شناسهٔ خبر: 24249224 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گردشگری؛ ظرفیت مغفول مانده در جوین

قرارگیری شهرستان جوین در شاهراه مواصلاتی خراسان رضوی، شمالی و گلستان ظرفیت خوبی برای معرفی جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی را فراهم کرده است اما متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آل نور، گردشگری امروز از سودآورترین صنایع جهان شناخته می شود که مورد توجه ویژه کشورهای جهان قرار گرفته است، هرچند سودآوری این صنعت عمدتا بر روی جذب گردشگران خارجی متمرکز شده است اما نمی توان از سهم گردشگران داخلی در سودآوری و توسعه منطقه ای نیز چشم پوشید.

 

گردشگری ظرفیتی مغفول مانده در خطه مشاهیر خراسان رضوی

شهرستان جوین که به خطه مشاهیر نام گزاری شده است  با داشتن چشم اندازهای طبیعی بکر، زیبا و جاذبه های تاریخی منحصر به فرد یکی از قطب های گردشگری در خراسان رضوی  به شمار می رود .

این شهرستان به علل مختلفی مانند واقع شدن در مسیر جاده منتهی به شهرهای سبزوار , اسفراین , جاجرم و سابقه تاریخی، وجود آرامگاه مشاهیر و داشتن طبیعتی زیبا همه ساله مقصد یا استراحتگاه بسیاری از مسافران یا گردشگران واقع می شوند.

 

قرارگیری شهرستان جوین در شاهراه مواصلاتی خراسان رضوی، شمالی و گلستان ظرفیت خوبی برای معرفی جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی این شهر تاریخی را فراهم کرده است اما متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی شود.

 

با توجه به آمار تخمینی که رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جوین در سال ۹۵ اعلام کرده است در ایام تابستان بیش از ۳۰ هزار گردشگر داخلی و ۲۰ گردشگر خارجی از آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان بازدید کردند.

 

وجود آثار تاریخی بسیار، ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگران

 

همچنین وجود آثار تاریخی در شهرستان مثل آق قلعه که  دارای چند صد سال قدمت تاریخی است وهویت جوین را بازگو می کند، می تواند فرصت مناسبی برای جذب گردشگر باشد، اما متاسفانه تاکنون به مکانی گردشگری تبدیل نشده واین و در حالیست که شاهد هستیم شهرستان های اطراف کوچکترین بنای تاریخی یا طبیعی خود را به صورت گردشگری به تمام کشور معرفی میکنند.

 

اکنون که فرصت اندکی تا آغاز سال نو و زمان مسافرت های گردشی و زیارتی باقی مانده بار دیگر لازم است  تا  مسئولین  مریوطه این زمان را غنیمت شمرده و با توانایی های مدیریتی خود فکری  برای توسعه گردشگری شهرستان  بیندیشند.

 

 

ایجاد اتوبان نیشابور-گلستان ، راهکاری برای توسعه گردشگری شهرستان

 

محسن سلاطینی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جوین در گفت و گو با  آل نور اظهار داشت: شهرستان جوین در راه های مواصلاتی  یک نقطه کور محسوب میشود، اما  ما برنامه هایی برای توسعه گردشگری شهرستان داریم ، مثلا قرار است از شهرستان  نیشابور اتوبانی  به سمت گلستان  ایجاد شود که  در این صورت گردشگری شهرستان توسعه می یابد.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت آثار تارخی برای جذب گردشگر در شهرستان گفت: در حا ل حاضر  مرمت بعضی از آثار تاریخی و برگزاری  همایش معین الدین جوینی در روستای انداده  جزء برنامه هایی است که در دست اجرا داریم.

 

سلاطینی ادامه داد: انجام این امورچه مرمتی  و برگزاری همایش ها و معرفی آثار بستگی به میزان بودجه دارد  وما از ۱۰۰ درصد بودجه ای که اختصاص داده می شود استفاده بهینه می کنیم.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری جوین  در خصوص اشهر تاریخی  آق قلعه گفت: این مکان جزء آثار بسیار ارزشمند است اما مثل  آرامگاه فردوسی و خیام و عطار شاخص  ومنحصر به فرد نیست ، بعضی از آثار مانند آرامگاه فردوسی ،نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح بین المللی هم به آن توجه می شود.

 

وی تصریح کرد: آثاری همچون عطار ،خیام و آرامگاه فردوسی آثار جهانی محسوب می شوند،  ولی باید در حد توانایی خود تلاش کنیم  تا آثار شهرستان را معرفی کنیم.

 

 

ایجاد پژوهشکده در  شهر تاریخی آق قلعه جوین ، وعده ای که عملی نشد

 

سلاطینی اظهار داشت:رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی کشور در سفری که به این شهرستان داشتند ، قول دادند که در این شهر تاریخی پژوهشکده ای ایجاد، شود که متاسفانه عملی نشد.

 

وی افزود: تا کنون  ۳۵۰ میلیون تومان جهت مرمت آق قلعه هزینه شده و  علاوه بر این  کمک های مردمی هم در این مکان هزینه شده است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری جوین  یادآور شد: نزدیک به ۸۰ اثرتاریخی در سطح شهرستان داریم که از این تعداد ، ۱۲ اثر آن در فهرست آثار ملی قرار گرفته است .

 

حفاری های غیرمجاز آسیب های جبران ناپذیری به آثار تاریخی وارد می کند

سلاطینی با اشاره به حفاری های غیرمجازی که در برخی از اماکن  تاریخی توسط افراد سود جو انجام می گیرد گفت: توهمات بعضی از افراد در خصوص وجود دفینه های با ارزش در این اماکن و همچنین نبود شناخت کافی از فرهنگ ، باعث شده تا بعضی از افراد سود جو اقدام به انجام  به این کار ناشایست کنند که در این خصوص ما با نیروی انتظامی جلسه ای گذاشتیم و راهکارهایی برای جلوگیری از این گونه اقدامات ناشایست ارائه شده است.

 

وی تصریح کرد: بسیاری از این حفاری ها باعث شده آسیب های جبران ناپذیری به این آثار وارد شود.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری جوین  ادمه داد:این اقدامات تخریب گرانه  تنها خیانت به آثار تاریخی محسوب نمی شود، بلکه خیانت به کشور  و ملت  به حساب می آید.

 

بهره برداری از ساختمان بوم گردی در شهرستان  برای استفاده گردشگران

 

سلاطینی با اشاره به برنامه های اداره گردشگری در ایام نوروزبیان داشت: ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در شهرستان  تشکیل و برنامه هایی برای جذب گردشگر در نوروز داریم.

 

وی در پایان گفت: یک ساختمان بوم گردی در شهرک رازی ساخته شده است  که امسال به بهره برداری می رسدتا برای ایام نوروز بتوان از آن استفاده کرد.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما