شناسهٔ خبر: 24238521 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جوانی در گفت‌و‌گو با فارس:

آفت زدایی راه مصون ماندن انقلاب از ارتجاع است/ ایجاد فساد و پدیده‌های تبعیض و بی عدالتی از آفت‌های انقلاب هستند

یک کارشناس مسائل سیاسی راه مصون ماندن انقلاب از ارتجاع را آفت‌زدایی دانست و گفت: انقلاب نیز مثل هر موجود زنده دیگری می‌تواند مبتلا به آفت‌ها شود چون انقلاب یک حرکت تکاملی است.

صاحب‌خبر -

یدالله جوانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب درباره ارتجاع، اظهار داشت: هشداری که مقام معظم رهبری دادند در واقع برگرفته از نوعی تجارب تاریخی بود.

*همه انقلاب‌های توحیدی با خطر ارتجاع مواجهند

وی افزود: همه انقلاب‌ها به خصوص انقلاب‌های توحیدی در گذر زمان به خطر جدی ارتجاع و بازگشت به عقب مبتلا می‌شوند چون انقلاب یک تحول اساسی و بنیادین در جامعه است و ارزش‌های موجود را که نوعی ضدارزش تلقی می‌شود را تغییر می‌دهد.

به اعتقاد جوانی اگر در گذر زمان این ارزش‌هایی که مدنظر بوده تحقق پیدا کند، به دست فراموشی سپرده شود و همان رویکرد گذشته در پیش گرفته شود یعنی ارتجاع رخ داده است.

این کارشناس مسائل سیاسی ارتجاع را زنده کردن ارزش‌های پیشین دانست و دنیاگرایی، عافیت و دنیاطلبی، پیدا کردن رویکردهای معطوف به منافع تا ارزش‌ها را عامل اصلی ارتجاع عنوان کرد. 

وی انقلابیون اصیل را کسانی می‌داند که رویکردهای معطوف به ارزش‌ها داشته باشند و هیچ منفعتی را برای خود منظور نکنند.

جوانی اضافه کرد: اگر در گذر زمان این رویکردها از رویکرد به ارزش‌ها به منافع تغییر جهت دهد این خود به خود باعث می‌شود افراد از حالت انقلابی زاویه بگیرند و دچار نوعی انحطاط و  انحراف شوند و ‌آن زمان است که در راستای تأمین منافع خود قدم برمی‌دارند و ارتجاع درست همین زمان خودش را نشان می‌دهد.

*اصول اساسی انقلاب اسلامی مبارزه با ظلم و ستم و تلاش برای ایجاد عدالت بوده و هست

این کارشناس مسائل سیاسی رویکرد آرمان‌گرایی، توجه به استقلال و عزت ملی، مبارزه با ظلم و ستم، تلاش برای ایجاد عدالت، محرومیت‌زدایی، رفاه عمومی، ایستادن در برابر سلطه‌گران خارجی و مستبدان داخلی را یک اصل و اساس انقلاب جمهوری اسلامی برشمرد.

وی گفت: وقتی عافیت‌طلبی، رفاه‌طلبی در یک جامعه تبدیل به رویکردهای اصلی شود خود به خود برای تأمین رفاه، آسایش و آرامش، رویکرد سازش با جریان‌های قدرت و ثروت ایجاد می‌شود. 

جوانی می‌گوید افرادی که رویکرد منفعت‌طلبی، دنیاگرایی و اشرافی‌گری پیدا می‌کنند از روحیه مبارزه، ایثار و فداکاری فاصله می‌گیرند و برای تأمین منافع خود حتی حاضرند با سلطه‌گران و قدرتمندان عالم هم کنار بیایند.

این کارشناس مسائل سیاسی «توجه به ساده‌زیستی»،  «مردمی بودن»، «توجه به طبقات محروم و مستضعف» و «مقابله با بیگانگان در رأس آن آمریکا» را جزو اصول اساسی انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: توجه به ساده‌زیستی و طبقات محروم و مستضعف جامعه باعث شد که نیروهای اصلی در انقلاب را مردم محروم و مستضعف جامعه تشکیل دهند. 

*هر مسئولی که به سمت اشرافی‌گری برود ارتجاع انجام داده است

وی بر این باور است که هر کس امروز در مسئولیت باشد و به سمت اشرافی‌گری برود ارتجاع انجام داده است چون این برخلاف آرمان‌هایی است که در گذشته به خاطر آن انقلاب شد.

