شناسهٔ خبر: 24580538 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

عربستان برای دخالت مستقیم در انتخابات لبنان، سفیر خود در بیروت را تغییر داد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: عربستان در ادامه تحرکات خود در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان دستور بازگشت سفیر عربستان از لبنان را صادر کرد و کاردار سفارت، سرپرست هیأت دیپلماتیک سعودی در بیروت شد.
«ولید البخاری» کاردار سابق سفارت عربستان در لبنان بار دیگر به بیروت بازگشت تا ریاست هیأت دیپلماتیک عربستان در بیروت را بر عهده بگیرد.«ولید الیعقوب» سفیر عربستان در لبنان پیش از رسیدن ولید البخاری به این کشور، بیروت را به مقصد ریاض ترک کرده بود.
پیشتر، روزنامه «الاخبار» به نقل از یک منبع نزدیک در ریاض نوشته بود که عربستان به زودی ولید الیعقوب را به کشور فرامی‌خواند و ولید البخاری کاردار سابق بار دیگر به لبنان باز می‌گردد اما این بار با رتبه سفیر به کار خود ادامه خواهد داد. این اتفاقات پس از آن رخ می‌دهد که هفتم ماه جاری (اسفند) هیأتی از عربستان به لبنان سفر کرد و دیدارهایی با مقامات این کشور داشت. بلافاصله بعد از سفر هیأت سعودی، ریاض از سعد حریری نخست‌وزیر لبنان (۴۰ روز پس از بازداشت او و جنجال کذایی آن) او را به عربستان دعوت و درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای با او رایزنی کرد.
پیش از این سفرها، روزنامه الکترونیک سعودی ایلاف در ماه گذشته میلادی به نقل از مقامات سعودی نوشته بود که عربستان از عملکرد سعد حریری و نزدیک شدن او به ترکیه – که با ریاض دچار تنش شده- ناراضی است.گفته می شود این تحرکات عربستان باهدف دخالت مستقیم در انتخابات لبنان و جلوگیری از پیروزی حزب الله و متحدانش صورت گرفته است.
در چنین شرایطی نخست‌وزیر لبنان اسامی نامزدهای جریان المستقبل را که رقیب اصلی حزب الله در انتخابات پیش روست، اعلام کرد. فعالیت‌های انتخاباتی در لبنان ادامه دارد و در آخرین رویداد، سعد حریری نخست‌وزیر لبنان اسامی نامزدهای جریان المستقبل را با شعار «مهره آبی» (چشم زخم) اعلام کرد.
مقصود حزب سعد حریری (المستقبل) از شعار «چشم‌زخم» آن است که المستقبل خود را به مثابه «مهره آبی چشم زخم» می‌داند که لبنان را در برابر آسیب‌ها حفظ می‌کند. حریری ۳۷ نامزد برای شرکت در هشت حوزه انتخاباتی معرفی کرد؛ ۲۲ نامزد معرفی شده، جدید هستند و در بین آنها چهار زن از جمله «بهیه حریری» (عمه سعد حریری) حضور دارد.

نظر شما