شناسهٔ خبر: 24255328 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حزب کُرد‌ها در ترکیه خواستار توقف عملیات نظامی در عفرین شد

اصلی‌ترین حزب کُرد‌ها در ترکیه خواستار توقف عملیات نظامی این کشور در عفرین سوریه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، اصلی‌ترین حزب کرد‌ها در ترکیه روز پنجشنبه خواستار توقف عملیات نظامی این کشور علیه کرد‌ها در منطقه عفرین سوریه شد.  

حزب دموکراتیک خلق‌ها با تاکید بر اینکه یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) نقش مهمی در مبارزه با داعش دارد از ترکیه خواست عملیات نظامی خود را در عفرین متوقف کند.

پروین بلدان که در ۱۱ فوریه امسال به عنوان یکی از دو رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها انتخاب شد امروز در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «ترکیه در عملیات نظامی عفرین هیچ چیزی به دست نخواهد آورد.»

این عملیات در ۲۰ ژانویه امسال توسط ارتش ترکیه و مخالفان مسلح  سوری مورد حمایت آنکارا با هدف بیرون راندن یگان‌های مدافع خلق از عفرین در این منطقه آغاز شد. آنکارا این گروه را شاخه سوری حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و در نتیجه آن را سازمانی تروریستی می‌داند. اما آمریکا همین گروه را متحد اصلی خود در مبارزه با داعش در سوریه می‌داند.  

سزایی تمللی (Sezai Temelli)، دیگر رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها که در این کنفرانس مطبوعاتی حضور داشت، گفت: «جهان اکنون می‌داند یگان‌های مدافع خلق جزء ائتلاف نیرو‌های دموکراتیک سوریه (SDF) ‏ ائتلافی متشکل از شبه نظامیان کرد و عرب است که با داعش مبارزه می‌کند. ما  بر این باوریم که ائتلاف نیرو‌های دموکراتیک سوریه باید جزئی از هرگونه راهکار برای حل بحران سوریه باشد.»

پروین بلدان در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره گفت: «همه ادعا‌های دولت ترکیه مبنی بر اینکه در عملیات نظامی ترکیه غیرنظامیان کشته نشده اند، دروغ است.» 

بکر بوزداغ، سخنگوی دولت ترکیه روز گذشته گفت: در عملیات نظامی ترکیه در عفرین خون از دماغ یک غیرنظامی نیز نیامده است.  

بلدان افزود در نتیجه عملیات نظامی ترکیه در این منطقه از سوریه تاکنون شمار زیادی زن و کودک کشته شده‌اند.

او گفت: دولت ترکیه با اعلام اینکه در این عملیات نظامی فقط تروریست‌ها کشته شده‌اند به انتشار اخبار دروغ و جعلی روی آورده است.

او افزود: در نتیجه این عملیات تاکنون شماری از سربازان ترکیه نیز کشته شده اند و تابوت آن‌ها به ترکیه بازگشته است و از همین رو ما خواستار توقف این عملیات نظامی هستیم.

 موضع حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP)، حزبی که از حقوق کرد‌های ترکیه دفاع می‌کند، درباره عملیات شاخه زیتون عملیاتی که ارتش ترکیه علیه یگان‌های مدافع خلق در عفرین آغاز کرده است در تضاد با موضع دیگر احزاب، مطبوعات و رسانه‌های ارتباط جمعی و رهبران مذهبی ترکیه قرار دارد.

به جز این حزب کردی، بقیه جریان‌های سیاسی در ترکیه یکصدا از این عملیات نظامی حمایت می‌کنند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، نهادی وابسته به مخالفان سوری مستقر در انگلیس که اخبار و رویداد‌های میدانی در سوریه را گزارش می‌کند به تازگی با انتشار گزارشی اعلام کرد از زمانی که عملیات شاخه زیتون ترکیه در منطقه عفرین آغاز شده است تاکنون بیش از ۲۰۰ تن از شبه نظامیان طرفدار آنکارا و ۲۰۹ تن از اعضای یگان‌های مدافع خلق کشته شده‌اند.

بر اساس اعلام این سازمان غیردولتی تاکنون ۱۱۲ غیرنظامی نیز کشته شده‌اند. ارتش ترکیه نیز اذعان کرده است در نتیجه این عملیات تاکنون ۳۲ سرباز ترکیه‌ای کشته شده‌اند.  

انتهای پیام/

درخواست اصلی‌ترین حزب کُرد‌ها در ترکیه درباره عملیات نظامی در عفرین

برچسب‌ها:

نظر شما