شناسهٔ خبر: 24485654 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

یادداشت ضرغامی / از یوز ایرانی! و خانم ابتکار تا پرونده امنیتی محیط زیست

صاحب‌خبر -

 به گزارش الف عزت الله ضرغامی در آخرین یادداشت کوتاه خود روایتی دارد از گپ و گفتش با خانم معصومه ابتکار :

* در جلسه دیشب شورایعالی انقلاب فرهنگی، مجله‌ای را باز کردم و این تصویر را دیدم. به سرکار خانم ابتکار که نزدیک من نشسته بود گفتم، من هر وقت تصویر یوز ایرانی می‌بینم بی‌اختیار یاد شما می‌افتم!

* این مزاح که البته عین واقعیت است باعث شد تا نیم ساعت پس از جلسه در مورد مسائل اخیر محیط زیست گفتگو کنیم.

* از پرونده جاسوسی برخی NGOها و مدیران دولتی در محیط زیست گرفته تا خودکشی دکتر سید امامی و دیگر مصائب فعالان محیط زیست، موضوعات مهمی بود که علاقمند بودم قرائت خانم ابتکار را در مورد آنها بشنوم. خیلی مفید بود، به اهلش منتقل خواهم کرد.

*پی نوشت*

* از نسل گربه سانان بزرگ، شیر ایرانی و ببر ایرانی در دوره قاجار و پهلوی منقرض شده و اجمالاً پلنگ و یوزپلنگ ایرانی هم در معرض خطر هستند.

* یوز ایرانی علیرغم اهمیتی که دارد در حال انقراض است و در کل کشور به 100 قلاده نمی‌رسد و ظاهراً چون نسل این حیوان در کل آسیا هم منقرض شده، عملاً ایران مسئولیت و ماموریت حفظ آن را برعهده دارد. سازمان ملل هم سالهاست که همکاری می‌کند.

* مساله جاسوسی امر مهمی است که با امنیت مردم سروکار دارد و پرونده‌هایی از این دست باید با جدیت و فوریت توسط دستگاههای مسئول پیگیری شده و اقدام مناسب امنیتی و قضائی صورت گیرد.

* وظیفه رسانه‌ها و تریبون‌های موثر هم آن است که بین این موضوع با سایر فعالیت‌هایی که روال عادی خود را دارند تفکیک قائل شوند و تبیین مساله، مانع هرگونه کج فهمی و یا ایجاد تردید در محیط‌های مربوطه شوند.

* مساله محیط زیست، امروز از مهمترین و جدی‌ترین دغدغه‌های مردم و حکومت است. فعالان محیط زیست که با عشق و انگیزه بالا چه به صورت فردی و چه در قالب NGOها در کشور فعالیت می‌کنند، باید مستمراً مورد تشویق حاکمیت قرار گرفته و به آنان اطمینان داده شود که رویدادهای نادر امنیتی به هیچ وجه مانع آزادی عمل آنان در این عرصه نیست.

* این عرصه می‌تواند و باید به فراگیرترین و موجه‌ترین حوزه فعالان اجتماعی در کشور تبدیل شود.

* محیط زیست یک امر فرابخشی و فراجناحی است. مناقشات معمول دستگاههای اجرایی و حتی جریان‌های سیاسی باید به نفع محیط زیست حل و فصل شود. این یک اصل است.
حیات طبیعت، حیات همه ماست.

نظر شما