شناسهٔ خبر: 24305990 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شورای امنیت قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه را تصویب کرد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء قطعنامه‌ای برای برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه و ایجاد دسترسی بشردوستانه به مناطق تحت محاصره تصویب کرد و با فشار روسیه، گروه‌های تروریستی از زیر چتر حمایتی این آتش‌بس خارج شدند.
قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در این کشور، با رأی مثبت همه اعضای دائم و غیردائم تصویب شد.بر اساس توافق بعمل آمده میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، مدت زمان اجرای آتش‌بس، ۳۰ روز خواهد بود و طی آن دسترسی بشردوستانه به برخی مناطق تحت محاصره در سوریه بخصوص غوطه شرقی دمشق ایجاد خواهد شد.غوطه شرقی منطقه‌ای راهبردی در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه است که ارتش سوریه قصد دارد آن را از وجود تروریست‌ها پاک کند .گروه‌های تروریستی القاعده، جبهه‌النصره و داعش از شمول این آتش‌بس مستثنی شده‌اند.پیش‌نویس اولیه این قطعنامه که توسط کویت و سوئد نوشته شد، روز پنج‌شنبه گذشته به شورای امنیت برده شد ولی به دلیل اختلاف اعضاء، رأی‌گیری به تعویق افتاد. جمعه شب (به وقت تهران) هم رأی‌گیری برای بار دوم به تعویق افتاد تا اینکه سرانجام دیروز نشست شورای امنیت با چند ساعت تأخیر شروع به کار کرد و رأی‌گیری انجام گرفت.پس از رأی‌گیری، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: آمریکا اعمال فشار از سوی شورای امنیت بر رژیم اسد و متحدانش یعنی ایران و روسیه برای پایبندی آنان به مفاد آتش‌بس را خواستار است.هیلی مدعی شد: ما از این قطعنامه حمایت می‌کنیم اما شک داریم که رژیم اسد به آن پایبند بماند. نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت: سرانجام بر سر تصمیم بشر دوستانه در سوریه به توافق رسیدیم، این آتش بس نباید ابزاری برای خدمت به اهداف غیرقانونی باشد مانند آن چیزی که آمریکا انجام می دهد؛ نماینده آمریکا به جای تلاش برای محقق شدن اهداف انسان دوستانه به انتقاد از روسیه رو آورده است. وی افزود: ایران و ترکیه دو شریک روسیه در مذاکرات آستانه، تلاش زیادی برای حل بحران سوریه کرده‌اند و این قطعنامه تنها به غوطه شرقی محصور نمی شود، بلکه مناطق زیادی از جمله دمشق را شامل می‌شود. نماینده روسیه در سازمان ملل تصریح کرد: ما از تهدیدات آمریکا علیه استقلال و حاکمیت سوریه بسیار نگران هستیم.
نماینده فرانسه در سازمان ملل هم گفت: اعضای شورای امنیت به راه حل رضایت بخشی به رغم اختلاف در دیدگاه‌ها رسیدند؛ توقف خشونت‌ها در سوریه ضروری است و تنها راه بازگشت ثبات و آرامش به این کشور، دستیابی به راه حل سیاسی است. نماینده کویت در سازمان ملل هم اعلام کرد این قطعنامه از همه طرف‌های درگیر در سوریه می خواهد اجازه دهند کمک‌های بشردوستانه وارد مناطق مختلف سوریه شوند ومحاصره همه مناطق به خصوص در غوطه شرقی برداشته شود. گفتنی است بر اساس این قطعنامه که از سوی کویت و سوئد ارائه شده، قرار است در سوریه به مدت ?? روز توقف مخاصمه اعلام شود و طرفین از درگیری خودداری کنند.
