شناسهٔ خبر: 24631452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مصباحی مقدم درسخنرانی پیش از خطبه‌ها:

گزارش های اقتصادی دولت «روتین» است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به گزارش رئیس‌جمهور و اعضای کابینه از وضعیت اقتصادی کشور گفت: در این گزارش‌ ها، فعالیت‌ های متعارف و روتینی مطرح می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با طرح این سوال که چرا شعارهای سال در دهه گذشته، پیرامون موضوعات اقتصادی بوده است اظهار داشت: ملت ایران در انقلاب اسلامی، خواهان آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی بود؛ استقلال سیاسی به طور کامل تحقق پیدا کرد به طوری که هیچ قدرتی در جهان نمی تواند، اراده خود را بر ما تحمیل کند.

وی در همین باره افزود: سپاه و ارتش به لحاظ آموزش، تجهیزات و سلاح و مهمات به قدرت فوق العاده ای دست پیدا کرده اند که بدون اتکا به قدرت های خارجی، قدرت بازدارندگی پیدا کرده است.

مصباحی مقدم گفت: برخی کشورهای منطقه، سالیانه میلیاردها دلار از قدرت های جهانی سلاح خریداری می کنند. کشور ما به لحاظ امنیت ملی در شرایط عالی قرار دارد که در منطقه بی نظیر است.

وی تصریح کرد: کشورمان در فناوری سلول های بنیادین، پزشکی و نانو در جایگاه اول منطقه قرار دارد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور در اثر تهدیدها، تحریم ها و ضعف اجرایی با مشکل مواجه است، اظهار داشت: بیکاری گسترده به خصوص برای جوانان تحصیل کرده، معیشت سخت و به خصوص فساد برای ملت ما غیرقابل تحمل است.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همه این ها باعث شده تا رهبر انقلاب از سویی، سیاست های کلان اقتصادی را ابلاغ و از طرف دیگر، برای نامگذاری سال ها، از عناوین اقتصادی استفاده کنند تا از این طریق به رفتار کارگزاران جهت بدهند.

مصباحی مقدم با تاکید بر تبدیل سیاست ‌های اقتصادی ابلاغ شده از سوی رهبری به برنامه ‌های قابل عمل و استفاده گفت: برای این امر، نیازمند مدیریت جهادی و با انگیزه از سوی قوا به خصوص دولت و مجلس هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به «ظرفیت نخبگان کشور» گفت: باید از این ظرفیت در بخش های صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و مدیریت دستگاه‌ های دولتی استفاده شود. باید با رویکرد شایسته‌ سالاری، از جوانان تحصیلکرده استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: میان سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبری و میدان عمل که در اختیار دولت است، فاصله وجود دارد؛ خوب است مردم بدانند که رهبری در امور اجرایی مسئولیتی ندارند و مسائل اجرایی به طور عمده به رئیس جمهور و دولت مربوط می‌شود.

مصباحی مقدم با طرح این سوال که طی چند سال اخیر، سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی تا چه اندازه تحقق یافت گفت: ظاهر رویکرد دولت محترم نشان می دهد که برای اجرایی کردن این سیاست ها برنامه ریزی دارد.

مصباحی مقدم با اشاره به گزارش رئیس‌جمهور و اعضای کابینه از وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: در این گزارش‌ ها، فعالیت‌ های متعارف و روتینی مطرح می‌شود که اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم ابلاغ نمی‌شد، قاعدتا این کارها باید انجام می‌ شد.

وی تاکید کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی توسط معاون اوّل رئیس جمهور راه‌اندازی شد و مرتبا جلساتی نیز با محوریت سازمان برنامه و بودجه برگزار و برنامه‌هایی هم تدوین و ارائه شده است اما فعلا از اجرایی و عملیاتی شدن این سیاست ‌ها گزارشی به طور گویا و شفاف همراه با اطلاعات و آمار دقیق ارائه نشده است.

وی با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور گفت: برای بهینه سازی مصرف انرژی خصوصا گاز راهکارهایی وجود دارد که اگر دولت محترم، آموزش و تبلیغ کند و به مردم در اصلاح وسایل گرمایشی، کمک کند و  از طرف دیگر، اصلاح موتور و نوسازی کاروان حمل و نقل صورت بگیرد، مصرف گاز، گازوئیل و بنزین به نصف کاهش پیدا خواهد کرد، همه مازاد آن را می توانیم صادر کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بر اساس آمار اعلامی دولت، سالانه ۴۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده اما از طرف دیگر، با توجه به افزایش فارغ التحصیلان دانشگاه ها یا کسانی که به سن کار رسیده اند و احیانا تحصیلات دانشگاهی ندارند و از جمله تعطیلی تعدادی از کسب و کارها و کارگاه های تولیدی، به شمار بیکاران افزوده شده است.

وی گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار، در  تابستان امسال، ۳.۵ میلیون نفر هیچ کاری پیدا نکرده اند و علاوه بر آن دو و نیم و میلیون جوان بیکار وجود دارد که متاسفانه به خاطر یاس و سرخوردگی، برای انجام هیچ کاری اعلام آمادگی نکرده اند.

مصباحی مقدم افزود: برای اشتغال جوانان نیازمند اقدام انقلابی و جهادی متناسب با اقتصاد مقاومتی هستیم. دولت اعلام کرده که در سال ۹۷، ۱ میلیون و سی هزار شغل جدید ایجاد کند که امیدواریم به این وعده عمل کند.     

مصباحی مقدم گفت: از دولت خواسته شد تا پایان سال جاری از احیای چند هزار کارخانه و کارگاه صنعتی، تولیدی و کشاورزی، گزارشی عینی به مردم بدهد. مردم باید این اقدامات را احساس کنند تا اطمینان یابند. شایسته است دولت محترم تا پایان سال ۹۶ این گزارش مورد انتظار رهبری و مردم را ارائه کند.

وی ضمن قدردانی از فعالیت ۲۵ ساله آیت الله جنتی به عنوان خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: آیت الله جنتی شخصیتی انقلابی است که قبل از انقلاب، به خدمت انقلاب درآمد و تمام وجودش را برای نظام جمهوری اسلامی گذاشت و در سنگرهای مختلف از جمله سنگر نماز جمعه فعالیت کرد.

مصباحی مقدم ادامه داد: خطبه های ایشان خطبه هایی پر شور همراه با تحلیل های انقلابی بود که مردم همواره از آن ها بهره مند شدند.

نظر شما