شناسهٔ خبر: 24250077 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزارش شبستان از نمایش خیابانی «بذر امید»

نباید از هسته درخت انقلاب غافل شد

خبرگزاری شبستان: نمایش خیابانی «بذر امید» با روایتی متفاوت از رشد و شکل‌گیری انقلاب اسلامی همزمان با دهه فجر در نقاط مختلف شهر به اجرا در آمد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان-اصفهان:

هنر نمایش در اصفهان سابقه‌ای دیرینه دارد و نمایش‌های کمدی این خطه در چهارباغ و اجراهای مشهور در تماشاخانه‌های سپاهان در تاریخ تئاتر طنز اصفهان ماندگار است.

 

در گذشته تئاتر اصفهان به‌ویژه تئاتر کمدی، در داخل و حتی خارج از کشور علاقه‌مندان خاص خود را داشت به گونه‌ای که در دهه‌های گذشته برخی از گردشگران داخلی و حتی خارجی به جز بازدید از آثار تاریخی و هنری اصفهان، تماشای تئاتر این شهر را در برنامه‌های سفر خود قرار می‌دادند.

 

در سال‌های قبل از انقلاب، مکتب نمایش کمدی اصفهان با نام مرحوم «ارحام صدر» گره خورد که بعد از انقلاب  با کمی تغییر این رویکرد همچنان ادامه داشت.

 

اینک هنر، با زبان بین‌المللی و تاثیرگذار خود به وسیله‌ای برای تبیین معارف و عقاید در موضوعات متعدد تبدیل شده که می‌توان با استفاده از آن به مقابله با هجمه‌های فرهنگی پرداخت.

 

خیابان‌های مختلف شهر اصفهان در بهمن ماه مانند سال‌های گذشته، شاهد اجرای تئاترهایی بود که هدف‌شان نشان دادن علقه تاریخی مردم به انقلاب و بازبینی روزهای مبارزه و انتقال آن به جوانان و نسل‌های جدید انقلاب است.

تئاتر «بذر امید» یکی از تئاترهای خیابانی بود که با حمایت تالار هنر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، به مناسبت دهه فجر در نقاط مختلف شهر به اجرا در آمد و توانست برای مدت زمان کوتاهی به صورت غیرمستقیم در ذهن مردم اثرگذار باشد.

 

کارگردان نمایش خیابانی «بذر امید» پیرامون اجرای نمایش «بذر امید» اظهار داشت: این نمایش درباره یک مرد و یک جوان است که از زندگی خود خسته شده و در کنار یک درخت در ایام دهه فجر تولد گرفته اند.

 

سید پویا امامی افزود: این نمایش در 3 اپیزود مخاطب شاهد نابرابری‌ها و ناعدالتی‌هایی است که این مرد در اداره، بانک و بیمارستان با آن مواجه می‌شود و در انتهای هر اپیزود بازیگر کنار درخت می‌نشیند و با آن درد و دل می‌کند.

وی با بیان اینکه بازیگر در پایان کار از مردم و تماشاچیان می‌خواهد که میوه‌های این درخت را خورده و بگویند هسته آن را چکار می‌کنند، گفت: لحظه‌ای که مردم پاسخ می‌دهند هسته میوه را دور خواهند انداخت، بازیگر جواب می‌دهد همه ما این کار را انجام می‌دهیم اما غافل از اینکه ثمره این دانه، میوه خوشمزه‌ای بود که آن را نوش جان کردیم.

 

امامی با تاکید بر اینکه همه افراد از نقش هسته در تولید میوه غافل می‌شوند، افزود: در انتها بازیگر با تشبیه دانه میوه به درخت انقلاب، نمایش را به انقلاب ربط می‌دهد که توسط امام خمینی(ره) کاشته و پرورش داده شد و ما خواسته و ناخواسته هر روز به طرق مختلف به این درخت ضربه می‌زنیم.

 

وی بیان کرد: با طرح این پرسش از مردم که چقدر توانسته‌اند هسته درخت انقلاب را بشناسند و آن را پرورش دهند و در نهایت تولدی دوباره برای درخت گرفته و از مردم می‌خواهد دیگر به این درخت آسیبی نرسانند.

کارگردان نمایش «بذر امید» با اشاره به تاثیرگذاری تئاتر خیابانی گفت: برخلاف نمایش‌های صحنه‌ای که در سالن‌های نمایش به اجرا درمی‌آید، به دلیل اینکه تئاتر خیابانی در قلب و دل شهر و مردم اجرا می‌شود، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با مردم دارد.

 

وی افزود: ارتباط کلامی و بازی با مردم در این سبک از نمایش به اندازه‌ای است که نقش مردم در همراهی بازیگر به وضوح دیده می‌شود و مسئله انقلاب نیز در نوع خود می‌تواند با این مدل اجرا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

 

نظر شما