شناسهٔ خبر: 24257826 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پارلمان ونزوئلا با انتخابات پارلماني پيش از موعد مخالفت کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صداوسیما  به نقل از خبرگزاري فرانسه از کاراکاس ؛ ِ­پارلمان ونزوئلا که مخالفان کنترل آن را در دست دارند، روز پنج شنبه طرح دولت را براي برگزاري انتخابات پارلماني زودهنگام به منزله «اقدام براي کودتا» محکوم کرد.
پارلمان ونزوئلا در بيانيه اي اعلام کرد «هدف از اين اقدام به کودتا جلوگيري از کنترل دولت است که بر اساس قانون اساسي به عهده اين مجمع ملي گذاشته شده است».
بر اساس بيانيه پارلمان ونزوئلا، اين طرح «هدف تماميت خواهانه» دولت نيکلاس مادورو را براي «کنترل همه قدرت هاي عمومي از طريق يک انتخابات عظيم فرضي» برملا مي کند.
پارلمان ونزوئلا تنها قوه اي است که مخالفان کنترل آن را در دست دارند.
ائتلاف مخالفان موسوم به ميز اتحاد دموکراتيک در انتخابات پارلماني پايان سال 2015 به يک پيروزي تاريخي دست يافت و به اين ترتيب به تسلط نزديک به 20 ساله هوگو چاوز، رئيس جمهور سابق ونزوئلا و مربي و پيش کسوت نيکلاس مادورو پايان داد.
ديوسدادو گابلو (Diosdado Cabello)، مرد قدرتمند شماره دو ونزوئلا روز سه شنبه اعلام کرد در نظر دارد به مجمع موسسان پيشنهاد کند انتخابات پارلماني 2020 پيش از موعد و در تاريخ 22 آوريل آينده برگزار شود که روز بعد مادورو نيز از اين طرح پشتيباني کرد.
از زماني که در ژانويه 2016 مخالفان کنترل مجمع ملي را به دست گرفته اند، تنش با قوه هاي اجرايي و قضايي و شوراي ملي انتخابات ونزوئلا افزايش يافته و بحران در اين کشور در لبه سقوط را تشديد کرده است. در موجي از تظاهرات اعتراضي تقريبا هر روزه بين ماه هاي آوريل تا ژوئيه، بيش از 125 نفر کشته شده اند.
نيکلاس مادورو اول ماه مه فراخوان مجمع موسسان را اعلام کرد. اين انتخابات را که 30 ژوئيه برگزار شد، مخالفان تحريم کرده بودند که به کشته شدن 10 نفر منجر شد. اين نهاد جديد که تدوين قانون اساسي جديدي را بر عهده دارد، از طرفداران رئيس جمهور تشکيل شده است و اختيارات گسترده اي دارد و پارلمان را از اکثر امتيازات آن خلع کرده است.
مجمع موسسان اخيرا براي انتخابات پيش از موعد رياست جمهوري پيش از پايان ماه آوريل فراخوان داده و مخالفان را که ضعيف و غير سازمان يافته هستند، غافلگير کرده است. مخالفان و بخشي از جامعه بين المللي اين مجمع را به رسميت نشناخته اند.
تاکنون همه پيشنهادهايي که براي تاييد به مجمع موسسان ارائه شده، تصويب شده است.

نظر شما