شناسهٔ خبر: 24272198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون رئیس جمهوری زیمبابوه خواستار توسعه روابط کشورش با ایران شد

الجزیره-ایرنا- «کمبو موهادی» معاون رئیس جمهوری زیمبابوه در دیدار «احمد عرفانیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در هراره با بیان اینکه ایران یکی از دوستان قدیمی این کشور است، خواستار توسعه روابط کشورش با ایران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، معاون رئیس جمهوری زیمبابوه ضمن تسلیت به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران و ابراز همدردی با خانواده های داغدار قربانیان حادثۀ سقوط هواپیمای شرکت آسمان در یاسوج، گفت: امیدواریم در دورۀ جدید بتوانیم روابط بین دو کشور را در زمینه های مختلف از جمله علوم و فناوری، بهداشت و درمان، کشاورزی و معادن ارتقاء بخشیم.
کمبو موهادی در ادامه گفت: اکنون زیمبابوه برای سرمایه گذاری شرایط بسیار بهتری نسبت به قبل دارد و از سرمایه گذاران ایرانی جهت سرمایه گذاری در بخش های مختلف در زیمبابوه دعوت می کنیم.
از سوی دیگر احمد عرفانیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در هراره، ضمن تشکر از اظهار همدردی وی گفت: ما بسیار خوشحالیم که تحولات اخیر سیاسی در زیمبابوه به طور مسالمت آمیز صورت گرفت و معتقدیم که دولت جدید می تواند در تعامل با جهان خارج، آیندۀ بهتری را برای زیمبابوه رقم بزند.
عرفانیان افزود: جمهوری اسلامی ایران برای روابط خود با زیمبابوه ارزش زیادی قائل است و ما می توانیم از روابط سیاسی بسیار خوب بین دو کشور در جهت توسعۀ مناسبات اقتصادی و تجاری استفاده کنیم.
«امرسون منانگاگوا» 75 ساله سوم آذر گذشته به عنوان رئیس جمهوری جدید زیمبابوه و جانشین «رابرت موگابه » رئیس جمهوری پیشین این کشور، سوگند قانونی یاد کرد.
رابرت موگابه رئیس جمهوری 93 ساله این کشور آفریقایی زیمبابوه که 37 سال بر این کشور حکومت کرد، چند روز پیش از آن درحالی که پارلمان حزبی این کشور به اتفاق آرای حزب حاکم 'زانو پی اف' و همه احزاب مخالف طرح استیضاح او را بررسی می کردند، استعفای خود را تقدیم رئیس پارلمان کرد.
جمهوری زیمبابوه کشوری است در جنوب آفریقا. پایتخت آن هراره است. این کشور 12 میلیون و 521هزار نفر جمعیت دارد و زبان‌های انگلیسی، شونا و سیندبله زبان‌های رسمی آن هستند.
این کشور در قرن نوزدهم میلادی مستعمرهٔ انگلیس شد. از سال 1965 کم‌کم تلاش‌ها برای استقلال در این کشور آغاز شد و سرانجام در سال 1970 رسماً جمهوری زیمبابوه اعلام موجودیت کرد. زیمبابوه جز آخرین کشورهای جنوب آفریقاست که به تدریج و با دشواری با نسلی که پس از انقلاب و مبارزه علیه استعمار به قدرت رسید وداع می‌کند.
خاورم **2041**

انتهای پیام /*

نظر شما