شناسهٔ خبر: 24298992 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کسب رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی جشنواره بین المللی خوارزمی توسط پژوهشگر محلاتی

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات با معرفی ارقام جدید و برتر گل‌های داودی به جشنواره بین‌المللی خوارزمی موفق به کسب رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی سی‌و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح محلات، محمدرضا شفیعی، عضو هیات علمی گروه ژنتیک و بهنژادی و رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات با معرفی ارقام جدید گل‌های داودی خوشه‌ای، باغچه‌ای و شاخه بریده به سی‌و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با کسب رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی موفق به جایگیری در میان ۱۰ پژوهشگر برتر کشور شد.

این پژوهشگر در طرح تحقیقاتی خود با استفاده از روش «دو رگ گیری» در بین ده کلون داودی، با انتخاب والدین برتر و اجرای عملیات اخته سازی، ایزوله کردن، دو رگ گیری و کشت بذرهای هیبرید حاصل از عملیات در گلخانه‌های تحقیقاتی و سپس انتقال نشاهای حاصله به زمین و همچنین ارزیابی ۲۲ صفت مورد تایید دستورالعمل‌های بین‌المللی، موفق به تولید ارقام جدید گل داودی شده است.

در این طرح تحقیقاتی تاکنون ۸۰۰ گونه جدید گل داودی با تمایز یکنواختی و پایداری تولید شده که پس از تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال موفق به ثبت ۶۰۰ گونه از آن شده است.

سی‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی روز گذشته با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور در سالن همایش‌های صداو سیما و معرفی پژوهشگران ۱۰ طرح داخلی و ۵ طرح خارجی از کشورهای استرالیا، چین، آلمان، فرانسه و سوئیس، به عنوان برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد.

ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات به‌عنوان یکی از ایستگاه‌های تابعه مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۷۵ تاسیس و در سال ۷۹ با تصویب طرح ملی «توسعه و تکمیل ایستگاه تحقیقات گل وگیاهان زینتی محلات» در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بر اساس سیاست‌های سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، با تشکیل کمیته علمی-فنی تحقیقات گل و گیاهان زینتی کشور در محلات، هدایت فنی، علمی و پشتیبانی تحقیقات گل کشور در ۷ سایت، لاهیجان، تنکابن، ورامین، کرج، جیرفت، دزفول و اصفهان را بر عهده گرفت.

پیرو مصوبه بیست و چهارمین جلسه هیات امناء سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بهمن ماه ۹۰ با ارتقاء ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات به پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی موافقت و این پژوهشکده در اسفند ماه ۹۴ به‌صورت رسمی از طرف شورای گسترش وزارت علوم به‌عنوان پژوهشکده تایید شد.

 

 

 

 

انتهای پیام/

نظر شما