شناسهٔ خبر: 24254400 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمريکا درصدد وضع تحريم‌هاي جديد عليه روسيه

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ کاخ سفيد اعلام کرد اعمال تحريمهاي جديدي را بر ضد روسيه به علت دخالت اين کشور در انتخابات رياست جمهوري آمريکا مد نظر قرار داده است.
مسئولان بلند پايه دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا ضمن بي اساس دانستن اتهام برخي منابع و گروهها را در خصوص رفتار ملايمت آميز واشنگتن در قبال روسيه، اعلام کردند دولت در نظر دارد تحريمهاي جديدي بر ضد مسکو وضع کند.
کنگره آمريکا نيز پيش از اين تحريم روسيه را به علت دخالت در روند انتخابات رياست جمهوري سال دو هزار و شانزده خواستار شده است. وزارت خزانه داري آمريکا سي ام ژانويه فهرستي از دويست مسئول روس که با تحريمهاي احتمالي جديد آمريکا روبرو خواهند شد، منتشر کرد اما به تدابير تنبيهي که آمريکا بر ضد اين افراد مد نظر قرار داده است اشاره نکرد.
تمايل ترامپ به بهبود روابط واشنگتن با مسکو از همان ابتداي آغاز به کار وي در کاخ سفيد به هيچ وجه با استقبال کنگره آمريکا روبرو نشد و در حال حاضر نيز چند کميته حقيقت ياب کنگره آمريکا درباره دخالتهاي احتمالي روسها در کارزار انتخابات رياست جمهوري سال گذشته آمريکا و به ويژه تباني احتمالي ميان مسکو و تيم تبليغاتي ترامپ تحقيق مي کنند. سرويسهاي اطلاعاتي آمريکا سال گذشته با انتشار گزارشي ابراز اطمينان کرده اند که ميان طرفداران و مسئولان ستاد انتخاباتي ترامپ و مسئولان رسمي روسيه تعاملاتي صورت گرفته است.

