شناسهٔ خبر: 24270560 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

حاشیه های فراوان دیوارکشی شهرک صنعتی «نصیرشهر»/اختلافات بالا گرفت

رباط کریم- دیوارکشی شهرک صنعتی «نصیرشهر» در یک محدوده مورد مناقشه بین شهرداری و این شهرک صنعتی سبب ایجاد حاشیه های فراوان و بالا گرفتن اختلافات شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان ها؛ محسن سلگی: «نصیرشهر» شهری در بخش مرکزی رباط‌کریم در استان تهران است، که در فاصلهٔ ۴۵ کیلومتری جنوب غربی از پایتخت قرار دارد.

وجود شهرک صنعتی در دل «نصیرشهر» یک فایده بزرگ و یک خسارت بزرگ به همراه دارد، اول رونق کسب و کار و اشتغال زایی برای مردم نصیرشهر است و مورد دوم خسارتی که این شهرک ها از نظر زیست محیطی به  ساکنان مردم این شهر وارد می کند، است.

برخی از نمایندگان مردم نصیرشهر در شورای این شهر مدعی هستند، خیر شهرک صنعتی تا به امروز به مردم این شهر نرسیده است، چرا که تنها کمکی که این شهرک می تواند به مردم داشته باشد اشتغال زایی است، اما متاسفانه تنها بخش اندکی از نیروهای شاغل در این شهرک سهم مردم نصیرشهر است و مابقی از شهرهای همجوار هستند.

از یک سو جاری شدن فاضلاب های شهرک زیر پوست نصیرشهر، خسارت هنگفتی است که به پروژه های شهری این منطقه  وارد می کند، تخریب پروژه پارک بانوان و کمربندی نصیرشهر به «وهن آباد»  یکی از این موارد است، از سوی دیگر  دیوار  کشی شبانه  بخشی از حریم نصیرشهر توسط شهرک صنعتی باعث شده تا حواشی زیادی در نصیرشهر به وجود آید، تا حدی که  این مضوع صدای امام جمعه نصیرشهر را هم درآورد.

در این رابطه رئیس شورای اسلامی نصیرشهر با انتقاد ازدیوار کشی شبانه  شهرک صنعتی این منطقه به خبرنگار مهر گفت: با توجه طرح تفصیلی نصیرشهر این مناطق جزو اراضی نصیرشهر بوده و اگر قرار است هرگونه ساخت و ساز در آن شکل بگیرد، باید در چهار چوب قوانین شهری و همچنین همراه با پرداخت عوارض مربوطه باشد.

محمدرضا تیمورپور اظهار داشت: شورای اسلامی نصیرشهر در پی جلوگیری از تضییع حقوق قانونی مردم مراتب اعتراض خود نسبت به برخی اقدامات شهرک صنعتی را به مراجع بالا دستی اعلام کرده است و از آنجایی که شورای اسلامی اختیار و توان برخورد مستقیم با این گونه مسایل را ندارد، در چهار چوب قانون در حال پیگری این مسئله هستیم.

وی با اشاره به اسناد مالکیت که در اختیار مسئولین شهرک صنعتی قراردارد، گفت: دقیقا در این اسناد حد و مرز اراضی شهرک صنعتی تعیین نشده است، ضمن این که این اراضی مدعیان دیگری هم دارد به همین خاطر موضوع فعلا در مراجع قضایی در حال پیگری است.

شهرک صنعتی در حال ترمیم پروژه پساب صنعتی است

رئیس شورای اسلامی نصیرشهر با بیان این که نصیرشهر در محاصره شهرک های صنعتی قرار دارد، توضیح داد: مردم مخالف توسعه بیش از حد شهرک های صنعتی هستند، چرا که آلودگی های این شهرک ها امان مردم را بریده است.

تیمورپور با اشاره به مشکلاتی که این شهرک بر دوش مردم محروم این منطقه گذاشته است، گفت: یکی از آرزوهای مردم این منطقه اجرای طرح کمربندی نصیرشهر به وهن آباد بود، اما متاسفانه حدود یک سال است که شهرک صنعتی مانع از تحقق این  خواسته مردم  شده است.

