شناسهٔ خبر: 24302320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازار عراق به روی ایران باز است

وزیر امور خارجه عراق گفت: بازار عراق به روی تجار و سرمایه گذاران ایرانی باز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، ابراهیم جعفری در گفتگو با برنامه مستند «بدون مرز» با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در شرایط دشوار در کنار عراق ایستاد افزود: ایران در دوران صدام به مهاجران عراقی کمک کرد و در مصائب و سختی ها در کنار ما باقی ماند.
وزیر خارجه عراق گفت: در زمانی که در نبرد با داعش بودیم جمهوری اسلامی ایران کمک های بشردوستانه به عراق کرد.
وی افزود: از این پس عراق در مسیر بازسازی و سرمایه گذاری اولویت را به کشورهایی می دهد که در زمان دشواری در کنارش بوده اند.
وزیر خارجه عراق گفت: البته کشورهای زیادی در کنار ما بودند و عراق بازارهای خود را به روی این کشورها ازجمله جمهوری اسلامی ایران باز خواهد کرد.

 

 انتقال پایتخت اسرائیل به قدس نقض حقوق بشر است

وزیر امور خارجه عراق گفت: انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس نقض حقوق بشر است.
ابراهیم جعفری افزود: ما معتقدیم این اقدام هتک حرمت قدس و مسجد الاقصی است.
­وزیر خارجه عراق گفت: این هتک حرمت نه تنها برای فلسطینیان و مسلمانان عرب، بلکه به طور کلی نقض حقوق بشر است.
ابراهیم جعفری افزود: این کار اقدامی عجولانه و اشتباه است و ضرورتی به اتخاذ چنین تصمیمی از جانب امریکایی ها نبود.

 

اقدام عربستان در یمن اشتباهی تاریخی است

­­وزیر امور خارجه عراق گفت: اقدام عربستان در یمن یک اشتباه تاریخی است.
ابراهیم جعفری افزود: مداخله در یمن کار اشتباه و غیرقابل توجیهی است و عراق این اقدام را تأیید نمی کند.
­­وزیر خارجه عراق تصریح کرد: سرنوشت یمن را باید به خود یمنی ها واگذار کرد و حوثی ها شهروندان یمنی هستند.
وی افزود: ​به همین خاطر ما خواستار حل مشکل یمن به دست یمنی ها بدون مداخله دیگر کشورها هستیم.
­­وزیر خارجه عراق گفت: این روال طبیعی همه کشورها و راهکار حل مشکلات در یمن است.
ابراهیم جعفری خطاب به مقامات عربستان سعودی گفت: بهتر است سرنوشت مداخله مصر در یمن را در دوران جمال عبدالناصر مرور کنیم.
وی افزود: با اینکه جمال عبدالناصر در دهه شصت محبوبیتی در بین اعراب داشت، اما با 60 هزار نیرو وارد یمن و با سرافکندگی از این کشور خارج شد.

 

به هیچ گروهکی اجازه فعالیت علیه سایر کشورها را نمی دهیم

وزیر امور خارجه عراق گفت: ما به هیچ گروهک تروریستی اجازه آسیب رساندن به دیگر کشورها را نمی دهیم.
ابراهیم جعفری در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت برخی گروه های تروریستی در مرز مشترک ایران، عراق و ترکیه و ضرورت همکاری امنیتی بین این سه کشور برای مهار کردن تروریست ها افزود: ما درک درستی از سیاست حسن همجواری داریم به این معنا که نباید در عراق به هر گروهی که به کشور همسایه ما آسیب می رساند پناه دهیم.
وی گفت: برای مثال گروهک منافقین در عراق حضور داشت اما ما به آن اجازه ندادیم اقدماتی انجام دهد که به جمهوری اسلامی ایران آسیب برسد.
ابراهیم جعفری تصریح کرد: این درباره سایر گروه ها مثل پ.ک.ک هم مصداق دارد.
وزیر خارجه عراق گفت: ما هم از برخی از گروه های خرابکاری که در خارج از عراق به سر می برند رنج می بریم به همین دلیل سیاست بغداد در این باره شفاف است.
وی تصریح کرد: ما آماده ایم با کشورهایی که چنین نگرانی دارند همکاری کنیم تا بدانند عراق دوست آنهاست.

 

ما به پایگاه ها و نیروهای دیگر کشورها در عراق نیازی نداریم

­وزیر امور خارجه عراق گفت: ما به پایگاه ها و نیروهای دیگر کشورها در عراق نیازی نداریم.
ابراهیم جعفری در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت عراق برای خروج نیروهای امریکایی پس از شکست داعش، افزود: من در سخنرانی در نیویورک هم به صورت شفاف گفتم که ما به پایگاه ها و نیروهای دیگر کشورها در عراق نیاز نداریم.
وی خاطرنشان کرد: ما بیم آن داشتیم که سرنوشتمان مشابه پایگاه اینجرلیک در ترکیه یا برخی پایگاه ها در کشورهای آلمان، ژاپن و کره شود.
­وزیر خارجه عراق گفت: به طور کلی ما از هر شبهه ای که بتواند به حضور عناصر بیگانه در کشور کمک کند نگرانیم، در نتیجه خطاب به کشورهای دیگر از نیازهایمان به حمایت لجستیکی، آموزش نیروها و حمایت های سیاسی بارها در رسانه ها گفته و تأکید کرده ایم که به پایگاه ها و نیروهای نظامی دیگران نیازی نداریم.
وی با اشاره به اینکه مدیریت میدانی نبرد با داعش در عراق مدیریت عراقی بود، افزود: ما نمی توانستیم مدیریت غیرعراقی را در نبرد با تروریسم بپذیریم زیرا مردم عراق نگران بودند تا این زمینه ای برای ایجاد پایگاه های نظامی بیگانه در عراق نباشد چنانکه در برخی کشورها چنین اتفاقی رخ داده است.

