شناسهٔ خبر: 24254217 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بنگلادش نگران موج بازگشت مهاجران بنگالی از هند

دهلی نو-ایرنا- مقام های بنگلادش نگرانند روند کنونی ثبت نام ملی شهروندان هندی در ایالت آسام در همسایگی این کشور به هجوم مهاجران بنگالی به کشورشان و وضعیتی مشابه بحران روهینگیا بدل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روزنامه 'هندو'، اقبال سبحان چودهاری مشاور رسانه ای شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش در گفت وگو با خبرنگاران افزود: مساله ثبت نام شهروندان مانند مساله به اشتراک گذاری آب رودخانه 'تیستا' یک تنش دیگر در روابط هند و بنگلادش بوجود خواهد آورد. ما معتقدیم هند پیش از عملی کردن برنامه ثبت نام شهروندان در آسام باید به فکر روابط دوستانه خود با بنگلادش باشد.
وی تاکید کرد: اگر روند ثبت نام به اخراج جمعیت بنگالی از ایالت آسام منجر شود، این امر می تواند یک وضعیت بحرانی دیگر در بنگلادش مانند مساله مسلمانان روهینگیا بوجود آورد.
بنگلادش تاکنون چندین بار از عدم پیشرفت در خصوص توافق به اشتراک گذاری رودخانه تیستا با هند ابراز نارضایتی کرده است.
شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش روز گذشته در جریان سخنرانی خود در داکا پایتخت این کشور به این موضوع اشاره کرد و از عدم موافقت سروزیر ایالت بنگال غربی با اشتراک گذاری آب رودخانه تیستا که متعلق به کشورش است ابراز ناراحتی کرد.
بنگلادش خواستار امضای توافقنامه جدید تقسیم آب رودخانه «تیستا» با هند است.
توافقنامه تجدید نظر در تقسیم آب رودخانه «تیستا» تاکنون به علت مخالفت سروزیر ایالت بنگال غربی میان هند و بنگلادش امضا نشده است.
سروزیر ایالت بنگال غربی می گوید این توافق سبب خشک شدن زمین های کشاورزی در این ایالت شده است.
وی همچنین از دولت هند خواسته است که در خصوص اشتراک گذاری آب رودخانه های دیگر با بنگلادش مذاکره کند.
رودخانه «تیستا» که از کوههای هیمالیا سرچشمه می گیرد، از ایالت های 'سیکیم' و 'بنگال غربی' هند عبور می کند و سپس وارد بنگلادش می شود.
در سال 1983 میلادی توافقنامه اشتراک گذاری آب رودخانه «تیستا» میان هند و بنگلادش امضا شد. در این توافق نامه هند از 39 درصد و بنگلادش از 36 درصد از جریان آب این رودخانه بهره مند شدند.
در توافقنامه جدید ، بنگلادش خواستار استفاده یکسان از آب این رودخانه با هند شده اما سروزیر ایالت بنگال غربی اعلام کرده است که استفاده بیشتر از آب این رودخانه سبب خشک شدن زمین های کشاورزی در این ایالت می شود.
بر اساس این گزارش، اکنون بیش از 900 هزار مسلمان روهیگنیا در ارودگاه های مهاجران در منطقه 'کاگس بازار' بنگلادش حضور دارند. نزدیک به 688 هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.
شبد**آساق**267**1424 **1010

انتهای پیام /*

نظر شما