموزشی و تبلیغاتی در تربیت ایمانی جامعه و پایبندی عملی آن‌ها به تقوا، پرهیز از اشرافی‌گری و کار و تلاش و پایداری است.
روزنامه «آرمان» هم با عنوان قرار دادن این بخش از سخنان رهبر انقلاب که «از مشکلات مردم مطلعیم» به نقل از رهبر انقلاب نوشت: البته از مشکلات معیشتی و دیگر مشکلات مردم اطلاع داریم اما معتقدیم هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد که ان‌شاء‌ا.... در چند روز آینده در این زمینه‌ها با مردم صحبت خواهم کرد.
روزنامه «ایران» هم «هیچ مشکل حل‌نشدنی در کشور وجود ندارد» را عنوان قرار داد.
رهبر انقلاب در بخشی دیگر از سخنان خود به «آینده ایران به مراتب بهتر از امروز است» اشاره کرد، موضوعی که عنوان نخست روزنامه «اطلاعات» بود. به گزارش اطلاعات، ایشان افزودند: یک حرکت جوانانه و پرتلاش و پرنشاط در کشور وجود دارد که اعتقاد بنده به آینده ای به مراتب بهتر از امروز را برای ایران، مستحکم تر از همیشه کرده است.

**کارشکنی های طرف آمریکایی برجام
یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه 25 اسفندماه در حالی در وین آغاز به کار کرد که فضای مربوط به توافق هسته‌ای با آخرین تحولات در دستگاه سیاست خارجی آمریکا و برکناری «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه این کشور از سمت خود در حالتی بسیار ملتهب به سر می‌برد.
روزنامه «ابتکار» یازدهمین کمیسیون مشترک برجام میان ایران و گروه 1+5 را «محک اروپایی برجام توسط ایران» عنوان کرد و نوشت: در این نشست که با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزرات خارجه کشورمان، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدیران کل سیاسی کشورهای 1+5 و همچنین برایان هوک رئیس دفتر برنامه ریزی وزارت خارجه آمریکا برگزار شد، محور مباحث حول نحوه اجرای برجام و نیز سیاست‌های دولت آمریکا در جهت کارشکنی در توافق هسته‌ای گذشت.
به گزارش ابتکار، در همین رابطه عباس عراقچی رئیس هیات ایرانی حاضر در این کمیسیون پیش از آغاز نشست با بیان اینکه روز پنجشنبه در دیدارهای دوجانبه موارد نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها را مطرح کرده‌ایم، اذعان داشت که تحولات پیش رو تحولاتی آسان نخواهد بود و امیدواریم با توجه به شرایط موجود به درک مشترکی نائل آییم.
این در حالی است که گفته می‌شود مواضع برخی کشورها در این خصوص نزدیک به ایران بوده و تنها به صورت تلویحی از کارشکنی‌های آمریکا علیه برجام صحبت می‌شود.
عراقچی اعلام کرد که طی مشورت‌های نزدیک با سایر شرکای برجام به این نتیجه رسیده‌ایم که اعلام ضرب الاجل توسط ترامپ و همچنین فضای کنونی مانع اجرای موفقیت آمیز برجام شده و به عقیده ما این موارد همگی موید نقض صریح برجام است.
«علی بیگدلی»کارشناس مسایل بین‌الملل هم در یادداشتی با عنوان «آرایش ضدبرجامی کاخ سفید» که روزنامه «ایران» منتشر شد، ضمن اشاره به تغییر و تحولات در کابینه ترامپ، نوشت: تغییر در کابینه ترامپ حکایت از آن دارد که او به سمت ترمیم دولت خود بر اساس اهداف شخصی و شکل دادن به یک کابینه کاملاً امنیتی و نظامی و حرف شنو و اطاعت پذیر در حال حرکت است.
مجموعه این شرایط مسلماً کار را برای برجام سخت‌تر می‌کند و شاید بتوان گفت با این مهره چینی‌ها و روی کاغذ همه چیز برای خروج امریکا از برجام فراهم است. تنها مانع باقیمانده در این میان موضع اروپا در قبال این روند است، زیرا از دست ندادن روابط با اروپا چیزی نیست که ترامپ روی آن قمار کند.
