شناسهٔ خبر: 24256268 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش «نصر» از آیین کارآموختگان وکالت پایه یک دادگستری آذربایجان شرقی/

منجیان عدالت آذربایجان بار دیگر سوگند عدالت خواهی بر زبان جاری کردند

نصر: مراسم تحليف كار آموختگان وكالت پايه يك دادگستري آذربايجان شرقی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار نصر، عصر امروز مراسم بزرگداشت هفته وکیل مدافع و تحلیف کارآموختگان وکالت پایه یک دادگستری با حضور نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی و شهردار کلانشه تبریز و همچنین جمعی از کارآموختگان وکالت پایه یک دادگستری برگزار شد.

در این مراسم "رحیم شهرتی فر" معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر استقلال وکیل و کانون وکلا به عنوان یکی از مقدمات تأمین حقوق شهروندی، خاطرنشان کرد: مردم ایران از دیرباز بر اصل عدالت خواهی و عدالت خانه خواهی از زمان مشروطه تاکید داشته و آن را بر اصل قانون خواهی ارجحیت می دادند، چراکه معتقد بودند کشور باید، مرکزی برای رسیدگی به عدالت مستقل و بی طرف داشته باشد، خوشبختانه این مهم بدست کهن مرد دور اندیش "محمد مصدق" دولت مرد مشروطه خواه ایران محقق شد.

شهرتی فر با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی نیز خوشبختانه با تدابیر داهیانه رهبر معظم انقلاب مدیریت کشور در مسیر صحیح خود یعنی اداره کشور براساس توانمندی‌های بخش خصوصی و سپردن کارها به مردم قرار گرفته و در این میان واگذاری امور مربوط به وکالت به خود وکلا در قالب نهادی غیردولتی امری غیرقابل تشکیک است.

وی تصریح کرد: زمزمه‌های دولتی کردن فعالیت‌های مربوط به وکالت یا ادغام کانون وکلا در دستگاه قضایی حرکتی زیان‌بار و غیر قابل توجیه است، البته مقوله نظارت قانونی بر عملکرد کانون وکلا نیز نباید فراموش شود، لذا فعالیت مصرانه و مستقل کانون وکلا بر اساس رسیدگی به مسائل مردمی امری شایسته و مفید است.

معاون استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر ترویج فرهنگ استفاده از وکیل در جامعه، گفت: یکی از توصیه‌های همیشگی من به مردم این است که بدون مشورت وکیل پای هیچ تعهدنامه‌ای را امضاء نکنند.

شهرتی فر در پایان، اظهار کرد: خوشبختانه مسئولان اجرایی، دستگاه قضایی و نمایندگان استان در مجلس با وحدت، صمیمیت و برادری به دنبال ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مردم استان هستند و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

در ادامه این مراسم، "حسن عظیم زاده" رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به قدمت و سابقۀ تشکیل کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی اظهار داشت: از زمانی که بشریت بر روی زمین تمدن یافته است، نهادهایی در جهت رسیدگی به مشکلات و دفاع از حقوق مردم به وجود آمده است. این در حالی است که كانون وكلای آذربايجان که حاکی از وجود جامعه مدنیت ایرانی بود، در سال 1326 خورشيدی زير نظر وزارت دادگستری تاسیس و اولين انتخابات هيئت مديره نيز در همان تاريخ بعمل آمده است. اين روند تا تصويب لايحه قانون استقلال كانون وكلای دادگستری ايران در 7 اسفند 1331 ادامه داشت تا اینکه در سال 1333 شمسی اولين انتخابات كانون وكلا براساس لايحه استقلال انجام گردیده است.

وی با بیان اینکه کانون وکلای آذربایجان شرقی دومین نهاد وکالت است، اذعان داشت: کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی به لحاظ قدمت تاریخی، پس از تهران دومین کانون کشور است و پس از آن کانون وکلای شیراز تاسیس شد.

عظیم زاده نیاز به تحول خواهی در کانون وکلاها را امری لازم به جهت ایجاد سیستم های جدید دانست و گفت: یکی از لازمه های نظام کانون وکلا ها، ایجاد سیستم جدید در دنیا است؛ این در حالیست که تمام نظام های حقوقی نیازمند برخورداری از پتانسیل های بالایی هستند که متاسفانه آذربایجان شرقی فاقد چنین پتانسیل هایی است.

رئیس کانون وکلا آذربایجان شرقی در پایان با تأکید بر این که کانون وکلا باید مستقل باشد، اظهار کرد: استقلال کانون وکلا به نفع مردم و حاکمیت است. استقلال جامعه وکالت به منظور تفاوت در حقوق مردم است.  
این گزارش حاکی است، در ادامه این مراسم، جمعی از کارآموختگان وکلات پایه یک دادگستری آذربایجان شرقی که موفق به اخذ نمره قبولی در آزمون اختبار گردیده بودند ضمن اجرای مراسم سوگند به شغل شریف وکالت نائل گردیده و پروانه وکالت اخذ نمودند.

انتهای پیام/

نظر شما