رئیس شورای اسلامی نصیرشهر گفت: متاسفانه پساب های صنعتی این شهرک با نفوذ به زیر سازی طرح کمربندی نصیرشهر به وهن آباد  خسارت هنگفتی به مردم این شهر وارد کرده است.

وی با بیان اینکه هر چند شهرک صنعتی در حال ترمیم این پروژه است، اما متاسفانه هنوز کار ترمیم تمام نشده، باز هم پسآبهای شهرک مجددا به زیر سازی این پروژه نفوذ کرده است، به تشریح دیگر خسارت های شهرک صنعتی پرداخت و افزود: علی رغم مسدود شدن کمربندی شهرک صنعتی نصیرشهر متاسفانه امروز شاهد تخریب بخشی از پروژه پارک بانوان نصیرشهر هستیم، چون فاظلاب های صنعتی به بخشی از این پارک در حال احداث نفوذ کرده و در حال تخریب بخشی از این پروژه است.

ادعای مالکیت شهرک صنعتی واهی است 

تیمورپور اضافه کرد: مسئولین شهرک صنعتی به جای پیدا کردن راه حلی برای رفع این مشکل به تازگی ادعای مالکیت ۲ هکتار از اراضی پارک بانوان نصیرشهر را دارند، اما این ادعا واهی است.

وی با تاکید بر این که اسناد مالکیت این اراضی در مخزن اسناد شهرداری نصیرشهر موجود است، افزود: حدود یک سال است، این اراضی در تصرف شهرداری است.

 وی با اشاره به لزوم برنامه ریز های دقیق به جهت توسعه هدفمند شهرک های صنعتی گفت: هیچ چیزی مهم تر از حیات و زندگی انسانها در فضای سالم نیست و نباید به بهانه توسعه شهرک صنعتی جان انسانها را  به خطر انداخت، مردم حق دارند در فضای سالم زندگی کنند.

شهرک صنعتی برای دیوار کشی حریم خود رای دادستانی را داشت

مدیر شهرک صنعتی نصیرآباد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: شهرک صنعتی نصیرآباد به لحاظ نوع چیدمان و کاربری صنایعی که در آن وجود دارد، هیچ گونه خطر زیست محیطی  برای مردم ندارد.

محمدرضا توانا در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تمام فعالیت های شهرک صنعتی توسط مراجع ذیصلاح بررسی می شود، مردم عزیز منطقه نیز در این خصوص نگران نباشند و به این حواشی توجه نکنند.

وی با اشاره به حواشی دیوارکشی حریم شهرک صنعتی نصیر آباد گفت: شهرک صنعتی برای دیوار کشی حریم خود رای دادستانی را داشت و برابر مقرارات این رای به نیروی انتظامی نیز ابلاغ شد و نیروی انتظامی موظف به حضور  در حین اجرای عملیات بود، این ها روند کاملا قانونی است و مسئله ای نیست که با آن مردم را بترسانیم.

توانا در خصوص مالکیت اراضی تصرف شده توسط شهرک صنعتی گفت: شهرداری تا کنون هیچ ادعایی نسبت به مالکیت این اراضی اعتراضی نداشته است، مالکیت این زمین ها با شهرک صنعتی است و طبق قانون شهرک های صنعتی در کل کشور از قوانین شهرداری ها مستثنی هستند.

شهرک صنعتی مالک اراضی پارک بانون نصیرشهر است  

در حالی که مسئولین شهرداری مدعی داشتن اسناد مالکیت زمین پارک بانوان هستند، اما مدیر شهرک صنعتی نصیرشهر بر این باور نیست و می گوید:  بخشی از این پارک اراضی متعلق به شهرداری است  که خود شهرداری به این موضوع واقف است اصلا به همین خاطر در این پروژه نیز تا کنون اقدام عمرانی خاصی انجام نداده است.

توانا در خصوص ورود فاضلاب شهرک صنعتی به پروژه کمربندی نصیرشهر گفت: در سالیان گذشته می گفتند، که شهرک صنعتی فاضلاب خود را در خیابان رها می کند، درحالی که شهرک صنعتی تصفیه خانه ای با تاسیسات چند میلیاردی دارد و شهرداری قصد داشت این تصفیه خانه را نیز پلمب کند.

