شناسهٔ خبر: 24275286 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استفاده از نهال شناسنامه‌دار گام اول افزایش بهره‌وری در تولید باغی

سمنان - ایرنا- مبانی اقتصاد مقاومتی ایجاب می کند کشاورزی کشور به علت کمبود آب به سمت توسعه باغی حرکت کند و در تولید باغی نیز اولین گام برای کسب بهره‌وری بیشتر و باکیفیت‌ترین محصول استفاده از نهال شناسنامه‌دار و مناسب برای اقلیم و اهداف تعیین شده ازسوی بهره‌برداران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، افزایش بهره وری همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده به طوری که فرمودند: « در مسیر رشد، سهم بیشتر مربوط به بهره‌وری است؛ یعنی ما بتوانیم از امکانات کشور به شکل بهتری استفاده کنیم، من به مسئولان کشور توصیه می کنم در زمینهی اهمیت ارتقای سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور با مردم حرف بزنند؛ بگویند ارتقای سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور چه نقشی می تواند داشته باشد».
بخش کشاورزی به عنوان مهمترین بخش مولد کشور و تامین کننده اصلی مواد غذایی نقش مهمی در استقلال و خودکفایی و سلامت جامعه دارد، بیش از 11 درصد وسعت خاکی کشور در چرخه تولید محصولات زراعی و باغی است، از سوی دیگر، در طول سال های گذشته کاهش نزولات آسمانی، بحران کم آبی و خشکسالی، مشکلاتی برای بهره برداران کشاورزی ایجاد کرده است.
اصول و مبانی اقتصادی مقاومتی طلب می کند محور تمام فعالیت ها در بخش کشاورزی دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در ابن بخش با افزایش ظرفیت تولید و رونق صادرات باشد و راهبردهای دولت به صورت هدفمند و اثربخش در این محورها پی‌گرفته شود که یکی از این راهکارهای افزایش بهره وری در هر شرایطی است.
از سال های گذشته و به ویژه در برنامه های راهبردی دولت تدبیر و امید، با توجه به کمبود آب، فعالیت کشاورزی کشور از شکل زراعی به شکل باغی تمایل بیشتری پیدا کرده است، در کشت باغی نیز باید مسایل و موارد متعددی رعایت شود تا بهره وری و تولید مدنظر حاصل شود.
افزایش بهره وری در کشت محصولات باغی به جای زراعی و خودکفاشدن کشور در محصولات حیاتی کشاورزی، از اهداف اساسی دولت تدبیر و امید است و با برنامه های زودبازده در سال زراعی 95-96 شاهد بودیم که بیش از 50 هزار تن محصول کشاورزی از استان سمنان به خارج از کشور صادر شده است.
گام اول در کشت زراعی اصلاح الگوی کشت و استفاده از بذرهای تحقیق شده و در بخش باغی استفاده از نهال های شناسنامه‌دار و مناسب است تا بتوان الگوی کشاورزی به دور از آفت‌پذیری، سرمازدگی و خطرپذیری، را اجرایی کرد و با کنترل موارد مخاطره آمیز برای تولید باغی، به بهترین و باکیفیت‌ترین نوع محصول با بالاترین میزان بهره‌وری دست یافت.
در استان سمنان حدود 45 هزار بهره بردار و 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان سمنان وجود دارد و از 198 هزار هکتار باغ استان بیش از 50 هکتار را انواع باغ‌های میوه تشکیل می‌دهد که استفاده از نهال مناسب به عنوان اولین گام برای تولید محصول با کیفیت و با بالاترین میزان بهره وری باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به ضرورت استفاده از نهال شناسنامه‌دار و مناسب از سوی کشاورزان استان از اجرای طرح برخورد با توزیع غیرمجاز نهال در استان سمنان خبر داد و گفت: با توجه به توزیع نهال غیرمجاز و بدون شناسه در حاشیه خیابان‌ها، طرح برخورد با توزیع غیرمجاز نهال در استان سمنان اجرا می‌شود.