باید امیدوار بود که کشورهای اروپایی ضمن ایستادن در برابر این فشارها قدر اهرم فشار اهمیت روابط خود با امریکا را بدانند و روی راه‌حل‌های غیرمنطقی چون دخیل کردن شروط خارج از موضوع برای حفظ برجام بیش از این سرمایه‌گذاری نکنند.
روزنامه «اعتماد» هم درباره «آینده مبهم برجام» عنوان کرد: معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان تنها چند ساعت پیش از راهی شدن به وین هشدار داد که اگر امریکا از برجام خارج شود، ایران نیز در این توافق هسته‌ای باقی نمی‌ماند. اروپا اگر تا پیش از این به راضی نگاه داشتن ایران برای باقی ماندن در برجام بدون امریکا فکر هم می‌کرد اکنون چنین خیالی را بر خود حرام نیز می‌داند.
در آنسوی میدان نیز بسیاری از تحلیل گران به اروپا هشدار می‌دهند که اخراج تیلرسون از سوی ترامپ به معنای قوی‌تر شدن چهره‌های ضدایرانی در کابینه رییس‌جمهور و بالا رفتن درصد احتمال خروج امریکا از برجام است و در چنین شرایطی بهتر است که اروپا خود را وارد بازی خطرناک راضی کردن ترامپ نکند.
«ترامپ، برجام و ایران» هم عنوان یادداشت روزنامه اعتماد بود که در این یادداشت می خوانیم: ترامپ در مصاحبه خود بعد از اعلام برکناری تیلرسون جای تردیدی باقی نگذاشت که برجام علت اصلی ناهماهنگی آن دو بوده است.
شک نیست که با میل کردن دولت ترامپ به سمت سیاست‌های افراطی‌تر، سرنوشت برجام بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام فرو می‌رود و ایران نیز باید بیش از پیش خود را برای مواجهه با هر تحولی آماده کند تا آنجا که نگارنده می‌داند وزارت خارجه با اطلاع و درک درست از جوانب قضیه، طی ماه‌های اخیر ایده‌های لازم را اندیشیده، طرح‌های ضروری را ارایه کرده و گام‌هایی نیز در محدوده اختیارات خود برداشته است که از آن جمله می‌توان به تعامل و دیالوگ بیشتر با اروپا اشاره کرد.
در یادداشتی دیگر از روزنامه اعتماد با عنوان «قرار آخر؟» هم آمده است: واکنش ایران برای استمرار ماندن در این کمیسیون یا خروج از آن، بسیار وابسته به واکنش 6 عضو دیگر است.
اگر ایران پس از خروج احتمالی امریکا از برجام احساس کند که اروپایی‌ها و دیگر اعضای باقیمانده، به اندازه کافی متعهد به اجرای مفاد برجام و تلافی آثار خروج امریکا هستند، آنگاه احتمال دارد که ایران به حضور در برجام ادامه دهد و برگزاری جلسات این کمیسیون هر سه ماه یک بار استمرار پیدا کند و اگر اقدام‌های طرف‌های دیگر برای ایران راضی‌کننده نباشد، ممکن است ایران نیز بعد از امریکا از اجرای برجام کناره‌گیری کند که در آن صورت، استمرار جلسات کمیسیون مشترک برجام، بی‌معنا خواهد بود.
**حاشیه های استعفای نجفی از بهشت
با گذشت چند روز از استعفای ناگهانی «محمد علی نجفی» شهردار تهران از سمت خود، این خبر همچنان در میان تحلیل های روزنامه های امروز برجسته بود، برخی به ماندن نجفی در سمت خود تاکید داشتند و برخی دیگر این استعفا را برنامه ریزی منتقدان نجفی و فشار بر وی عنوان کردند.
در همین راستا، «نجفی گیت!» عنوان سرمقاله روزنامه آرمان بود که در این یادداشت می خوانیم: بازهم بوی دوری از مرام آیت‌ا... هاشمی می‌آید؛ چه آقای محمدعلی نجفی که به سادگی از شهرداری تهران استعفا می‌دهد و چه آنها که دست‌افشان در شورای شهر تهران به استقبال آن می‌روند و نام شهردار بعد را زمزمه می‌کنند.
