شناسهٔ خبر: 24253207 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

شیخ الازهر در دیدار با گروه کلیسای کنتربری:

الازهر نظریه نزاع تمدن ها و جهانی سازی را قبول ندارد

حوزه/ احمد الطیب گفت: الازهر نظریه نزاع تمدن ها را باور ندارد و از سوی دیگر با نظریه جهانی سازی نیز مخالف است، زیرا این نظریه فرهنگ های مختلف را نابود می کند و همه را به یک فرهنگ در می آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، روز گذشته گروهی از کلیسای کنتربری با احمد الطیب شیخ الازهر دیدار کردند.

الطیب در این دیدار گفت: گفت‌وگو تنها راهی است که باید وسیله ارتباط میان ادیان مختلف باشد و دیدگاه الازهر درباره گفت‌وگو نیز بر مبنای سه محور اساسی استوار است که عبارتند از: خداوند متعال انسان ها را متفاوت آفریده است، همه حق آزادی اعتقاد دارند و سوم این که برای آشنا شدن با هم راهی جز گفت‌وگو وجود ندارد و از این رو الازهر نظریه نزاع تمدن ها را باور ندارد و از سوی دیگر با نظریه جهانی سازی نیز مخالف است، زیرا این نظریه فرهنگ های مختلف را نابود می کند و همه را به یک فرهنگ در می آورد.

شیخ الازهر گفت: گفت‌وگو میان ادیان نباید در زمینه اعتقادات باشد، زیرا اعتقادات برای همیشه محل اختلاف است و از سوی دیگر هر گفت‌وگویی باید هم سطح باشد و هیچ کدام از طرف ها نخواهد از موضع برتر سخن بگوید.

وی ادامه داد: الازهر مرکز گفت‌وگوی خود را تشکیل داد تا بیش از پیش به گفت‌وگو توجه داشته باشد و گفت‌وگوی ما منحصر به ادیان نباشد، بلکه به گفت‌وگوی فرهنگ ها و تمدن های مختلف انسانی نیز پرداخته شود، زیرا ما گفت‌وگو را یک اصل قرآنی می دانیم و به همین خاطر است که مسلمانان بر اساس این مبنا هیچ گاه برای تغییر اعتقادات دیگران به جنگ نپرداخته اند و جنگ های آنها فقط برای دفاع از خود بوده است.

کلیسای جامع کنتربری یک کلیسای جامع در شهر کنتربری، انگلستان است.

این کلیسا که از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای تاریخی انگلستان است در سال ۵۹۷ میلادی بنا نهاده شده و در سال ۱۰۷۰ تا ۱۰۷۷ به صورت کامل تکمیل شده است، کلیسای کنتربری در سال ۱۹۸۸ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

نظر شما