سید حسن میرعماد بیان کرد: گاهی اوقات شاهد فروش نهال‌های غیرمجاز در حاشیه خیابان‌ها هستیم که این امر زمینه انتقال آفات را فراهم می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: آفاتی که در سال‌های اخیر بخش باغبانی استان سمنان را درگیر کرده بود به خاطر رعایت نشدن ضوابط انتقال نهال از طریق نهال فروش‌های غیرمجاز در استان بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه باید برخورد لازم با نهال فروشان غیرمجاز صورت گیرد، افزود: اگر حساسیت لازم در این زمینه نباشد بخش کشاورزی دچار مشکل شده و دود آن به چشم کشاورز زحمتکش می‌رود.
میرعماد افزود: این افراد عمده نها‌ل‌های غیرمجاز و بدون شناسه را از خارج استان سمنان وارد کرده و زمینه انتقال آفات را فراهم می‌کنند.
وی بر ضرورت انجام گشت‌های مستمر و منظم در ایام سال در راستای برخورد با متخلفان در این زمینه تأکید کرد و گفت: باید با دادن اخطارهای لازم مانع توزیع نهال‌های بدون شناسه در استان شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اهمیت تولید نهال سالم و اصیل در تولید میوه گفت: افزایش بهره وری مصرف آب تا 30 درصد، افزایش توان تولید، ارزآوری به خاطر امکان محصول باکیفیت و همچنین جلوگیری از خروج ارز برای واردات نهال سالم و سموم شیمیایی گوشه‌هایی از اهمیت تولید نهال سالم و توجه به این مهم است.
میرعماد به برخی از قوانین و مقررات ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال اشاره کرد و گفت: تولید و تکثیر بذر و نهال برای عرضه به بازار بدون کسب گواهی مؤسسه تخلف است و باید با متخلفان مطابق قوانین و مقررات برخورد شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان افزود: بر اساس تبصره یک ماده 7 از قوانین و مقررات ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال؛ مراجع قضایی کشور مکلف هستند با توجه به شکایت مؤسسه و سایر اشخاص ذینفع و گزارش کارشناسی مؤسسه با سایر مؤسسات هم‌تراز به موضوع رسیدگی کرده و در صورت احراز تخلف؛ مرتکبین را به پرداخت ضرر و زیان وارده به شاکی به نرخ زمان صدور حکم محکوم کند.
گلخانه‌دار نهال استان سمنان نیز گفت: تولید نهال مناسب مهمترین هدف این گونه گلخانه داران است ولی ارایه نهال های غیرمجاز از سوی افراد فاقد صلاحیت به صورت فله ای و در حاشیه راه های روستایی، آسیب زیادی به سرمایه گذاری بخش تولیدکنندگان نهال به ویژه به صورت گلخانه ای وارد می کند.
رضا کلاهی با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای نهال با وجود مصرف کم آب، چالش های دیگری دارد مانند تامین سوخت، تاکید کرد: با وجود اینکه کشور دارای انرژی هستیم در تامین سوخت گاهی دچار چالش هستیم.
وی افزود : امروز مساله تامین سوخت برای گلخانه‌داران به ویژه تولید نهال تا جایی بحرانی است که برخی گلخانه‌داران به فکر تعطیل کردن گلخانه خود هستند، که در بلند مدت به سود بخش کشاورزی نیست.
این گلخانه دار سمنانی ادامه داد : دیگر نیاز بخش تولید نهال، ارایه الگوی کشت مناسب نهال به آنهاست، اکنون راهبرد کلانی در این زمینه وجود ندارد، آمار و برنامه ای به این کشاورزان ارایه نمی شود.
کلاهی با بیان اینکه کشاورزان به طور معمول با نگاه به بازار هر محصولی که کمیاب و گران شد را کشت می کنند که در دوره برداشت با ازدیاد محصول در بازار مواجه می شوند، افزود: این مساله نتیجه نبود راهبرد بازار و بازاریابی مشخص است.
وی گفت: کشت گلخانه ای در تولید نهال نسبت به تولید عادی تا 80 درصد در مصرف آب صرفه جویی به همراه دارد که ویژگی مهمی است و باید با تعیین راهبرد از مزیت های این نوع کشت استفاده شود.