آقایان و خانم‌های شورای شهر تهران! واقعا فهم پشت پرده استعفا دادن شهردار تهران اینقدر برایتان سخت بوده که هنوز متوجه نشده‌اید همه این ماجرا طراحی یک پروژه تفرقه‌افکنانه در قالب رسوایی «نجفی‌گیت» است که قلب «اتحاد پیروز» را در سه انتخابات 94،92 و 96 نشانه رفته است؟ پس چرا هیچ دفاع قاطعی از نجفی نمی‌کنید؟ چرا یکصدا نمی‌گویید شهردار تهران بخواهد هم نباید برود؟
در بخشی دیگر از این سرمقاله خطاب به نجفی آمده است: آقای نجفی! می‌دانم شهردار شدن بعد از قالیباف مثل رئیس‌جمهور شدن بعد از احمدی‌نژاد مثل پا گذاشتن توی میدان مین بود که یا عاشقی می‌طلبید و یا دیوانگی، ولی حالا که عاشقانه آمده‌اید باید بمانید، مثل رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که همه چیزش را با علم و آگاهی کامل در راه اعتدالخواهی ملت ایران گذاشت و یکقدم مقابل افراطی‌ها عقب ننشست.
مثل روحانی که هنوز زیر تیغ تخریب‌ها به تنهایی ایستاده است، مثل ظریف که هزار خنجر از پشت سر خورده ولی لحظه‌ای برجام را رها نمی‌کند و... آقای نجفی، امروز نوبت شماست که پای میراث هاشمی بایستید، پای از خود گذشتن برای حفظ امید یک ملت، تا مبادا تیر استعفای شما در کمان رسانه‌های تندرو بنشیند و قلب وحدت عملگرایانه‌ای را نشانه بگیرد که خون دل‌های فراوانی از مشروطه تا امروز پای آن ریخته شده است.
در یادداشتی دیگر از روزنامه آرمان با عنوان «استعفایی نامیمون و غیرقابل قبول» هم می خوانیم: اصلاح‌طلبان باید برماندن محمدعلی نجفی درمنصب شهرداری تهران اصرار و پافشاری کنند و اجازه ندهند با رفتن ایشان، گسستی در انسجام اصلاح‌طلبان و شورا ایجاد شود و چنین استنباط شود که اصلاح‌طلبان دراداره شهر تهران فاقد استحکام و ایستادگی هستند.
بنابراین جناب نجفی و حامیان ایشان و البته شورای شهر تهران باید در مقابل تمامیت‌خواهان با عدم قبول استعفا و ماندن در مسئولیت‌ها، به سرعت تصمیم بگیرند و راه مردمی را که به آنها رأی داده‌اند با قدرت ادامه داده و نشان دهند که سختی‌ها را به‌جان می‌خرند و در مسیر تحقق خواست‌ها و مطالبات شهروندان تهرانی از هرتلاش و مقاومتی دریغ نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند که در سایه فشارها، مدیران شانه از مسئولیت خالی کرده و راه را برای فشارهای بیشتر رقیبان تشنه قدرت در شهر تهران، هموار و هموارتر کنند.
«چه بر سر شهرداری می‌آید» هم عنوان یاداشتی از روزنامه اعتماد بود. بنا بر این یادداشت، طی روزهای گذشته موضوع استعفای آقای محمد‌علی نجفی مطرح شد و متاسفانه ممکن است شهروندان تهرانی از ادامه خدمت‌رسانی ایشان محروم شوند.
موضوع بیماری ایشان به گفته اعضای شورای شهر مساله و مانعی جدی بر سرراه ادامه کار به عنوان شهردار تهران است اما اگر به نوعی بتوان با تعامل و همراهی بیشتر معاونین و نهادهای خارج از شهرداری مشکلات را کاهش داد چه بسا آقای نجفی بتواند همزمان با درمان بیماری به فعالیت خود نیز ادامه دهد.
در ادامه این یادداشت می خوانیم:آنچه موجب نگرانی است و ممکن است در صورت رفتن آقای نجفی برای شهردار بعدی تهران نیز بروز کند مساله فشارهای خارج از مجموعه شهرداری است. در صحبت‌های اخیر خود ایشان و نیز اعضای شورای شهر می‌توان نشانه‌های صریحی یافت که برخی فشارها از بیرون شهرداری و برخی نهادها و اشخاص دیگر در این تصمیم بی‌تاثیر نبوده است. این موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت یا با اطمینان گفت که در مورد شهردار بعدی چنین نخواهد شد.
