شناسهٔ خبر: 24530373 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفتگو با شبستان:

توجه به مسجد عامل پیشرفت کشور است/کانون های فرهنگی بهره وری از ظرفیت مساجد را افزایش داده اند

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد را موجب افزایش بهره وری ظرفیت های مساجد دانست و تقویت مساجد را عامل پیشرفت کشور برشمرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان-اصفهان:
همزمان با بیست و پنجمین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد و ربع قرن تلاش این کانون های در جبهه نرم، با حضور در دفتر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفتگویی پیرامون فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد داشتیم. در زیر متن کامل گفتگو با حجت الاسلام دکتر محمدعلی انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان را می خوانید.

 

ربع قرن از فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد گذشته و در این مدت کانون ها فعالیت های مختلفی داشته اند. شما چه جایگاهی برای نهاد کانون های فرهنگی هنری قائل هستید و ارزیابی شما از فعالیت های آنان چیست؟

مسجد در فرهنگ دینی، نهاد با اهمیتی است. کانون همه فعالیت های دینی، اجتماعی، اقتصادی و حتي براي تصميم گيري هاي مهم سياسي و نظامي و... در صدر اسلام، مسجد بوده و باعث افتخار است که شکل گیری، تداوم و حرکت انقلاب اسلامی ما نیز از مسجد شروع شده و پایه این نظام از مسجدی ها است. بنابراین مسجد علاوه بر بعد عبادی و شعائر مذهبي در تمامی ابعاد حائز اهمیت است و هر زمان به مسجد توجه کردیم در فرهنگ پیشرفت کردیم و هر زمان توجه نکردیم به همین میزان از تحقق آرمان‌هامان براي داشتن جامعه اي نمونه، فاصله گرفتیم. بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) براساس همین شناخت، همواره بر اهمیت اجتماع و حضور فعال در مساجد تأکید داشته و آن را موجب تقویت اسلام و نظام می دانستند. ايشان مي فرمايند: «مساجد باید مجتمع بشود از جوان‌ها، اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوائدی دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است، چه مسائل سیاسی را حل می کند، چه گرفتاری ها را حل می کند، این طور بی حال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چند پیرزن و پیرمرد». مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نيز مسجد را يك پايگاه با اهميت مي شمارند و مي فرمايند: «مسجد می‌تواند پایگاه همه‌ کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله‌ی با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرت‌افزاییِ افراد».

بنابراين مسجد کانون با اهمیتی است به ويژه از اين جهت كه اداره آن به شيوه مردمی است؛ امام جماعت به عنوان محور کار و نمازگزاران در قالب هیئت امنا آن را اداره می کنند. البته نهادها و سازمان هاي فرهنگي و به طور اخص دولت نیز برای اینکه بتوانند از ظرفیت مساجد استفاده کرده و در عین حال نیز کمک کننده در این مسیر باشند باید با برنامه ریزی معين و در قالب تعریف شده ای از این ظرفیت استفاده نمایند.

در همین راستا ۲۵ سال پیش هسته کانون های فرهنگی هنری مساجد براي تحقق‌ اهداف‌ و انگيزه‌هاي‌ فرهنگي،‌ گسترش‌زمينه ‌مشاركت ‌و مباشرت‌ مردم‌ در امور فرهنگي، هنري، اجتماعي و غيره ‌و‌ تلاش‌ در راستاي‌ ترويج‌ و اشاعه‌ فرهنگ‌ و معارف‌ اسلام‌ ناب‌ محمدي(ص) شكل گرفت. فعاليت اين كانون ها هرچند با گستره محدود و از حرکت بسیار کوچکی آغاز شد اما بحمدالله این حرکت گسترش یافته تا جایی که اکنون بسیاری از مساجد کشور داراي کانون فرهنگی هنری فعال هستند و امیدواریم همین روند رو به رشد بازهم ادامه پیدا کند تا زمينه‌ساز حضور فعال‌ همه جوانان ‌و نيروهاي ‌متعهد در عرصه‌ فعاليت‌هاي ‌فرهنگي ‌و هنري ‌و شناسايي ‌و تربيت ‌استعدادهاي‌ درخشان‌ و استفاده‌ از اوقات ‌فراغت‌ جوانان ‌و حفظ ‌و ترويج فرهنگ‌ بسيجي‌ باشد.

 

برای پیشرفت فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد چه پیشنهادهايی دارید؟

بهترین راه تحقق اهداف کانون های فرهنگی هنری، داشتن اساسنامه خوب و برنامه عملياتي برای اداره کانون ها است که اکنون وجود دارد اما در مرحله بعد، لزوم استفاده از نیروهای قوی و دلسوز و مسئوليت پذير در حوزه هاي فرهنگي و هنري است چرا که اگر یک دستورالعمل و قانون خوب، مجریان موثر و قوی نداشته باشد شاید نتواند به تحقق اهداف بيانجامد. بنابراین انتخاب افرادی که در کانون های فرهنگی هنری کار می کنند بسیار مهم است.

تعامل خوب با تمام بخش هایی که در درون مسجد فعالیت دارند نيز حائز اهميت هست. تعامل، همدلی و همراهی با امام جماعت، پايگاه بسیج و نیز افرادی که با مسجد در ارتباط هستند و استفاده از تمام ظرفیت های کانون های فرهنگی هنری در خدمت به مسجد موثر است.

