شناسهٔ خبر: 24297864 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی:

۱۶۰ هزار مهندس کشاورزی بیکارند

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: از مجموع ۲۳۰ هزار عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی تنها ۱۳ درصد جذب مشاغل دولتی، ۱۷ درصد در بخش غیردولتی شده‌اند و ۷۰ درصد بیکارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، احمد کبیری پیش از ظهر امروز در نشست خبری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به مشکلات پیش روی کشور در این حوزه اشاره کرد و گفت: با گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی همچنان در حوزه محیط‌زیست و آب مشکلات جدی داریم، تا حدی که مسئله آب از بحران گذشته است و برداشت‌های بی‌رویه همچنان از منابع آبی ادامه دارد.

وی به بیکاری جامعه مهندسان کشاورزی اشاره کرد و گفت: با آنکه جوانان دانشگاه‌دیده و علاقه‌مند به حوزه مهندسی کشاورزی کم نداریم، اما متأسفانه از 230 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان نظام مهندسی 70 درصد آنها بیکارند و تنها 13 درصد آنها جذب بخش‌های دولتی و 17 درصد جذب بخش‌های غیردولتی شده‌اند.

کبیری همچنین به این نکته اشاره کرد که باید از ظرفیت فارغ‌التحصیلان این رشته در عرصه‌های کار و تولید استفاده کنیم که خود این مسئله در راستای حل بسیاری از مشکلات آبی و محیط‌زیستی هم مؤثر است؛ چراکه ما روش‌های بهره‌برداری‌مان را باید اصلاح کنیم و این مسئله جز با تغییر روش و بهره‌برداری از منابع آب و محیط‌زیست اتفاق نمی‌افتد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با انتقاد از اینکه برخی از مسئولان با فرافکنی مسئولیت خود را به گردن دیگران می‌اندازند، تصریح کرد: در سال 86، 10 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌ جاری دولت می‌شد که اکنون با گذشت 10 سال این رقم به 261 هزار میلیارد تومان رسیده، یعنی 26 برابر شده است و دیگر دولتی پولی برای هزینه کردن در بخش‌های توسعه‌ای کشور ندارد.

در بخش دیگری از این نشست، رفیعی معاون آموزشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: برای آنکه بتوانیم فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی را مهارت‌آموزی کرده و وارد بازار کار کنیم، دوره‌های بازآموزی در طی سال برگزار می‌کنیم و در کنار آن سامانه جامع مدیریت آموزشی را راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی گفت: بیش از 235 هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند که از این تعداد 72 درصد دارای کارشناسی ارشد و 7 درصد دارای مدرک دکتری هستند.

رفیعی همچنین به یک سری از کارهای ارزیابی و توان علمی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه مهندسی کشاورزی اشاره کرد و گفت: 4 آزمون تخصصی سراسری در حوزه کارشناسان مهندسی و آبیاری هم برگزار کرده‌ایم.

معاون آموزشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی بابیان اینکه از آغاز تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی تاکنون بیش از یک میلیون و 899 نفر در قالب 400 دوره آموزشی، آموزش دیده‌اند، گفت:‌ البته برگزاری این دوره‌ها بدون حمایت دولت بوده است.

انتهای پیام/ب

برچسب‌ها:

نظر شما