روزنامه «روزان» هم زیر عنوان «شبح شورای اول بر سر اصلاح طلبان» آورد: آنچه این روزها نگرانی های بدنه اجتماعی و سیاسی اصلاح طلبان شده است، خطر تکرار منازعات شورای شهر اول است.
جایی که اختلافات میان گروه های مختلف اصلاح طلب شهرداری تهران را به بن بست رساند و در نهایت به انحلال شورای شهر توسط وزارت کشور اصلاح طلب رسید و حاصل آن هم شکست سخت اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر دوم بود.

پژوهشم**9294**3050 **
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

انتهای پیام /*

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، بیانات رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان و تاکید ایشان بر پرهیز از اشرافی گری، موضوعی است که روزنامه های امروز (شنبه 26 اسفند1396) آن را محور قرار دادند.
همچنین کمیسیون مشترک برجام میان ایران در وین و گروه 1+5 و بی ثباتی ترامپ در مسیر اجرای برجام، دیگر موضوعی است که این روزنامه ها در کنار حاشیه های استعفای شهردار تهران در گزارش ها و تحلیل های خود به آن پرداختند.

**تاکید رهبری بر پرهیز از اشرافی گری
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب روز پنجشنبه 24 اسفندماه، در دیدار رییس و اعضای مجلس خبرگان، ضمن تاکید بر قطعی بودن معیّت و همراهی پروردگار بری جبهه حق، شرط تحقق آن را ادای وظایف علما، مسوولان نظام و دستگاه‌های آموزشی و تبلیغاتی در تربیت ایمانی جامعه و پایبندی عملی آنها به تقوا، پرهیز از اشرافی‌گری و کار و تلاش و پایداری عنوان کردند. موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
در همین راستا، روزنامه «جوان» زیر عنوان نخست «ماهیت توحیدی جمهوری اسلامی دشمنان را به هجوم علیه ما می‌کشاند» به بازتاب سخنان رهبر انقلاب پرداخت.
به گزارش این روزنامه، ایشان، ایستادگی و توفیقات کشور در مقابله با هجوم جبهه عظیم سیاسی، مالی، نظامی، امنیتی و فرهنگی امریکا و صهیونیزم را ناشی از برکت وجود ایمان و تقوا در قشر عظیمی از مردم و جوانان دانستند و افزودند: فداکاری‌های مردم، رویش‌های جدید و امثال حججی‌ها، تا حد زیادی عنایت و حمایت پروردگار را جلب کرده است که برای توسعه دایره‌ رحمت و پشتیبانی خداوند، باید تربیت ایمانی جامعه را ارتقا داد.
«در حرف و عمل ما تناقض نباشد ایمان مردم قوی تر می شود» هم بخشی دیگر از تاکیدات رهبر انقلاب در دیدار اعضای خبرگان بود که روزنامه «جمهوری اسلامی به بازتاب آن پرداخت.
به نوشته این روزنامه، رهبر انقلاب اسلامی، «عمل» مسئولان و علما از جمله نمایندگان مجلس خبرگان را دارای تاثیری بیشتر از تبلیغ زبانی برشمردند و خاطرنشان کردند: پرهیز از دنیاپرستی و اشرافی‌گری و کار و تلاش سخت مسئولان و علما، حتی اگر جلوی چشم مردم نباشد، موجب جلب رحمت الهی و تاثیرگذاری بیشتر در مردم می‌شود و مردم نیز هنگامی که در حرف و عمل ما تناقض نبینند ایمانشان قوی‌تر خواهد شد و با اطمینان بیشتر در صراط مستقیم حرکت خواهند کرد.
روزنامه «خراسان» هم زیر عنوان «علما و مسئولان از دنیاپرستی و اشرافی گری پرهیز کنند» به نقل از رهبر انقلاب آورد: شرط تحقق وعده‌ مسلم الهی، ادای وظایف علما، مسئولان نظام و دستگاه‌های آموزشی و تبلیغاتی در تربیت ایمانی جامعه و پایبندی عملی آن‌ها به تقوا، پرهیز از اشرافی‌گری و کار و تلاش و پایداری است.
روزنامه «آرمان» هم با عنوان قرار دادن این بخش از سخنان رهبر انقلاب که «از مشکلات مردم مطلعیم» به نقل از رهبر انقلاب نوشت: البته از مشکلات معیشتی و دیگر مشکلات مردم اطلاع داریم اما معتقدیم هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد که ان‌شاء‌ا.... در چند روز آینده در این زمینه‌ها با مردم صحبت خواهم کرد.