استقبال جهانی
دبیرکل سازمان ملل، ترکیه، گروه‌های مخالف سوری، اتحادیه عرب و کشورهای اروپایی از قطعنامه شماره ۲۴۰۱ شورای امنیت درباره آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه و سهولت بخشیدن به امدادرسانی‌ها در این کشور استقبال کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با استقبال از آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه ابراز امیدواری کرد که این قطعنامه به ویژه بخش مربوط به کمک‌های انسانی به جنگ زدگان در سوریه و خروج بیماران و زخمی‌ها از مناطق درگیری و کاهش مشکلات مردم این کشور فورا اجرا شود. همچنین گروه “فیلق الرحمان” یکی از بزرگترین گروه‌های مخالف سوری پایبندی کامل خود را به آتش‌بس اعلام و تاکید کرد: ما به آتش‌بس به شکل کامل پایبند هستیم اما حق دفاع از خود و پاسخ به هرگونه حمله‌ای را برای خود محفوظ می‌دانیم. گروه “جیش الاسلام” وابسته به مخالفان مسلح در غوطه شرقی نیز در بیانیه‌ای با استقبال از قطعنامه شورای امنیت آمادگی خود را برای اجرای فوری این قطعنامه اعلام کرد اما حق پاسخ به هرگونه نقض آتش‌بس از سوی نیروهای دولت سوریه را برای خود محفوظ دانست. وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از طرح آتش‌بس در سوریه تاکید کرد: آنکارا به مبارزات خود با گروه‌های تروریستی که وحدت سوریه را تهدید می‌کنند ادامه خواهد داد. یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه هم اعلام کردند که به قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس ?? روزه در تمامی نقاط سوریه به استثنای عفرین، پایبند خواهند بود.
اتحادیه عرب نیز از قطعنامه شورای امنیت استقبال کرد و از همه طرف‌های ذی‌ربط در سوریه خواست به قطعنامه شورای امنیت درباره توقف درگیری‌ها در سوریه پایبند باشند و اجازه دهند کمک‌های انسانی بدون قید و شرط وارد این کشور شود. وزارت امور خارجه آلمان هم در بیانیه ای از تصویب قطعنامه آتش بس در سوریه استقبال کرد و خواستار اجرای بدون تاخیر آن برای ارسال کمکهای انسانی شد. وزیر خارجه انگلیس هم بدون اشاره به اقدامات تحریک ‎آمیز تروریست‎های مورد حمایت غرب، کشورهای حامی دمشق را مسئول اجرای کامل قطعنامه آتش‌بس سوریه معرفی کرد.
موضع ایران، سوریه و روسیه
رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان گفت: ما به قطعنامه آتش بس در سوریه پایبند خواهیم بود و سوریه نیز پایبند است اما بخش‌هایی از حومه دمشق که در اختیار تروریست‌ها است مشمول آتش بس نیستند و پاکسازی در آنها ادامه خواهد داشت. سرلشکر محمد باقری درباره قطعنامه آتش بس ۳۰ روزه در حومه دمشق اظهار داشت: این بار هم مانند دفعات گذشته کسانی که خواهان امنیت و آرامش سوریه نیستند وقتی دیدند ارتش و حکومت سوریه می‌خواهد حومه دمشق را پاکسازی کند علم آتش بس برداشتند تا بتوانند از تروریست‌ها حمایت کنند. وی تاکید کرد: طی چند ماه آینده کل‌ سرزمین سوریه از افراد مسلح و تروریست‌ها پاکسازی خواهد شد. بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل هم تاکید کرد، اگر گروه‌های تروریستی غیرنظامیان را در طول این یک ماه آتش بس حتی با یک خمپاره هدف قرار دهند، دولت سوریه حق پاسخ به آنها را برای خود محفوظ می‌داند. وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرد که این کشور با جدیت با تلاش‌ها برای نابودی روند حل و فصل سیاسی در سوریه مقابله خواهد کرد.
خبر دیگر اینکه یک رسانه غربی با اشاره به تحولات غوطه شرقی در سوریه یکی از دلایل ناآرام شدن این منطقه را حضور گروه‌های تروریستی مورد حمایت عربستان سعودی عنوان کرد. یورو نیوز اعلام کرد: غوطه شرقی دمشق آخرین پایگاه عربستان سعودی در سوریه است. در چنین شرایطی یک منبع امنیتی کُرد سوریه از توافق نیروهای سوریه دموکراتیک بر سر واگذاری کنترل شهر منبج در استان حلب در شمال شرق این کشور به ارتش سوریه خبر داد. در رویدادی دیگر «صالح مسلم» رهبر سابق کردهای حزب دموکراتیک سوریه در جمهوری چک دستگیر شد. مسلم از مدت‌ها پیش در لیست گروه‌های تروریستی ترکیه قرار گرفته و آنکارا درخواست بازداشت وی را به اینترپل داده بود.

نظر شما