شناسهٔ خبر: 24544284 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

برنامه‌ریزی دیدار روسای‌جمهوری آمریکا و کره‌شمالی پشت پرده انجام می‌شود

سردرگمی ترامپ، سکوت اون

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: در حالی که خبر دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در صدر اخبار جهان قرار گرفته کاخ‌سفید اکنون می‌گوید «دیداری شکل نخواهد گرفت مگر پیونگ‌یانگ ابتدا گامی جدی در جهت غیراتمی شدن بردارد.»
همزمان، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری هم تاکید کرده با وجود قبول دیدار میان روسای جمهوری آمریکا و کره‌شمالی، «تمامی گزینه‌ها علیه پیونگ‌یانگ همچنان روی میز خواهد ماند».  پنس همچنین تاکید کرده که واشنگتن هیچ وعده و تضمینی به کره‌شمالی نداده است.
همچنین «سارا هوکابی سندرز»، سخنگوی کاخ‌سفید به خبرنگاران گفت که هنوز درباره زمان و مکان این دیدار توافقی صورت نگرفته است.
این در حالی است که روز پنجشنبه همزمان با اعلام رسمی پذیرش دعوت «کیم جونگ اون» از سوی «دونالد ترامپ» زمان این دیدار ماه مه امسال (دو ماه دیگر) عنوان شده بود و از پیش شرطی خاصی برای برگزاری این دیدار هم سخنی به میان نیامده بود.
البته ترامپ هم در توییتر نوشت از نظر او «توافق با کره در حال شکل گرفتن است و روی خواهد داد و اگر چنین شود جهان از آن سود خواهد برد.»
بر همین اساس، ناظران مسایل آمریکا، روز جمعه به رسانه‌های این کشور گفتند که به نظر می‌رسد تنها یک روز پس از اعلام این توافق، کاخ‌سفید دچار «سردرگمی» شده و اکنون «مواضع متناقضی» اتخاذ می‌کند که می‌تواند ناشی «شتاب‌زدگی» دولت آمریکا در پذیرش دعوت رهبر کره‌شمالی باشد.
«رکس تیلرسون» وزیرخارجه ایالات‌متحده هم که هم اکنون در آفریقا بسر می‌برد ضمن استقبال از این توافق گفته فرآیند غیراتمی شدن کره‌شمالی بسیار طولانی و پیچیده خواهد بود و آمریکا به هیچ چیز کمتر از توقف، عقب‌گرد و برچیده شدن برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ رضایت نخواهد داد.
اتفاق جالب اینجاست که رسانه‌های کره شمالی فعلا درباره دیدار ترامپ با اون سکوت کرده اند. «شین بئوم چول» یک استاد آکادمی دیپلماتیک ملی کره در سئول گفت: «در کره شمالی رهبران تا زمانی که اطمینان پیدا نکنند که نشست‌ها قطعا برگزار می‌شود تصمیم به انتشار علنی آن در رسانه‌ها نمی‌گیرند.»
شگفتی و سردرگمی
روز گذشته، اعلام پذیرش این دعوت از سوی  ترامپ ناظران را شگفت‌زده کرد به ویژه که در چند ماه گذشته، بالاگرفتن تنش‌های کلامی میان  ترامپ و کیم جونگ اون بارها هراس از شکل‌گیری یک درگیری نظامی در شبه جزیره کره را بالا برده بود.
تحلیل‌گران می‌گویند پیونگ‌یانگ برنامه هسته‌ای و موشکی خود را فعلا متوقف کرده و تا زمان برگزاری این دیدار به احتمال بسیار زیاد سراغ آن نخواهد رفت اما اگر کیم جونگ اون، رهبر جوان این کشور به اهداف مورد نظرش نرسد، احتمال آن که نظیر گذشته، دوباره چنین آزمایش‌هایی را از سر بگیرد بسیار زیاد است. یک مقام کاخ ریاست جمهوری کره‌‌جنوبی که نامش را فاش نکرد، اظهار داشت که رهبر کره‌شمالی به این هیئت کره‌‌جنوبی گفته که مون جائه این، رئیس‌جمهوری این کشور اکنون می‌تواند شب‌ها راحت بخوابد چون پیونگ یانگ تصمیم گرفته آزمایش‌های موشکی یا هسته‌ای بیشتر در زمانی که مذاکرات در جریان هستند، انجام ندهد.
برخی از منتقدان هم ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است دولت آمریکا «در دام کره‌شمالی افتاده و بدون این که پیشرفت جدی ازاین مذاکرات عایدش شود به پیونگ‌یانگ امتیازاتی دهد.»
 «بیل ریچاردسون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که چندین بار به کره‌شمالی سفر کرده درخصوص توافق با نشستی با کیم جونگ اون، رهبر کنونی کره‌شمالی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد و گفت: این یک اقدام جسورانه است اما یک شوی تلویزیونی محسوب نمی‌شود. بهتر است یک تیم تشکیل دهید و یک استراتژی پیشه کنید.
همزمان گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره مکان برگزاری این دیدار شکل گرفته است. در حالی که چین و منطقه عاری از سلاح میان دو کره، اماکنی بوده‌اند که طی ۲۴ ساعت گذشته از آنها به عنوان مکان‌های احتمالی این دیدار سخن به میان آمده، از سوئد گزارش شده که وزیر خارجه کره‌شمالی به زودی برای دیدار با همتای سوئدی خود به اروپا سفر خواهد کرد.
آمریکا روابط دیپلماتیک با کره‌شمالی ندارد و سفارت سوئد در پیونگ یانگ حافظ منافع ایالات‌متحده در این کشور است.
بنا به گزارش بی بی سی، روند پرشتاب از سرگیری روابط میان دو کره و تمایل کیم جونگ اون به مذاکره با آمریکا این نگرانی را به وجود آورده که مون جائه-این رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی سقف انتظارات را به حدی بالا برده که شاید در نهایت منجر به شکست شود.
رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با استقبال از حضور کره‌شمالی در المپیک زمستانی این کشور که ماه گذشته برگزار شد نخستین روزنه برای بازگشت پیونگ یانگ به مذاکرات را گشود.
با این حال، بخشی از تحلیل‌گران هم می‌گویند رفتار  ترامپ که شامل حملات کلامی علیه کیم جونگ اون در توییتر، فشار بر چین برای اقدام شدیدتر علیه پیونگ یانگ و تشدید تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده، در نرمش این کشور موثر بوده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ در واکنش به آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور تصویب کرد.
این قطعنامه واردات نفت خام به وسیله کره‌شمالی را به شدت کاهش داد و درآمد این کشور از محل صادرات نیروی کار را هدف گرفت.
پیش از هم در یک رشته جنگ کلامی،  ترامپ در توییتر کیم جونگ اون را مرد موشکی کوچک نامید و «دکمه هسته‌ای خود را بزرگ‌تر از دکمه هسته‌ای رهبر کره‌شمالی» خوانده بود.
او حتی در پاسخ به تهدید موشکی کره‌شمالی علیه گوام، کره‌شمالی را به واکنشی آتشین تهدید کرده بود.
 

نظر شما