شناسهٔ خبر: 24241507 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دو خبر از تئاتر ؛

اهالی تئاتر برای بزرگداشت رکن الدین خسروی گردهم می آیند

تهران- ایرنا- آیین بزرگداشت استاد فقید رکن الدین خسروی؛ نویسنده، کارگردان تئاتر و مترجم ایرانی، روز شنبه، پنجم اسفندماه با حضور اهالی تئاتر برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خانه تئاتر، گرامیداشت رکن الدین خسروی، ساعت 18:30 شنبه پنجم اسفند ماه با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر و علاقه مندان این هنرمند فقید در تماشاخانه سنگلج برگزار خواهد شد.
فرزانه نشاط خواه و مسعود دلخواه به عنوان مجری در این مراسم حضور خواهند داشت و اجرای دو کنسرت زنده توسط ابراهیم اثباتی، عضو انجمن موسیقی‌دان های خانه‌ تئاتر و پخش فیلم مستند از زندگی رکن الدین خسروی از جمله برنامه های این بزرگداشت خواهد بود.
ایرج راد و سیمین خسروی همسر زنده یاد خسروی از سخنرانان این آیین هستند.
در زمان حیات رکن الدین خسروی در تاریخ 27 شهریور 1389 نیز مراسم بزرگداشتی به همت انجمن بازیگران خانه تئاتر برای وی ترتیب یافت که با شرکت بازیگرانی چون اکبر زنجانپور، رؤیا تیموریان، بهزاد فراهانی، صدیق تعریف و بهروز بقایی همراه بود.
رکن الدین خسروی از اساتید برجسته‌ تئاتر بود که بسیاری از بزرگان معاصر تئاتر از شاگردان او به شمار می آیند.
وی در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹ در سن 87 سالگی درگذشت.

** تحقق یک رویا در پلاتو اجرا تئاتر شهر
به گزارش ایرنا از مجموعه تئاتر شهر، نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «اهالی هوا» همزمان با اجرای این اثر نمایشی در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر یادداشتی را منتشر کرد.
در یادداشت دیانا فتحی آمده است که «اهالی هوا» برای من تحقق یک رویاست. رویایی که از سال‌های شیرین دانشجوییِ دانشگاه هنر و برپا کردن جشنواره‌‌ مونولوگ دانشگاه هنر، با همراهی و همدلی چند هم‌دانشگاهی دیووانه‌تر از خودم، نطفه بست؛ جشنواره‌ای که آن روزها نهالی بود و حالا درختی شده، خوش سایه. در سه دوره از همان جشنواره، سه مونولوگ نوشتم و جایزه نمایشنامه‌نویسی را با رویای اجرایی حرفه‌ای به خانه آوردم.
سالها گذشت، روزهای عجیب دانشجویی تمام شد اما رویای من... شروع کردم به گردگیری هرآنچه داشتم. بارها نوشتم و پاک کردم. بارها چیدم و برهم کوفتم. نتیجه اما همان بود که بارها، درمیان خواب‌ها و رویاهایم، گنگ و تار دیده بودم: «اهالی هوا»
26 صفحه نمایشنامه که خودِ خودِ آن‌چیزی بود که می‌بایست. یاسمن ادیبی؛ همراه همیشگیِ تمام این سال‌هایم، سوگل خلیق؛ هم‌دانشگاهیِ همان سال‌هایِ شیرین و روزبه حصاری که قدمتِ دوستی‌مان به تاریخ کهنه نشده اما به درک بسیار، آمدند تا در این رویاپردازی هم‌رویایم باشند. محمدصادق زرجویان با تصاویرش هرآنچه دیده بودم را حقیقی ساخت و آرش والی با نت‌هایش پر از صدایم کرد تا بشود آنچه باید می‌شد. تا ندانند رقیبان که تو منظورِ منی/ روزی اندر میانِ تحقق رویاهایم»
نمایش «اهالی هوا» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی دیانا فتحی و بازی یاسمن ادیبی، روزبه حصاری و سوگل خلیق تا جمعه چهارم اسفند ماه ساعت 19 در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.
فراهنگ ** 7561 **1055

انتهای پیام /*

نظر شما