این مسئول با بیان این که در این شهرک ۴۰۰ کارخانه مشغول به فعالیت هستند، گفت: در این تعداد کارخانه حدود ۱۰ هزار نفر مشغول به کار هستند و تصفیه خانه ای دارد که به سیستم آنلاین کشور متصل است و مسئولین میتوانند هر لحظه آن را رصد کنند.

توانا در خصوص وارد شدن خسارت  به پروژه کمربندی نصیرشهر گفت: فاضلاب شهرک صنعتی هیچ اختلالی در روند اجرای این پروژه وارد نکرده  است، آبهایی که به پروژه کمربندی نصیرشهر نفوذ کرده است، آب های سطحی منطقه است به طوری که شهرداری می بایست، در هنگام طراحی و اجرای پروژه کمربندی برای جلوگیری از ورود این آب ها برنامه ریزی می کرد. 

مدیر شهرک صنعتی نصیرشهر در خصوص توضیحات قانونی حدفاصل بین شهر ها و شهرک های صنعتی گفت: این قانون را شهر ها باید رعایت کنند چرا که ایجاد شهرک های صنعتی مقدم بر ایجاد شهرها است.

جهاد کشاورزی بدون مکاتبه با شهرک صنعتی دیوارنویسی کرده است

توانا با اشاره به ضرورت توسعه شهرک صنعتی نصیرشهر توضیح داد: امروز عده ای نگران محدود شدن شهر هستند و ما نیز نگران محدود شدن شهرک صنعتی هستیم، چرا که طرح توسعه شهرک صنعتی از برنامه های جدی ما است، اما در شرایط فعلی محدود شده ایم و سرمایه  گذاری های ما معطل مانده است.

مدیر شهرک صنعتی نصیرآباد در خصوص قدمت شهرک صنعتی گفت: احداث این شهرک صنعتی مصوب سال ۱۳۶۹ است و عملیات عمران و واگذاری واحدهای صنعتی از سال ۱۳۸۱ آغاز شده است، حال باید بپرسیم قدمت شهرداری نصیر شهر به چه سالی باز می گردد، بپرسید فاضلاب نصیرشهر به کجا می رود، آیا این شک وجود ندارد که این آسیب ها از همان فاضلاب های شهری باشد که گاهی شاهد سرریز آن در بخش های انتهایی نصیرشهر هستیم.

وی تاکید کرد: دبی فاضلاب شهرک صنعتی را با دبی فاضلاب شهری نصیرشهر مقایسه کنید و ببینید کدامیک برای محیط زیست خطر ناک تر است.

توانا در پاسخ به سوال خبرنگار ما که اگر این دیوار کشی قانونی است پس چرا اداره جهاد کشاورزی آن را غیر قانونی دانسته و بر روی آن عبارت تخریب صد درصدری را نوشته است، گفت: مگر عصر حجر است که ما با دود و اسپری و دیوار نویسی با هم مکاتبه کنیم، اداره جهاد کشاورزی هیچگونه نامه نگاری در این خصوص با ما نکرده و ما نیز مراتب اعتراض خود را به رییس محترم اداره جهاد کشاورزی شهرستان رباط کریم اعلام کرده ایم .

مدیر شهرک صنعتی نصیر آباد در خاتمه تاکید کرد:  اداره جهاد کشاورزی اگر ادعایی در این خصوص دارد باید به صورت رسمی با ما نامه نگاری کند تا مانیز به صورت رسمی پاسخ گو باشیم و مستندات خودر ا به آنها ارایه کنیم.

شمشیر دو لبه‌ای به نام «شهرک صنعتی»

شهرک صنعتی نصیرشهر همانطور که محاسن و منافع زیادی دارد، معایب زیادی هم به دوش نصیرشهر تحمیل کرده است، که قطعا قابل انکار نیست.

اختلاف نظرهای موجود میان شورا و شهرداری نصیرشهر و مدیریت شهرک صنعتی یک اختلاف معمولی است که می‌شود به سادگی و به دنبال مذاکره و هم‌افزایی مناسب آنها را به فرصت تبدیل کرد. اما چه کسی باید میانه‌ کار را بگیرد؟ آیا وظیفه فرماندار نیست که در این برهه وارد شود و با تدبیر و هدایت خود مشکل را حل کند؟

نظر شما