شناسهٔ خبر: 24242207 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز نصب خانه‌هاي پيش‌ساخته در يک شهرک صهيونيست‌نشين در کرانه باختري

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري فرانسه، رژيم صهيونيستي روز سه شنبه کار نصب خانه‌هاي پيش‌ساخته را براي اسکان ساکنان يک شهرک صهيونيست نشين در کرانه باختري رود اردن که سال گذشته به زور تخليه شدند، آغاز کرد.
کاميون‌ها و جرثقيل‌ها امروز قطعات حدود ده خانه پيش ساخته را در شهرک جديد آميچاي پياده کردند و در همين حال کارگران نيز به کارهاي پاکسازي و آماده سازي زمينهاي اطراف مشغول شدند. شهرک آميچاي نزديک شهرک شيلو در شمال کرانه باختري رود اردن قرار دارد. ارتش اسرائيل (رژيم صهيونيستي) اين بخش از کرانه باختري را پنجاه سال پيش اشغال کرد. قرار است شهرک آميچاي در نهايت اکثر چهل خانواده اي را که فوريه سال دو هزار و هفده به زور از شهرک آمونا تخليه شدند، در خود جاي دهد. دستگاه قضايي رژيم صهيونيستي سال گذشته شهرک آمونا را غيرقانوني اعلام کرد و دستور داد ساکنان آن تخليه شوند.
ديوان عالي اسرائيل پس از صدور دستور تخليه اين شهرک، دولت نتانياهو را ملزم کرد اين شهرک را تخليه و تخريب کند. در آن زمان نيروهاي تندرو حاضر در ائتلاف حاکم اسرائيل به سرپرستي نفتالي بنت رئيس حزب ملي گراي مذهبي «کانون يهود» که از شهرک سازي حمايت مي کند، تلاش کردند بنيامين نتانياهو را در اين زمينه تحت فشار قرار دهند و او را مجبور کنند از تخليه يا تخريب شهرک خودداري کند اما تلاش‌هاي آنها راه به جايي نبرد. شهرک آمونا که در شرق شهر رام الله واقع شده بزرگ ترين شهرکي است که راستگرايان افراطي رژيم صهيونيستي بدون اخذ مجوز از مقامات اقدام به ساخت آن کرده اند.
مسئله حساس شهرک سازي که فلسطينيان به شدت با آن مبارزه مي کنند يکي از اصلي ترين موانع موجود در روند صلح خاورميانه (غرب آسيا) محسوب مي شود. جامعه بين المللي مطابق با حقوق بين الملل شهرک سازي اسرائيل را در سرزمين هاي اشغالي فلسطين (سرزمينهايي که از سال هزار و نهصد و شصت و هفت اشغال شده اند) غيرقانوني مي داند. بسياري از اعضاي سازمان ملل متحد معتقدند اقدامات اسرائيل در مناطق اشغالي فلسطين و به ويژه ساخت و ساز شهرک‌هاي جديد در اين مناطق احتمال موفقيت راهکار تشکيل دو کشور را کاهش داده است. با اين حال کابينه اسرائيل بدون توجه به اعتراضات و انتقادات جامعه بين المللي از شهرک سازي‌هاي اسرائيل در سرزمين هاي اشغالي فلسطين به توسعه شهرک‌هاي صهيونيست نشين در بخش اشغالي کرانه باختري رود اردن اقدام کرده است.
ساخت و سازهاي جديد اسرائيل و توسعه شهرک هاي صهيونيست نشين در مناطق اشغالي فلسطين، سرزمين هايي را که قرار است کشور مستقل فلسطين بر روي آنها ايجاد شود محدود مي کند و امکان تشکيل چنين کشوري را کاهش مي دهد. مذاکرات مستقيم صلح ميان اسرائيل و فلسطينيان که نه ماه ادامه داشت آوريل سال­ دو هزار و چهارده به علت اختلاف نظرات عميق ميان دو طرف در خصوص توسعه شهرک‌هاي صهيونيست نشين از سوي اسرائيل در سرزمين هاي اشغالي فلسطين بدون نتيجه به پايان رسيد. مسئله تعيين مرزها و به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطيني از سوي اسرائيل نيز از ديگر اختلافات حل نشده ميان دو طرف است.

نظر شما