شناسهٔ خبر: 24264179 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تبریز| دولت به‌جای "هدفمندی" یارانه‌ها بیشتر"هدرمندی" یارانه کرده است

R7887/P1494/S6,47/CT7

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با انتقاد از هدرمندی یارانه‌ها به‌جای هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت، گفت: فقیر و غنی با اجرای ناصحیح قانون هدفمندی یارانه یکسان برخوردار بوده‌اند ولی در اصل قشر فقیر جامعه با این قانون متضرر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، محمد حسن نژاد امروز در نشست بررسی نقاط ضعف، قوت و چالش‌های اقتصادی آذربایجان شرقی اظهار داشت: هر لایحه‌ای که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود باید فلسفه وجودی و چشم‌انداز داشته باشد این‌طور نیست که فردی صبح از خواب بیدار شود و تا ظهر لایحه و قانون تنظیم کند.

وی با اشاره به اینکه در کشور پولی وجود دارد و آن پول‌ها متعلق به ملت است نه برای اشخاص خاص، گفت: مثلاً نفت، گاز و غیره به‌کل مردم تعلق دارد و وقتی گفته می‌شود 4.5 میلیون بشکه نفت تولید و 2.5 میلیون بشکه صادر می‌شود آیا کسی می‌پرسد که این 2 میلیون بشکه نفت به کجا می‌رود؟ طبیعتاً به پالایشگاه‌های داخلی و خارجی واگذار و به جان بنزین خریداری می‌شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس ادامه داد: دولت به جای فروش نفتی که به پالایشگاه‌ها می‌دهد و بنزین دریافت می‌کند می‌توانست با پول فروش نفت برای شهرستان‌های محروم اقداماتی انجام دهد اما متأسفانه به‌جای آن بنزین 3 هزار تومانی خریداری کرده و با پرداخت یارانه آن را به قیمت یکسان به فقیر و غنی می‌فروشد و افراد غنی با همان بنزین و خودروهای لوکس در خیابان‌ها ویراژ می‌دهد این هم خلاف عدالت اجتماعی است.

حسن نژاد تأکید کرد: یارانه بنزین در اصل برای همه پرداخت می‌شود اما کسی 4 خودرو دارد و خانواده‌ای هم حتی از داشتن یک خودرو نیز محروم هستند طبیعی است که فرد دارای چهار خودرو سهم افراد فقیر جامعه را نیز استفاده می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه روزانه 85 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود، گفت: اگر بنزین به قیمت واقعی 3 هزار تومان فروخته شود بیش از یک‌صد هزار میلیارد تومان برابر فروش نفت درآمد خواهد داشت و از این درآمد برای هر نفر سالانه 1.5 میلیون تومان پول نقد می‌رسد.

وی بیان کرد: وقتی نوبت به ایجاد اشتغال در استان‌های توسعه‌یافته می‌رسد دولت در این استان‌ها با سرمایه‌گذاری فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند ولی اما وقتی نوبت به آذربایجان و شهرستان‌های محروم رسید می‌گویند اصل 44 فراموش نشود دولت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند آیا با این وضع می‌توان گفت عدالت در جامعه رعایت شده یقیناً خیر، با پول و حق آذربایجانی‌ها در استان دیگر کارخانه ساختند اما وقتی نوبت آذربایجان شد اصلی 44 قانون را به‌پیش می‌کشند.

حسن نژاد ابراز داشت: با پول و حق قانونی آذربایجانی‌ها در اصفهان 2000 کیلومتر آزادراه احداث کردند اما وقتی گفتیم آزادراه‌های آذربایجان شرقی چه شد می‌گویند دولت سرمایه‌گذاری نمی‌کند بروید و مشارکت جذب کنید، بد یا خوب این قانون ماست چرا نباید آذربایجانی‌ها از همه‌چیز محروم باشند این خلافِ عدالت است استانی در ناز و نعمت و مردم آذربایجان قعر در فقر باشند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با انتقاد از اینکه دولت به‌جای هدفمندی یارانه‌ها بیشتر هدرمندی یارانه‌ها را دنبال کرده است، گفت: متأسفانه دولت برای روستانشینی که حتی خودرو هم نداشت و برای کسی که 5 خودروی لوکس دارد تفاوت قائل نشد و برای هر دو این‌ها یارانه 45 هزار تومان پرداخت و هزینه‌ها را به‌جای 45 هزار تومان به 400 هزار تومان رساند کجای این عدالت است که ما نمی‌دانیم.