دستگاههاي اطلاعاتي آمريکا در اين گزارش که بر پايه اطلاعات جمع آوري شده توسط پليس فدرال آمريکا، آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا و شوراي امنيت ملي آمريکا تهيه شده، تاکيد کرده اند­ ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه­­ دستور داده بود به منظور کمک به انتخاب ­دونالد ترامپ در انتخابات هشتم نوامبر آمريکا و بي اعتبار کردن کارزار تبليغاتي هيلاري کلينتون ، بر روند انتخابات آمريکا اعمال نفوذ شود. به همين علت از مه گذشته کميته هاي تحقيقاتي کنگره و همچنين بازرسان اف بي آي تلاش مي کنند اسناد و مدارکي جمع آوري کنند تا ثابت شود که آيا ميان دخالت احتمالي روسها در انتخابات رياست جمهوري دو هزار و شانزده آمريکا و اعضاي پيشين ستاد تبليغاتي دونالد ترامپ، اعضاي خانواده وي و يا حتي خود رئيس جمهور رابطه اي وجود داشته است يا خير.
مسئولان بلند پايه دولت ترامپ که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند يک کارگروه تشکيل شده است تا از هر گونه دخالت جديد روسيه در انتخابات کنگره که پائيز آينده برگزار خواهد شد جلوگيري کند. اين منابع افزودند اقداماتي در حال انجام است تا تحريمهايي جديد بر ضد روسيه به علت تلاش براي بر هم زدن ثبات سيستم انتخاباتي آمريکا در کارزار انتخابات رياست جمهوري سال دو هزار و شانزده اعمال شود.
يک مقام دولت ترامپ که نامش فاش نشده است، ابراز اطمينان کرد که دولت اين موضوع را کاملا جدي گرفته است و به طور گسترده تلاش مي کند چرا که اين قضيه را مرتبط به امنيت ملي مي داند."
منابع دولتي آمريکا همچنين اعلام کردند واشنگتن به دولتهاي خارجي نيز هشدار داده است که اگر با ارتش روسيه تعاملات قابل توجه انجام دهند، با خطر تحريم روبرو خواهند شد. گفته مي شود اين مسئله شامل حال ترکيه نيز که از متحدان آمريکا در ناتو است، خواهد شد. ترکيه به تازگي از خريد موشکهاي اس-400 از روسيه خبر داده است.
يک مقام آمريکايي اعلام کرد با توجه به هشدارهاي آمريکا، چند کشور بزرگ در تصميم خود براي خريد تسليحات از روسيه تجديد نظر خواهند کرد.
کنگره آمريکا ژوئيه گذشته يک رشته تحريم بر ضد روسيه وضع کرد. دولت آمريکا تا پايان ژانويه امسال وقت داشت اين تحريمها را به اجرا گذارد. اين تدبير به رغم ميل باطني دونالد ترامپ تصويب شد چرا که ترامپ علنا در اين باره ابراز ترديد کرده بود.
به همين علت عدم تصويب تدابير تنبيهي ملموس بر ضد روسيه و اکتفاي دولت به انتشار فهرستي از مقامات روسيه در اواخر ماه گذشته، سوالهايي درباره اراده واقعي دولت ترامپ براي اجراي تدابير وضع شده بر ضد روسيه به وجود آورده است.
اصلي ترين انگيزه نمايندگان کنگره آمريکا در تصويب تحريمهاي جديد با اکثريت قاطع بر ضد روسيه، اتهاماتي است که در رابطه با دخالت در انتخابات رياست جمهوري امريکا بر ضد روسيه مطرح شده است، اتهاماتي که ممکن است در نهايت به شکل گيري پيگردهاي کيفري بر ضد برخي شخصيت ها در واشنگتن منجر شود.
مسئله روابط آمريکا با روسيه و تنشهايي که به علت دخالت احتمالي روسها در انتخابات رياست جمهوري اخير ميان دو کشور به وجود آمده است، دوره رياست جمهوري دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا را مسموم کرده و ميلياردر آمريکايي را در اتخاذ يک سياست مشخص در قبال کرملين به دردسر انداخته است.
دونالد ترامپ ضمن اذعان به اين که روابط ميان واشنگتن و مسکو بيش از هر زمان ديگري متشنج شده است، مسئوليت اين آشفتگي را مشخصا متوجه کنگره آمريکا کرده که تحريمهاي وضع شده بر ضد روسيه را تشديد کرده است.
رئيس جمهور آمريکا به انگيزه هاي پنهان در پشت تحقيقات کنوني درباره دخالت احتمالي روسها در مبارزات انتخابات رياست جمهوري سال گذشته آمريکا اعتراض کرده و رقباي دموکرات خود را متهم کرده است از اين پرونده براي تحقق اهداف سياسي خود بهره برداري مي کنند.
به گفته دونالد ترامپ داستان دخالتهاي روسيه در انتخابات آمريکا کاملا ساختگي است. علت اين که دموکراتهاي آمريکا فقط درباره اين ماجراي ساختگي سخن مي گويند اين است که حرف ديگري ندارند که بر ضد وي و دولتش مطرح کنند. اين ماجرا در جبهه ديپلماتيک خشم مقامات مسکو را بر ضد واشنگتن برانگيخته است. مقامات روسيه به تصويب تحريمهاي جديد توسط کنگره بر ضد مسکو، به شدت واکنش نشان داده اند.
دميتري مدودف نخست وزير روسيه اين اقدام کنگره و تائيد آن توسط دونالد ترامپ را اعلام يک جنگ اقتصادي تمام عيار بر ضد کشور قلمداد کرده و ضمن تاکيد از ناتواني کاخ سفيد در برابر کنگره تاکيد کرده است که کنگره و کاخ سفيد با اين کار اميدهاي کرملين را براي بهبود روابط با واشنگتن به کلي از بين بردند.
دونالد ترامپ که در زمان آغاز به کار خود در کاخ سفيد در ژانويه گذشته از اين مسئله به خود مي باليد که توانسته است روابط با کرملين و ولاديمير پوتين را بهبود بخشد، در هفته هاي اخير فقط تماشاگر تشديد تنشهاي موجود در روابط واشنگتن و مسکو بوده و براي جلوگيري از وخامت اوضاع کاري از پيش نبرده است.

نظر شما