این کشاورز استان سمنان تاکید کرد: نبود ثبات قیمت در بازار و ثابت نبودن سهمیه آب، مشکل دیگر گلخانه‌داران نهال است، بهره‌برداری که برای سامانه آبیاری بر اساس میزان تعیین شده ابتدایی هزینه می کند، بعد از کاهش سهمیه آب با مشکل برخورد می کند و در عمل بخشی از گلخانه ها از بین می رود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در زمینه ضرورت استفاده از نهال مناسب برای توسعه کشت باغی در استان، گفت: بدون استفاده از نهال شناسنامه‌دار و مناسب، افزایش بهره‌وری در تولیدات باغی استان ممکن نخواهد بود.
مهدی قرائیان افزود: در کشاورزی علمی امروز فرصتی برای آزمون‌وخطا برای باغداران وجود ندارد و استفاده از نهال‌های مناسب و شناسنامه‌دار به‌عنوان مهم‌ترین الزام باغداری برای افزایش بهره‌وری در تولید محصولات باغی و اقتصادی شدن باغداری ضروری است.
وی با اشاره به اینکه شرکت تعاونی تولیدکنندگان نهال استان سمنان با پیگیری‌های جهاد کشاورزی این استان آغاز به کار کرد، گفت: امروز نقش مهم استفاده از نهال‌های مرغوب و مناسب در افزایش میزان تولید محصولات باغی اثبات شده است و این شرکت تعاونی نیز به منظور توسعه استفاده از این گونه نهال ها برای کشاورزان در استان راه‌اندازی شده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به روند طولانی دوره سرمایه‌گذاری در بخش باغی، بیان کرد: در این روند، انتخاب ارقام نامناسب نهال یا نهال ناسالم و بدون اصالت از سوی کشاورزان و باغداران می‌تواند منجر به کاهش عملکرد تولید محصولات باغی و توسعه عوامل آلودگی در سال‌های آینده شود و زیان‌های جبران‌ناپذیری به باغداران تحمیل کند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به مشکلات احتمالی استفاده از ارقام بدون اصالت نهال در بخش باغی، تاکید کرد: استفاده از ارقام زودگل به‌جای ارقام دیرگل و مقاوم به سرمازدگی، بی‌توجهی به موضوع گرده‌افشانی در انتخاب ارقام مختلف نهال، کشت نهال‌های آلوده به انواع بیماری‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی خطرناک که در برخی موارد پس از آلودگی هیچ راه علاج قابل توصیه‌ای ندارد، مقدار قابل‌توجهی از عملکرد تولید محصولات باغی را کاهش می‌دهد.
وی با بیان اینکه باغداران در فصل نقل‌وانتقال نهال و توسعه باغ‌ها باید توجهی ویژه برای استفاده از نهال‌های استاندارد شناسنامه‌دار داشته باشند، گفت: تهیه نهال از مراکز مجاز با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی به‌جای خرید و استفاده از نهال‌های خیابانی و فاقد شناسه و برچسب شناسایی، موضوعی است که باید موردتوجه باغداران در این فصل باشد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با به مشخص بودن نام مراکز مجاز تهیه نهال از طریق مراکز جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: به‌منظور توسعه باغات تجاری و با توجیه اقتصادی، دولت از باغدارانی که نهال‌های شناسنامه‌دار و مناسب را برای توسعه باغات خود تهیه کنند حمایت‌هایی نظیر یارانه تهیه نهال و استفاده از تسهیلات بانکی را در نظر گرفته است.
قرائیان، از اعطای تسهیلات بانکی به‌منظور توسعه نهال در روستاها با هدف توسعه طرح‌های اشتغال پایدار روستایی خبر داد و با اشاره به تشکیل شرکت تعاونی نهال کاران استان سمنان، بیان کرد: با پیگیری‌های کمیته نهال استان و همکاری همه نهال کاران مجاز استان سمنان، نخستین مجمع عمومی این شرکت تعاونی برگزارشد و اعضای هیات‌مدیره آن نیز انتخاب شدند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: تولید مناسب و هدفمند نهال و بهبود وضعیت عرضه و ایجاد زنجیره تولید محصولات باغی از مهمترین اهداف ایجاد شرکت تعاونی نهال کاران استان سمنان است.
حدود 45 هزار بهره بردار و 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان سمنان وجود دارد.
6103

انتهای پیام /*

نظر شما