شناسهٔ خبر: 24267270 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار جهان

صاحب‌خبر -

عفو بین‌الملل: اصلاحات بن‌ سلمان بر تعرض به حقوق بشر سرپوش نمی‌گذارد
ایسنا| سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: از زمانی که محمد بن سلمان به ولیعهدی عربستان رسیده است، مسئولان این کشور روند اقدامات علیه مخالفان را تشدید کرده‌اند.
کاتیا رو، مسئول آزادی‌های عمومی و فردی در سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: «محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان از انجام اصلاحاتی خبر داد که هدف از آن مشارکت در به‌روز کردن کشور و باز کردن فضای آن بود و نمادین‌ترین نمونه برای ما دادن مجوز به زنان برای رانندگی است.»
وی افزود: «نباید نقض‌های خطرناک حقوق بشر که در عربستان صورت می‌گیرد و به صورت سرکوبی شدید علیه جامعه مدنی اعمال می‌شود، از دیدگان پنهان بماند؛ چراکه مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در عربستان هدف قرار گرفته و برای آن‌که ساکت بمانند، مورد هجمه‌ قرار می‌گیرند.»
وی به تصویب قانون جدید مبارزه با تروریسم به جای قانون ‌سال ۲۰۱۴ اشاره کرد و گفت: این قانون دامنه وسیع‌تری را برای سرکوب جامعه مدنی فراهم می‌کند؛ به گونه‌ای که بسیاری از سازمان‌ها از فعالیت بازداشته شده و اعضای آنها به زندان انداخته شده‌اند و اتهامات واهی علیه آنها مطرح شده است.
 این مسئول سازمان عفو بین‌الملل خاطرنشان کرد: در عربستان صحبت‌هایی در مورد به‌روز کردن کشور مطرح می‌شود اما این واقعیت نیز در عالم واقع وجود دارد که هر صدای مخالفی در این کشور مسکوت گذاشته می‌شود.
در همین حال نینا والش، مسئول بخش درگیری‌های مسلحانه در سازمان عفو بین‌الملل در مورد تجاوزهای صورت‌گرفته توسط عربستان در جنگ علیه یمن گفت: «غیر نظامیان بهای سنگینی را به دلیل جنگ در یمن می‌پردازند. این فاجعه از اوضاع حقوقی و انسانی پا فراتر گذاشته و محاصره هوایی و دریایی توسط عربستان علیه یمن اعمال می‌شود.»

تیلرسون ارتش ونزوئلا را به کودتا تحریک کرد
ایسنا| وزیر خارجه آمریکا با طرح این موضوع که ارتش ونزوئلا می‌تواند تصمیم به برکنار کردن رئیس‌جمهوری این کشور بگیرد، گفت که نمی‌داند این اتفاق خواهد افتاد
 یا خیر.
 رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه تگزاس پیش از سفرش به پنج کشور آمریکای لاتین تأکید کرد که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مدافع تغییر رژیم در ونزوئلا نیست اما اگر نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور تصمیم بگیرد تا قدرت را ترک کند، وضع آسان‌تر خواهد بود.
وی پیش‌بینی کرد که تغییر در ونزوئلا رخ می‌دهد و گفت، آمریکا به دنبال تغییر مسالمت‌آمیز در این کشور آمریکای لاتین است.وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنرانی‌ خود تصریح کرد: «با توجه به تاریخچه ونزوئلا و سایر کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای آمریکای جنوبی، برخی اوقات ارتش می‌تواند رهبران کشورها را برکنار کند. زمانی که اوضاع به قدری وخیم باشد که رهبران ارتش تشخیص دهند دیگر نمی‌توانند برای مردم خدمتگزاری کنند، می‌توانند انتقال قدرت مسالمت‌آمیز را مدیریت کنند.» وی ادامه داد: «این که در ونزوئلا چنین اتفاقی خواهد افتاد یا خیر را نمی‌دانم.» وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «مادورو باید به قانون اساسی ونزوئلا ارجاع و از آن پیروی کند. مطمئنم که او دوستانی در کوبا دارد که به او املاک خوبی در ساحل می‌دهند.»

نظر شما