 

داعشی ها در عراق از 124 کشور بودند

­وزیر امور خارجه عراق گفت: داعشی ها تابعیت 124 کشور را در عراق داشتند.
ابراهیم جعفری افزود: در پایان عملیات موصل ثابت شد داعشی ها تابعیت 124 کشور را دارند که از کشورهای مختلف و حتی کشورهای بزرگ جهان مثل امریکا، کانادا و برخی از کشورهای اروپایی، آسیای جنوب شرقی، کشورهای عربی، حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه هم در بین آنها دیده می شد.
وزیر خارجه عراق گفت: داعش ابتدا فعالیت خود را با شعار حمایت از اهل سنت در عراق شروع کرد اما وقتی نقاب از چهره آنها کنار زدیم، آشکار شد که ادعای آنها بی اساس است زیرا استان هایی که داعش به آنها حمله کرد استان های سنی نشین عراق بود.
وی تصریح کرد: اکنون رویکردها در عراق متوازن است و این رویکرد باعث می شود خلأیی در کشور نماند که دشمنان بتوانند از آن سوءاستفاده کنند.
ابراهیم جعفری در پاسخ به سؤالی درباره برنامه های دولت عراق برای جلوگیری از ورود تروریست ها از سوریه گفت: ما به دنبال تقویت نیروهای مرزی برای جلوگیری از نفوذ تروریست ها از مرز سوریه هستیم و همزمان همکاری با کشورهای همسایه را گسترش می دهیم تا آنها هم از مرزهای خود حراست کنند.

 

کردها جزئی از مردم این کشور هستند

­وزیر امور خارجه عراق گفت: کردها جزئی از مردم عراق هستند و نقش مهمی در آزادسازی مناطق مختلف این کشور در مبارزه با داعش داشتند.
ابراهیم جعفری افزود: روابط ما با اقلیم کردستان براساس قانون اساسی خواهد بود و قانون اساسی عراق این حق را به استان ها داده است تا شیوه فدرالی در پیش بگیرند.
وزیر خارجه عراق گفت: سه استان این کشور می توانند به شیوه ایالتی عمل کنند و قانون اساسی به این روند معترض نیست.
وی خاطرنشان کرد: اما رئیس اقلیم کردستان عراق با رفتاری غیرقانونی خواستار همه پرسی شد روندی که به جدایی طلبی کشیده می شود و این برخلاف دموکراسی، نظام فدرالی و قانون اساسی عراق است.
ابراهیم جعفری بار دیگر تصریح کرد: ما با کردها مشکلی نداریم چون آنها جزئی از مردم عراق هستند.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره آینده ائتلاف شیعیان عراق در پارلمان این کشور گفت: تغییرات و نوسانات در هر ائتلافی طبیعی است و در نتیجه چنین تغییراتی جای نگرانی ندارد.
وزیر خارجه عراق تصریح کرد: تا زمانی که جنبش ها و ائتلاف ها در مسیر اصولی کلی و در چارچوب اسلام و منافع عمومی حرکت کند نگرانی وجود ندارد.
ابراهیم جعفری گفت: هر گونه تغییر در نظام مندی روابط گروه ها و احزاب به نفع مردم عراق است زیرا عراق به همه این گروه ها نیاز دارد و این جنبش ها و احزاب هستند که باید نیاز این کشور را برآورده سازند.
وی افزود: پس تفاوتی ندارد این روند در قالب کدام حزب و ائتلاف باشد و این اتفاقات جای نگرانی ندارد.

 

جهان با بازسازی صداقت خود را به مردم عراق ثابت کند

­وزیر امور خارجه عراق گفت: کشورهای جهان فرصت دارند تا با بازسازی، صداقتشان را به مردم عراق ثابت کنند.
ابراهیم جعفری افزود: ما فرصت هایی را برای کشورهایی که می خواهند در روند بازسازی سرمایه گذاری کنند فراهم می کنیم.
وزیر خارجه عراق گفت: برای کشورهایی که شرکت هایی در عراق دارند زمینه فراهم است تا به ما کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه جنگ عراق با داعش یک جنگ داخلی و با کشور مشخصی نبود، افزود: این جنگ به نیابت از تمام کشورهای جهان در مقابله با تروریسم بود پس کشورهای جهان هم وظیفه دارند در کنار عراق باشند.
­وزیر خارجه عراق گفت: آنها فرصت دارند تا با استفاده از بازسازی، صداقتشان را به مردم عراق ثابت کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما ارزشمندترین چیزها یعنی جان و فرزندانمان را در طبق اخلاص گذاشتیم، اقتصاد و شهرهایمان ویران شد و حالا زمان آن رسیده است تا کشورهای جهان در کنار عراق بایستند و صداقت شان را اثبات کنند.

نظر شما