وی با تأکید بر اینکه وقتی دولت می‌خواهد یارانه پرداخت کند دچار مصیبت می‌شود اما وقتی می‌خواهد پولی از مردم بگیرد قانون هیچ‌گونه ضعفی ندارد، خاطرنشان کرد: طبق قانون دولت هر قدر که از مردم پول می‌گیرد باید طبق همان قانون برای آسایش و رفاه مردم نیز پول خرج کند.

باید به‌جای رفتار سلیقه‌ای در اقتصاد علمی‌تر رفتار کرد

محمدباقر بهشتی نیز در نشست بررسی نقاط ضعف و قوت و چالش‌های اقتصادی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دولت‌ها در جامعه‌های مختلف نقش حاکمیتی و تصدی‌گری ایفاء می‌کنند، اظهار داشت: وظیفه حاکمیت دولت قابل تفویض به بخش خصوصی و یا سایر کشورها نیست اما وظیفه تصدی‌گری دولت را هم جامعه و هم بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد و حفظ سیاست خارجی و مرزهای کشور، سیاست داخلی نیز از وظایف دولت به شمار می‌رود.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: برای اینکه دولت‌ها بتوانند به وظایف حاکمیتی خود رسیدگی کنند لازم است تا منابع مالی داشته باشند. در کشورها عمدتاً منابع مالی از محل فروش نفت و مالیات تأمین می‌شود و کشورهایی که همانند کشور ما به فروش نفت و درآمدهای حاصله آن متکی نیستند عمدتاً درآمد آن کشورها از مالیات تأمین می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز بابیان اینکه مالیات مهم‌ترین ابزار در دست دولت برای تأمین درآمد و توزیع عادلانه درآمدها در جامعه است، گفت: دولت اگر بتواند از کسانی که درآمد اضافی دارند مالیات آن را افزون‌تر کند خواهد توانست تا عدالت اجتماعی و تعادل مالیاتی را در کشور برقرار کند.

بهشتی پرداخت یارانه نقدی در کشور را معکوس مالیات ذکر کرد و گفت: مالیات و یارانه نقدی تنها یک‌بخشی از سیاست‌های مالی دولت است و از طرفی در اصل 3 و 43 قانون اساسی ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت در جامعه نیز از وظایف دولت است و در این راستا هدفمندی یارانه در سال 69 مطرح و در سال 89 به قانون تبدیل‌شده است.

به گفته وی، تا به حال قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور به‌درستی آنچه که تصور می‌شد اجرایی نشده است و گفت: قانون هدفمندی یارانه مشمول همه مردم نمی‌شود بلکه دولت موظف است تا یارانه را به کسانی که درآمد کمی دارند پرداخت کند تا به‌نوعی فقر از این‌سو ریشه‌کن شود ولی حال که می‌بینیم قانون هدفمندی یارانه‌ها برای فقیر و غنی یکسان اجرا می‌شود و همین امر به اقتصاد خانواده‌ها و کشور ضرر می‌زند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز اضافه کرد: دولت می‌توانست قانون هدفمندی یارانه را به‌درستی انجام دهد اما متأسفانه بعد از سال‌ها می‌بینیم که نه‌تنها این قانون به‌طور کامل اجرایی نشده بلکه ناقص هم اجرایی شده و دولت یازدهم از ابتدای شروع به فعالیت علاوه بر یارانه نقدی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد نیز یارانه غیر نقدی نیز پرداخت کرده است.

بهشتی با تأکید بر اینکه برای اداره جامعه علم لازم است، گفت: ما برای پیشرفت و ترقی کشور باید از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته استفاده کنیم، در اقتصاد، اداره جامعه، کاهش و ریشه‌کن کردن فقر باید به‌جای رفتار سلیقه‌ای بیشتر علمی‌تر رفتار کنیم.

انتهای پیام/ ع

نظر شما