شناسهٔ خبر: 24594508 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

هواپیمای وزارت برادر عباد سالم نشست/عذرخواهی ربیعی از حادثه یورت تا سانچی و دنا

آرای ممتنع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از سقوط نجات داد و ربیعی به سکانداری وزارت تعاون ادامه می دهد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری خانه ملت؛ قرعه برگزاری نخستین جلسه بررسی استیضاح سه وزیر دولت دوازدهم به نام علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتاد و در آستانه نوروز و کاهش سرما تب و تاب نمایندگان برای استیضاح سه وزیر بالا رفت، تا شاید به قول علی مطهری عیدی به دولت و ملت باشد.

صبح امروز علی ربیعی به همراه معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از وزرای کابینه در صحن علنی مجلس حضور یافت تا بتواند دفاعیات خود را ارائه کند که در این بین می توان به جای خالی سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در کنار ربیعی اشاره کرد، که در گوشه و کنار خبرهایی از اختلافات این دو وزیر به گوش می رسد.

در ابتدای این جلسه نمایندگان موافق استیضاح به بیان نظرات خود پرداختند که از آن جمله می توان به اظهارات فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس اشاره کرد که خطاب به ربیعی اظهار داشت: برادرم عباد شما مجلس را به توپ بستید و بدعتی گذاشتید که تنها در زمان قاجاریه مشاهده می شد و جنگ روانی شما علیه مجلس یک کودتا بود.

در این میان در گوشی های نمایندگان با وزرا نیز جلب توجه می کرد که گویی هر نماینده از این فرصت برای بیان مشکلات حوزه انتخابیه خود استفاده و با یکی از 7 وزیر حاضر در حال رایزنی بود.

تعدادی نماینده به عنوان موافق استیضاح به دنبال سقوط هواپیمای علی ربیعی در وزارت تعاون بودند اما دو نماینده که به عنوان موافق وزیر تعاون صحبت و از نمایندگان درخواست کردند که اجازه ندهند که هواپیمای ربیعی همانند هواپیمای آسمان سقوط کند.

در کارزار استیضاح، بازار شعر و شاعری نیز داغ بود و کواکبیان در زمان دفاع از عملکرد ربیعی با اشاره به شعری گفت تا زمانی که فساد در این کشور کفن نشود این وطن، وطن نشود.

نوبت به صحبت های پورابراهیمی در مخالفت با علی ربیعی می رسد و پورابراهیمی برای بیان نطق خود به فیلمی که در زمان معرفی ربیعی به عنوان وزیر کار به مجلس اشاره می کند و از اتاق فرمان می خواهد که این فیلم را پخش کند اما پخش این فیلم به دلیل نداشتن صدای مناسب متوقف می شود و پورابراهیمی در این بین مطالبی را درباره فرزندان علی ربیعی عنوان می کند که با داد و فریاد خدری یکی از نمایندگان مجلس مواجه می شود و به دلیل عدم صداگذاری مناسب فیلم، پورابراهیمی جای خود را به تاجگردون می دهد تا پس از آن بتواند به ادامه نطق خود بپردازد.

غلامرضا تاجگردون به عنوان مخالف دیگر علی ربیعی عنوان کرد که وزیر تعاون زمانی برای من عباد بود، عبادی که پاک و ضد فساد بود و تحت تاثیر امثال تاجگردون ها قرار نمی گرفت اما در حال حاضر شرایط اینگونه نیست من از وزیر ذلیل بدم می آید.

تاجگردون در بخش دیگری از مخالفت خود اظهار داشت که من مامور لاریجانی و یا روحانی نیستم که وزیر تعاون در هر یک از محافل اصولگرایی و یا اصلاح طلبی برای دفاع از خود چنین مطالبی را عنوان می کند.

وی عنوان کرد که "ای دنا تو مقصر بودی که قامتت بلندتر از تصور من و آقای ربیعی بود" که پس از این صحبت های تاجگردون و این موضوع که زمان استیضاح علی ربیعی همین امروز است فریاد احسنت نمایندگان از سر گرفته شد.

پس از این بار دیگر محمدرضا پورابراهیمی پشت تریبون رفت و فیلم او این بار با صدا پخش شد، در این بین شور عارف، تابش، علیجانی، انصاری و رضایی نماینده مردم شیراز جلب توجه کرد، چراکه تاجگردون در بخشی از صحبت های خود به پخش تصویر عارف از صدا و سیما و اینکه استیضاح در شرایط کنونی به صلاح نبوده اشاره کرد.

پس از پایان زمان نمایندگان موافق استیضاح ربیعی وزیر تعاون، بار دیگر برای دفاع از عملکرد خود پشت تریبون رفت که محسن علیجانی پیش از آنکه بار دیگر ربیعی پشت تریبون قرار گیرد در گوش او مطالبی را عنوان کرد.

عذرخواهی ربیعی از یورت تا دنا

 علی ربیعی برای آخرین دفاعیات خود پشت تریبون قرار گرفت و مطالبی برای دفاع از خود بیان کرد و در این بین مطالبی را به زبان ترکی عنوان کرد که احسنت برخی نمایندگان ترک زبان مجلس خطاب به وی فضای مجلس را پر کرد.

ربیعی این بار برای حوادث معدن یورت تا سانچی و دنا عذرخواهی کرد و پس از بخش پایانی سخنان خود، به پایین جایگاه آمد و پزشکیان در این بین از نمایندگان دولت دعوت کرد که صحن علنی مجلس را برای رأی گیری ترک کنند. با شروع فرآیند رأی گیری صدای دو و چهار نماینده های موافق و مخالف فضای مجلس را پر کرده بود که پس از آغاز شمارش آراء بحث هایی بین نمایندگان صورت گرفت، لحظه به لحظه چهره های خوشحال و ناراحت نماینده ها تغییر می کرد چرا که خبرها از نتایج با شمارش بخش بخش آرای وزیر تعاون، تغییر می کرد که در نهایت دو رای ممتنع ربیعی را از سقوط نجات داد و مجلس به ماندن ربیعی در سمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رأی مثبت داد و او به فعالیت خود در سکان داری این وزارتخانه  ادامه می دهد./

پایان پیام

نظر شما