شناسهٔ خبر: 24256367 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

معاون وزیر فرهنگ افغانستان: 120 هزار مسجد در افغانستان مشغول نفرت پراکنی اند

سیدحسین فاضل آغا سنچارکی روز یکشنبه در نشست گفت و گوی فرهنگی ایران و شبه قاره هند در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حدود 165 هزار مسجد

صاحب‌خبر - سیدحسین فاضل آغا سنچارکی روز یکشنبه در نشست گفت و گوی فرهنگی ایران و شبه قاره هند در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حدود 165 هزار مسجد در افغانستان وجود دارد که از این تعداد تنها حدود 40 تا 45 هزار مسجد تحت کنترل وزارت حج و اوقاف افغانستان است.
وی افزود: مردم افغانستان در جایی زندگی می کنند که پیرامون آن کشورهایی هستند که در آنها بیش از 100 هزار مدرسه دینی وجود دارد که افکار افراطی و خشونت را تولید و ترویج می کنند و تا زمانی که با ریشه ها و منابع افراطی گری مقابله نشود با مشکل مواجه هستیم.
او گفت: افغانستان از پرورشگاههای عارفان بزرگ و فرهنگ سازان بوده که هم اکنون آرامگاهها و مزارهای آنان در هرات باستان، غزنه و بلخ موجود است اما امروز 40 سال است سرزمین همین بزرگان در آتش جنگ و خشونت می سوزد.
وی افزود: باید بکوشیم عشق، مدارا، شکیبایی، بردباری، انسان دوستی و خدمتگذاری را به فرهنگ غالب و رفتار عمومی تبدیل کنیم و میدان را از خشونت طلبان بگیریم و تنها در این صورت است که به هدف خود از نشست گفت و گوی فرهنگی ایران و شبه قاره هند رسیده ایم.
دبیرخانه دائمی گفت و گوهای فرهنگی بین المللی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری و مشارکت مجموعه ای از نهادهای علمی ایرانی و غیرایرانی شکل گرفته است. گفت و گوهای فرهنگی نخبگان و اندیشمندان آسیایی به دلیل ظرفیتهای متنوع و گسترده فرهنگی موجود در این منطقه از اولویتهای اساسی دبیرخانه گفت و گوهای فرهنگی به شمار می آید.
در ادامه نشستهای منطقه ای گفت و گوهای فرهنگی آسیایی که پارسال در کشورهای هند، مالزی و قزاقستان برگزار شد نخستین اجلاس بین المللی گفت و گوهای فرهنگی آسیایی با موضوع 'تنوع و تکثر فرهنگی آسیا؛ فرصتهای همگرایی و همکاری' روزهای 23 تا 25 دی ماه در تهران، مشهد و بابلسر برگزار می شود.
در برپایی این اجلاس 70 نفر از نخبگان و شخصیتهای برجسته علمی، فرهنگی و دانشگاهی از 20 کشور آسیایی در نشست های تخصصی با همتایان ایرانی خود پیرامون مباحث و موضوعات فرهنگی، تاریخی و عرفان و تصوف گفت و گو تبادل نظر می کنند.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132/1922
انتهای پیام

نظر شما