روزنامه «ایران» هم «هیچ مشکل حل‌نشدنی در کشور وجود ندارد» را عنوان قرار داد.
رهبر انقلاب در بخشی دیگر از سخنان خود به «آینده ایران به مراتب بهتر از امروز است» اشاره کرد، موضوعی که عنوان نخست روزنامه «اطلاعات» بود. به گزارش اطلاعات، ایشان افزودند: یک حرکت جوانانه و پرتلاش و پرنشاط در کشور وجود دارد که اعتقاد بنده به آینده ای به مراتب بهتر از امروز را برای ایران، مستحکم تر از همیشه کرده است.

**کارشکنی های طرف آمریکایی برجام
یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه 25 اسفندماه در حالی در وین آغاز به کار کرد که فضای مربوط به توافق هسته‌ای با آخرین تحولات در دستگاه سیاست خارجی آمریکا و برکناری «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه این کشور از سمت خود در حالتی بسیار ملتهب به سر می‌برد.
روزنامه «ابتکار» یازدهمین کمیسیون مشترک برجام میان ایران و گروه 1+5 را «محک اروپایی برجام توسط ایران» عنوان کرد و نوشت: در این نشست که با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزرات خارجه کشورمان، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدیران کل سیاسی کشورهای 1+5 و همچنین برایان هوک رئیس دفتر برنامه ریزی وزارت خارجه آمریکا برگزار شد، محور مباحث حول نحوه اجرای برجام و نیز سیاست‌های دولت آمریکا در جهت کارشکنی در توافق هسته‌ای گذشت.
به گزارش ابتکار، در همین رابطه عباس عراقچی رئیس هیات ایرانی حاضر در این کمیسیون پیش از آغاز نشست با بیان اینکه روز پنجشنبه در دیدارهای دوجانبه موارد نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها را مطرح کرده‌ایم، اذعان داشت که تحولات پیش رو تحولاتی آسان نخواهد بود و امیدواریم با توجه به شرایط موجود به درک مشترکی نائل آییم.
این در حالی است که گفته می‌شود مواضع برخی کشورها در این خصوص نزدیک به ایران بوده و تنها به صورت تلویحی از کارشکنی‌های آمریکا علیه برجام صحبت می‌شود.
عراقچی اعلام کرد که طی مشورت‌های نزدیک با سایر شرکای برجام به این نتیجه رسیده‌ایم که اعلام ضرب الاجل توسط ترامپ و همچنین فضای کنونی مانع اجرای موفقیت آمیز برجام شده و به عقیده ما این موارد همگی موید نقض صریح برجام است.
«علی بیگدلی»کارشناس مسایل بین‌الملل هم در یادداشتی با عنوان «آرایش ضدبرجامی کاخ سفید» که روزنامه «ایران» منتشر شد، ضمن اشاره به تغییر و تحولات در کابینه ترامپ، نوشت: تغییر در کابینه ترامپ حکایت از آن دارد که او به سمت ترمیم دولت خود بر اساس اهداف شخصی و شکل دادن به یک کابینه کاملاً امنیتی و نظامی و حرف شنو و اطاعت پذیر در حال حرکت است.
مجموعه این شرایط مسلماً کار را برای برجام سخت‌تر می‌کند و شاید بتوان گفت با این مهره چینی‌ها و روی کاغذ همه چیز برای خروج امریکا از برجام فراهم است. تنها مانع باقیمانده در این میان موضع اروپا در قبال این روند است، زیرا از دست ندادن روابط با اروپا چیزی نیست که ترامپ روی آن قمار کند.
باید امیدوار بود که کشورهای اروپایی ضمن ایستادن در برابر این فشارها قدر اهرم فشار اهمیت روابط خود با امریکا را بدانند و روی راه‌حل‌های غیرمنطقی چون دخیل کردن شروط خارج از موضوع برای حفظ برجام بیش از این سرمایه‌گذاری نکنند.
روزنامه «اعتماد» هم درباره «آینده مبهم برجام» عنوان کرد: معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان تنها چند ساعت پیش از راهی شدن به وین هشدار داد که اگر امریکا از برجام خارج شود، ایران نیز در این توافق هسته‌ای باقی نمی‌ماند. اروپا اگر تا پیش از این به راضی نگاه داشتن ایران برای باقی ماندن در برجام بدون امریکا فکر هم می‌کرد اکنون چنین خیالی را بر خود حرام نیز می‌داند.