جوانی ادامه داد: اگر افرادی در جایگاه مسئول در یک حکومت انقلابی که ضداستکباری، سلطه و شیطان بزرگ است برای تأمین منافع و دنیای خود به سمت اعتماد بیگانگان و سازش برود این نیز یک نوع ارتجاع محسوب می‌شود و می‌تواند شرایط را به عقب برگرداند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به محرومین، مستضعفین و توده‌های مردمی که حضرت امام آنان را ولی‌نعمت معرفی می‌کردند از سوی حاکمیت و حکومت نوعی ارتجاع است چون رژیم پهلوی نیز به توده‌های محروم و مستضعف کاملاً بی‌اعتنا بود.

وی می‌گوید: وقتی بحث ارتجاع به عنوان یک خطر مطرح می‌شود به این معنی است که انقلابی که قرار بود تحولی در حوزه‌های گوناگون ایجاد کرده و روز به روز به این حرکت جنبه تکاملی بدهد به دلیل فاصله گرفتن برخی از افراد و نیروهای انقلابی سابق مجدداً به شرایط گذشته برگردد که نقض غرض محسوب شده و تبدیل به آفت‌های انقلاب می‌شود.

*آفت زادیی راه مصون ماندن انقلاب از ارتجاع است

جوانی راه مصون ماندن انقلاب از ارتجاع را  آفت‌زدایی دانست و گفت: انقلاب نیز مثل هر موجود زنده دیگری می‌تواند مبتلا به آفت‌ها شود چون انقلاب یک حرکت تکاملی است و هر موجود زنده‌ای که رشد، پویایی و بالندگی دارد در گذر زمان می‌تواند تحت تأثیر مجموعه‌ای از عوامل دچار آفت شود. 

این کارشناس مسائل سیاسی بر این باور است که آفت‌زدایی نیاز یک موجود زنده‌ای همچون  انقلاب است و اشرافی‌گری، بی‌توجهی به مردم و توده‌های مستضعف، ایجاد فساد و پدیده‌های تبعیض و بی‌عدالتی از آفت‌های انقلاب به شمار می‌رود.

وی گفت: راه مقابله با این آفت‌ها در واقع ترویج فرهنگ، تفکر و روحیه انقلابی است و باید زمینه‌های رویش‌های جدید را برای انقلاب فراهم کرد.

جوانی با تأکید بر اینکه به هر حال ریزش‌ها در هر انقلابی یک امر طبیعی محسوب می‌شود، اظهار داشت: باید با رویش‌های جدید این ریزش‌ها را جبران و همواره تلاش کرد گفتمان حاکم بر کشور یک گفتمان انقلابی باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که نباید گذاشت اصول، مبانی، اهداف و آرمان‌های انقلاب فراموش شود. به عبارتی باید مدام این 4 عنصر بازخوانی و هشدار داده شود تا فضای کشور یک فضای انقلابی بماند.

*فاصله گرفتن از فضای انقلابی جامعه را دچار ارتجاع و بازگشت می‌کند

وی ادامه داد: اگر از فضای انقلابی فاصله بگیریم قطعاً این آفت‌ها غلبه پیدا می‌کند و می‌تواند جامعه را دچار ارتجاع و بازگشت به گذشته کند.

به باور جوانی، با روشنگری، افشاگری، حاکم کردن مدیریت جهانی و آشنایی نسل جوان با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب سبب می‌شود جوان‌ها خود پیش‌برنده انقلاب باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه دشمنان امروز تلاش دارند که نوعی بدبینی نسبت به اصل انقلاب به وجود بیاورند، گفت: رسانه‌ها در فضای جنگ نرم نقش مهمی را بر عهده دارند تا نگذارند ذهنیت نسل جوان به انقلاب یک ذهنیت منفی باشد.

انتهای پیام/

فیلم/ بیانات صریح رهبر انقلاب درباره عدالت
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه نتیجه‌ مردم‌سالاری، پیشرفت کشور است، فرمودند: ما دهه‌ چهارم انقلاب را دهه‌ «پیشرفت و عدالت» نام‌گذاری کردیم؛ «پیشرفت» به‌معنای واقعی کلمه در کشور اتفاق افتاده است. «عدالت» را نمی‌گویم، درباره‌ عدالت ما عقب‌مانده هستیم؛ خودمان اعتراف می‌کنیم.

نظر شما