یکی از آسیب های جدی مساجد این است که به تمام نیازهای مخاطبین خود توجه نکند البته مسجد، کانون مناجات با خداست اما این منافاتی ندارد که برای پیشبرد اهداف مسجد به تمام ظرفیت ها و خواسته ها و نیازهای مسجدی ها و کسانی که برای عبادت به مسجد مراجعه می کنند، توجه شود. کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز به همین ترتیب باید به گونه ای برنامه ریزی نمایند تا در فعالیت های خود به نیاز تمام سلیقه ها پاسخ دهند و از تمام ظرفیت ها استفاده نمایند.

ارزیابی شما از فعالیت های دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان چیست؟

استان اصفهان در مقایسه با سایر استان های کشور از نظر کمیت و کیفیت كار کانون های فرهنگی هنری مساجد جزو استان های خوب و برتر است؛ امروز نزدیک به ۱۸۰۰ کانون فرهنگی هنری در اصفهان فعال هستند و امیدوار هستیم تا پایان برنامه ششم توسعه که قرار است تمام مساجد شهرها و مساجد روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار داراي کانون فرهنگی هنری باشند باز هم اصفهان پیشتاز در اين مسير باشد و شاهد رشد و فعاليت بیشتر و اثرگذار کانون های فرهنگی هنری مساجد باشیم. البته کار در حوزه مساجد انتها ندارد و کارهای نشده هم زیاد داریم چرا که زمینه کار زیاد است اما در مقایسه با سایر استان ها، اصفهان ظرفیت خوبی داشته و فعاليت هاي زيادي انجام شده است.

فعالیت کتابخانه های مساجد و موضوع گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در کانون های فرهنگی هنری مساجد را چگونه ارزیابی می کنید؟

جایگاه کتاب و كتابخانه بسیار مهم است. درحقيقت، کتاب و کتابخوانی معیار مهمی برای بررسی و سنجش وضعیت فرهنگی هر شهر و استان هست. بي ترديد، مساجد نیز در کنار کتابخانه های عمومی و تخصصی موجود می توانند بخش قابل توجهی از ظرفیت کتابخوانی کشور را تحت تاثیر قرار دهند. مساجد مي توانند پل ارتباطی خوبی برای کتاب و کتابخوانی باشند. خوشبختانه در اکثر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان، کتابخانه هايي دایر شده و توسعه آنها نيز مورد توجه خاص ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

در خصوص گفتمان سازي موضوع اقتصاد مقاومتی نیز با توجه به اهداف دشمن براي تحت فشار قرار دادن مردم و نظام اسلامی در موضوع اقتصاد و پيرامون موضوع راهبردي اقتصاد مقاومتی كه رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) پیش روی ما قرار دادند، به اعتقاد من، مسجد یکی از جاهایی است که به خوبی می توان از طريق آن اطلاع رسانی كرد و تبیین و توضیح اين نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی در کانون های فرهنگی هنری مسجد،حائز اهميت است و در برنامه ريزي ها مي بايد لحاظ شود.

بسیاری از کانون های فرهنگی هنری در روستاها شکل گرفته است. صحبت شما با فعالان این کانون ها با وجود مسائل و مشکلات فعالیت در آن چیست؟

روستاها از جنبه های مختلف اهمیت دارند.جمعیت روستایی در استان قابل توجه بوده و روستاهاي ما مرکز تولید بسیاری از نیازها در حوزه هاي کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و... هستند. همچنین روستاییان، نقش بسیار مهمی در تحولات نظام و کشور داشته و دارند؛ بنابراین کار فرهنگی در روستاها نسبت به شهرها از اهمیت خاصي هم برخوردار است.

البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باتوجه به مقدورات، ساختار اداری خود را تنها تا مرکز شهرستان ها پیش برده و در زيرمجموعه مراکز شهرستان ها در ساختار خود تشکیلاتی ندارد و حتی در برخی از شهرهای مهم نيز ساختار اداری ارشاد وجود ندارد و بالتبع در روستاها، تنها تشکیلات وابسته به فرهنگ و ارشاداسلامي، کانون هاي فرهنگی هنری مساجد است. یکی از دغدغه های مهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، توجه جدی به فعالیت های فرهنگی در روستاها است و بدون شک این کار از ناحیه کانون های فرهنگی هنری مساجد قابل انجام است و اين كانون ها می توانند و بايد نماینده شایسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عرضه فعاليت هاي فرهنگی باشند.

سخن آخر؟

از تمام فعالان مساجد، ائمه محترم جماعات، مسجدی ها و همچنین افراد و مراکز دولتی و خصوصی که در جهت رونق کار مساجد تلاش می کنند تشكر مي كنم. یکی از بهترین و پرثواب ترین فعالیت های فرهنگی هنری، کار در مسجد است. كانون ها بايد محلی برای جذب بیشتر نسل جوان به مسجد باشد، چراکه حضور و تربيت آنان در اين مهمانخانه خدا بر روي زمين، هم از خالی شدن این سنگر جهاد و عبادت جلوگیری خواهد کرد و هم امیدمان را براي داشتن آینده اي موفق و بالنده بيشتر خواهد ساخت .

از تمام مسئولان می خواهم در این مسير باارزش و اثرگذارهمراهي كنند و از هیچ تلاشی برای رونق فعالیت های مساجد فروگذار ننمایند.

 

نظر شما