شناسهٔ خبر: 24278786 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای ۲۵۰ هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در سال ۹۶

اکبری گفت: با توجه به شرایط آبی کشور که از چند سال گذشته گریبان‌گیر ما شده، این نسل مسئولیت زیادی را در قبال مصرف و ذخیره آب در کشور دارد و اگر ما نتوانیم سرانه مصرف را کاهش دهیم، در آینده با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.

صاحب‌خبر -

اجرای ۲۵۰ هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در سال ۹۶به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما ، علیمراد اکبری امروز در آئین افتتاح دومین نمایشگاه ماشین‌آلات، نهاده‌ها ی سیستم‌های نوین آبیاری که در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است، از سیاستمداران،‌ دست‌اندرکاران،‌ دانشگاهیان و تولیدکنندگان ادوات کشاورزی خواست تا در این مسیر به میدان بیایند و افزود:‌ البته در چند سال گذشته در بخش ماشین‌آلات کشاورزی توان و ظرفیت‌های خوبی در کشور ایجاد شده، تا حدی که بیش از 95 درصد ادوات کشاورزی تولید داخلی است و شاید بالغ بر 500 هزار هکتار در سال توان تولید در این بخش وجود داشته باشد.
وی افزود: برنامه ما در سال 96 تولید 250 هزار هکتار از ادوات کشاورزی است که ستاد اقتصاد مقاومتی پیشتر آن را به ما اعلام می‌کند و امسال 290 هزار هکتار در حال اجرا داریم که 140 هزار هکتار آن به اتمام رسیده و امیدواریم تا پایان سال مالی 96 یعنی تیرماه سال آینده تمام این میزان به اتمام برسد.
وی به تأثیر اجرای طرح‌های آبیاری میکرو در بهره‌وری کشاورزی اشاره کرد و افزود: در پنج، شش سال گذشته سالانه حدود 6 درصد به بهره‌وری آب کشور اضافه شده است که عوامل زیادی از جمله بذر،‌ سم،‌ خاک‌ورزی حفاظتی در آن مؤثرند و البته کارهای خوبی هم در حوزه نشا کاری، مالچ‌پاشی و آبیاری نوین انجام شده است.
اکبری این را هم گفت که امسال بیش از 40 هزار هکتار آبیاری میکرو در کشور انجام شده و میزان تولید گندم ما با آبیاری میکرو 13.5 تن در هر هکتار است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد صادرات ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی تولید داخل به بازارهای همسایه نیز گفت:‌ با برخی کشورها از جمله افغانستان جلساتی داشته‌ایم و توان تولید تجهیزات میکرو و آبیاری را ارائه کرده‌ایم که برای آنها بسیار جالب بوده و همچنین با توجه به وضعیت بازار عراق که زیرساخت‌های آبیاری آنها تخریب شده است، می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کرده تا تجهیزات و ادوات کشاورزی خود را به این کشور صادر کنیم.
وی همچنین به جلسه وزیر جهاد کشاورزی کشورمان با وزیر کشاورزی عراق اشاره‌ای کرد و گفت:‌ توانمندی‌های ما در حوزه خدمات فنی و مهندسی به طرف عراقی اعلام شد که امیدواریم همکاریها هر چه زودتر در این زمینه افزایش یابد.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت:‌ برای نخستین بار در کشور به دنبال تشکیل یک شرکت خصوصی متشکل از مشاوران طرح‌های کشاورزی و تولیدکنندگان ادوات و ماشین‌آلات هستیم، تا بعد از اجرا و اتمام طرح‌های بزرگ 550 هزار هکتاری خوزستان، لوله‌گذاری غرب و شمال غرب و آبیاری نوین سیستان که در مجموع یک میلیون هکتار می‌شود، به دنبال صادرات خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی به کشورهای دیگر باشیم.
دومین نمایشگاه بین‌المللی ادوات کشاورزی و نهاده‌ها از امروز 5 اسفندماه تا 8 اسفندماه در سالن‌های 8، 9 و 10 نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.
در این نمایشگاه 210 شرکت داخلی و خارجی شرکت کرده‌اند و تجهیزاتی در حوزه خاک‌ورزی حفاظتی، کمباین‌های جدید،‌ تراکتور، دستگاه‌های سم‌پاشی با ظرفیت 5 هزار لیتر و تجهیزات آبیار نوین را در معرض دید علاقه مندان قرار داده‌اند.

نظر شما