شناسهٔ خبر: 24637845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اولین اظهارات موگابه پس از برکناری از قدرت

صاحب‌خبر -

«رابرت موگابه»، رئیس‌جمهوری سابق زیمبابوه، برکناری خود از قدرت را کودتایی خوانده که «باید لغو شود.»
رئیس‌جمهوری سابق زیمبابوه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ای‌بی‌سی آفریقای جنوبی در مورد حوادث منجر به برکناری خود گفته است: باید بگویم که این یک کودتا بود، شاید بعضی‌ها نخواهند آن را کودتا بنامند، اما این یک کودتا بود. موگابه، که از دفتر کار خود در پایتخت زیمبابوه سخن می‌گفت، افزود: ما باید این بلای شرم آور را که سر خودمان آورده‌ایم لغو کنیم، ما استحقاق چنین چیزی را نداریم، زیمبابوه چنین استحقاقی ندارد.
او همچنین در مصاحبه دیگری با شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی بریتانیا به شدت از نحوه برکناری خود انتقاد و گفته است که «البته نمی‌خواهم دوباره رئیس‌جمهوری شوم، من حالا ۹۴ سال سن دارم.»
رابرت موگابه در هر دو مصاحبه گفته است که از «امرسون منانگاوا» که با رای اعضای حزب حاکم زانو پی‌اف به جانشینی او رسید، منتفر نیست، اما رئیس‌جمهوری فعلی را متهم کرد که «به ملتمان خیانت کرده است.»
وی تاکید کرد که حاضر نیست با رئیس‌جمهوری کنونی همکاری کند زیرا «ریاست‌جمهوری او غیرقانونی و خلاف قانون اساسی است. شخص باید به شکل قانونی و درست به ریاست جمهوری انتخاب شود، و من حاضرم در مورد چنین فرآیندی گفتگو و حتی به انجام آن کمک کنم، البته اگر از من خواسته شود، که نشده است.» به گفته روزنامه رسمی‌دولت زیمبابوه، پس از استفعای مورگابه از ریاست جمهوری، دولت به وی موقعیت کامل دیپلماتیک داده و یک خانه بزرگ با بیش از بیست مستخدم و کارمند را در اختیار او قرار داده است.
قرار است به زودی انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه برگزار شود. برخی ناظران پخش مصاحبه رابرت موگابه را با آمادگی حزب حاکم برای مبارزات انتخاباتی نامرتبط ندانسته‌اند. برکناری موگابه به کاهش فشار بر مخالفان و آزادی نسبی فضای سیاسی زیمبابوه کمک کرده و احتمالا رئیس‌جمهوری کنونی با اتکای به این تحولات خواستار حمایت مردم خواهد شد. 
 

نظر شما