در آنسوی میدان نیز بسیاری از تحلیل گران به اروپا هشدار می‌دهند که اخراج تیلرسون از سوی ترامپ به معنای قوی‌تر شدن چهره‌های ضدایرانی در کابینه رییس‌جمهور و بالا رفتن درصد احتمال خروج امریکا از برجام است و در چنین شرایطی بهتر است که اروپا خود را وارد بازی خطرناک راضی کردن ترامپ نکند.
«ترامپ، برجام و ایران» هم عنوان یادداشت روزنامه اعتماد بود که در این یادداشت می خوانیم: ترامپ در مصاحبه خود بعد از اعلام برکناری تیلرسون جای تردیدی باقی نگذاشت که برجام علت اصلی ناهماهنگی آن دو بوده است.
شک نیست که با میل کردن دولت ترامپ به سمت سیاست‌های افراطی‌تر، سرنوشت برجام بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام فرو می‌رود و ایران نیز باید بیش از پیش خود را برای مواجهه با هر تحولی آماده کند تا آنجا که نگارنده می‌داند وزارت خارجه با اطلاع و درک درست از جوانب قضیه، طی ماه‌های اخیر ایده‌های لازم را اندیشیده، طرح‌های ضروری را ارایه کرده و گام‌هایی نیز در محدوده اختیارات خود برداشته است که از آن جمله می‌توان به تعامل و دیالوگ بیشتر با اروپا اشاره کرد.
در یادداشتی دیگر از روزنامه اعتماد با عنوان «قرار آخر؟» هم آمده است: واکنش ایران برای استمرار ماندن در این کمیسیون یا خروج از آن، بسیار وابسته به واکنش 6 عضو دیگر است.
اگر ایران پس از خروج احتمالی امریکا از برجام احساس کند که اروپایی‌ها و دیگر اعضای باقیمانده، به اندازه کافی متعهد به اجرای مفاد برجام و تلافی آثار خروج امریکا هستند، آنگاه احتمال دارد که ایران به حضور در برجام ادامه دهد و برگزاری جلسات این کمیسیون هر سه ماه یک بار استمرار پیدا کند و اگر اقدام‌های طرف‌های دیگر برای ایران راضی‌کننده نباشد، ممکن است ایران نیز بعد از امریکا از اجرای برجام کناره‌گیری کند که در آن صورت، استمرار جلسات کمیسیون مشترک برجام، بی‌معنا خواهد بود.
**حاشیه های استعفای نجفی از بهشت
با گذشت چند روز از استعفای ناگهانی «محمد علی نجفی» شهردار تهران از سمت خود، این خبر همچنان در میان تحلیل های روزنامه های امروز برجسته بود، برخی به ماندن نجفی در سمت خود تاکید داشتند و برخی دیگر این استعفا را برنامه ریزی منتقدان نجفی و فشار بر وی عنوان کردند.
در همین راستا، «نجفی گیت!» عنوان سرمقاله روزنامه آرمان بود که در این یادداشت می خوانیم: بازهم بوی دوری از مرام آیت‌ا... هاشمی می‌آید؛ چه آقای محمدعلی نجفی که به سادگی از شهرداری تهران استعفا می‌دهد و چه آنها که دست‌افشان در شورای شهر تهران به استقبال آن می‌روند و نام شهردار بعد را زمزمه می‌کنند.
آقایان و خانم‌های شورای شهر تهران! واقعا فهم پشت پرده استعفا دادن شهردار تهران اینقدر برایتان سخت بوده که هنوز متوجه نشده‌اید همه این ماجرا طراحی یک پروژه تفرقه‌افکنانه در قالب رسوایی «نجفی‌گیت» است که قلب «اتحاد پیروز» را در سه انتخابات 94،92 و 96 نشانه رفته است؟ پس چرا هیچ دفاع قاطعی از نجفی نمی‌کنید؟ چرا یکصدا نمی‌گویید شهردار تهران بخواهد هم نباید برود؟
در بخشی دیگر از این سرمقاله خطاب به نجفی آمده است: آقای نجفی! می‌دانم شهردار شدن بعد از قالیباف مثل رئیس‌جمهور شدن بعد از احمدی‌نژاد مثل پا گذاشتن توی میدان مین بود که یا عاشقی می‌طلبید و یا دیوانگی، ولی حالا که عاشقانه آمده‌اید باید بمانید، مثل رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که همه چیزش را با علم و آگاهی کامل در راه اعتدالخواهی ملت ایران گذاشت و یکقدم مقابل افراطی‌ها عقب ننشست.
