شناسهٔ خبر: 24253947 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ذخیره سازی 105 هزار نمونه خون بند ناف نوزاد در کشور

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت : 105 هزار نمونه خون بند ناف نوزاد به شکل خصوصی و عمومی در بانک این شرکت ذخیره سازی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا دکتر مرتضی ضرابی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران خراسان شمالی اظهار کرد: از این میزان بانک خون 15هزار نمونه در بانک عمومی و 90 هزار نمونه خصوصی است.
وی با بیان اینکه ظرفیت ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف در خاورمیانه را داریم افزود: علاوه بر نمونه های داخلی ذخیره سازی از کشورهای خارجی نیز داشته ایم که 40 نمونه هم اکنون در بانک وجود دارد.
وی اظهار کرد: ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در جهان بیش از 750 هزار نمونه است که تاکنون 35 هزار نمونه در بیماری های مختلف استفاده شده است.
ضرابی گفت: با وجود مدت زمان کوتاهی که از شروع تحقیقات در خصوص سلول های بنیادی می گذرد، عرصه این علم مرزهای بسیاری را در نوردیده و جهان زیست شناسی و پزشکی را دچار تحول بسیار کرده است؛ سلول های بنیادی خون بند ناف دارای پتانسیل بالقوه ای برای درمان و یا کاهش شدت بیماری های سخت علاج هستند.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان بانک سلول های بنیادی خون بند ناف گفت: هم اکنون در کشورمان بیماری هایی که منشا خونی دارند که از جمله سرطان خون، تالاسمی، کم خونی پای مادر زادی، نقص سیستم ایمنی و ... با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف قابل درمان هستند، همچنین این سلول ها در مراحل پس از شیمی درمانی در درمان انواع سرطان ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
ضرابی افزود: به علاوه ثابت شده است که سلول های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری هایی مانند پارکینسون، بیماری هاری قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب های نخاعی، سکته و ... در حال انجام است.
وی اظهار کرد: اکنون 29 دفتر نمایندگی در استان های کشور بانک سلول های بنیادی خون بند ناف را جمع آوری می کند و تاکنون 20مورد پیوند با استفاده از سلول های بنیادی بند ناف انجام شده است که بیشتر نیز بیماری های خونی بوده است.
3007/ 6042

انتهای پیام /*

نظر شما