مثل روحانی که هنوز زیر تیغ تخریب‌ها به تنهایی ایستاده است، مثل ظریف که هزار خنجر از پشت سر خورده ولی لحظه‌ای برجام را رها نمی‌کند و... آقای نجفی، امروز نوبت شماست که پای میراث هاشمی بایستید، پای از خود گذشتن برای حفظ امید یک ملت، تا مبادا تیر استعفای شما در کمان رسانه‌های تندرو بنشیند و قلب وحدت عملگرایانه‌ای را نشانه بگیرد که خون دل‌های فراوانی از مشروطه تا امروز پای آن ریخته شده است.
در یادداشتی دیگر از روزنامه آرمان با عنوان «استعفایی نامیمون و غیرقابل قبول» هم می خوانیم: اصلاح‌طلبان باید برماندن محمدعلی نجفی درمنصب شهرداری تهران اصرار و پافشاری کنند و اجازه ندهند با رفتن ایشان، گسستی در انسجام اصلاح‌طلبان و شورا ایجاد شود و چنین استنباط شود که اصلاح‌طلبان دراداره شهر تهران فاقد استحکام و ایستادگی هستند.
بنابراین جناب نجفی و حامیان ایشان و البته شورای شهر تهران باید در مقابل تمامیت‌خواهان با عدم قبول استعفا و ماندن در مسئولیت‌ها، به سرعت تصمیم بگیرند و راه مردمی را که به آنها رأی داده‌اند با قدرت ادامه داده و نشان دهند که سختی‌ها را به‌جان می‌خرند و در مسیر تحقق خواست‌ها و مطالبات شهروندان تهرانی از هرتلاش و مقاومتی دریغ نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند که در سایه فشارها، مدیران شانه از مسئولیت خالی کرده و راه را برای فشارهای بیشتر رقیبان تشنه قدرت در شهر تهران، هموار و هموارتر کنند.
«چه بر سر شهرداری می‌آید» هم عنوان یاداشتی از روزنامه اعتماد بود. بنا بر این یادداشت، طی روزهای گذشته موضوع استعفای آقای محمد‌علی نجفی مطرح شد و متاسفانه ممکن است شهروندان تهرانی از ادامه خدمت‌رسانی ایشان محروم شوند.
موضوع بیماری ایشان به گفته اعضای شورای شهر مساله و مانعی جدی بر سرراه ادامه کار به عنوان شهردار تهران است اما اگر به نوعی بتوان با تعامل و همراهی بیشتر معاونین و نهادهای خارج از شهرداری مشکلات را کاهش داد چه بسا آقای نجفی بتواند همزمان با درمان بیماری به فعالیت خود نیز ادامه دهد.
در ادامه این یادداشت می خوانیم:آنچه موجب نگرانی است و ممکن است در صورت رفتن آقای نجفی برای شهردار بعدی تهران نیز بروز کند مساله فشارهای خارج از مجموعه شهرداری است. در صحبت‌های اخیر خود ایشان و نیز اعضای شورای شهر می‌توان نشانه‌های صریحی یافت که برخی فشارها از بیرون شهرداری و برخی نهادها و اشخاص دیگر در این تصمیم بی‌تاثیر نبوده است. این موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت یا با اطمینان گفت که در مورد شهردار بعدی چنین نخواهد شد.
روزنامه «روزان» هم زیر عنوان «شبح شورای اول بر سر اصلاح طلبان» آورد: آنچه این روزها نگرانی های بدنه اجتماعی و سیاسی اصلاح طلبان شده است، خطر تکرار منازعات شورای شهر اول است.
جایی که اختلافات میان گروه های مختلف اصلاح طلب شهرداری تهران را به بن بست رساند و در نهایت به انحلال شورای شهر توسط وزارت کشور اصلاح طلب رسید و حاصل آن هم شکست سخت اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر دوم بود.

پژوهشم**9294**3050 **
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

نظر شما