شناسهٔ خبر: 24237480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

نگرانی صهیونیست‌ها از درگیری نظامی با مقاومت

باران موشک از غزه، لبنان و سوریه

در پی افزایش تنش‌های میان اسرائیل و نیروهای مقاومت یک بحران واقعی در جبهه داخلی رژیم صهیونیستی به وجود آمده است. در آینده نزدیک ارتش اسرائیل در اجرای طرح‌های عملیاتی و تهاجمی خود از دو جبهه زمینی و دریایی با دشواری مواجه خواهد بود، چراکه آماده‌سازی جبهه داخلی اسرائیل برای جنگ هنوز جای کار دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،توانمندی مقاومت در مورد هدف قرار دادن اهداف مورد نظر بر جبهه داخلی اسرائیل رو به افزایش است. وجود موشک‌های نقطه‌زن در جبهه‌های  متعدد نشان می‌دهد که ماهیت تهدیدات بر جبهه داخلی اسرائیل طی سال‌های اخیر تغییر کرده ولی ماهیت محیط ژئواستراتژیک اسرائیل تغییر نکرده است.


  عمق استراتژیک؛ نقطه ضعف اسرائیل

اسرائیل عمق استراتژیک ندارد، این مساله یک نقطه ضعف جدی برای اسرائیل به حساب می‌آید. عمق استراتژیک به فاصله بین خط مقدم یا بخش‌های نبرد رزمندگان و مناطق اصلی صنعتی، پایتخت‌، قلب کشور و دیگر مراکز اصلی جمعیت و تولید نظامی اطلاق می‌شود. در صورت وقوع درگیری نظامی هیچ انتخابی برای جبهه داخلی اسرائیل باقی نمی‌ماند، جز اینکه به کلی از اسرائیل فرار کند، چراکه هیچ جای امنی در منطقه تحت اشغال اسرائیل وجود ندارد به‌ویژه پس از اینکه جبهه‌های جنگ متعدد شد و توانایی‌های نظامی نیروی مقاومت افزایش یافت. «نفتالی بینیت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی در همایشی در موسسه مطالعات امنیت ملی گفت که با هرگونه حملات نظامی جدید علیه لبنان به‌طور بی‌سابقه‌ای آسیب جدی از سوی مقاومت به جبهه داخلی اسرائیل وارد می‌شود. برآوردهای نظامی ارتش نشان می‌دهد که مقاومت فلسطین در صورت وقوع جنگ در نوار غزه یا مقاومت لبنان در صورت وقوع جنگ در شمال، روزانه هزاران موشک بر اسرائیل پرتاب خواهد کرد. سامانه‌های سیستم دفاعی مانند گنبد آهنین و... برای مقابله با این موشک‌ها کافی نخواهد بود.

  عدم آمادگی اسرائیل در برابر موشک‌های مقاومت

روزنامه «معاریو» اسرائیل اخیرا اعلام کرد که تنها 10 درصد از 150 تاسیسات زیربنایی اسرائیل محافظت شده است که در صورت وقوع جنگ در دو جبهه شمالی و جنوبی دیگر تاسیسات با خطر جدی روبه‌رو خواهند شد. اواخر سال 2016 گزارشی از سوی رژیم صهیونیستی بر وضعیت جبهه داخلی منتشر شد و در آن عنوان کرد که اسرائیل آمادگی لازم برای مقابله با سناریوی پرتاب ده‌ها هزار موشک را ندارد و بیش از دو میلیون از جمعیت او بدون ایمن‌سازی مناسب هستند. روشن است در صورت وقوع یک جنگ جدید، تهدید بر جبهه داخلی اسرائیل بسیار خطرناک‌تر خواهد شد. دلیل اصلی این تهدید از افزایش موشک‌ها و خمپاره‌هایی که بر آن پرتاب می‌شود نیست، بلکه اثربخشی مرگبار این موشک‌هاست که نه‌فقط از غزه و لبنان، بلکه از سوریه نیز به سمت اسرائیل پرتاب خواهد شد و در نتیجه تلفات و آسیب‌های جدی بر جبهه داخلی نظامی و غیرنظامی وارد خواهد شد. «رونی بن شای» تحلیلگر صهیونیستی در تحلیلی به بررسی درخواست لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل برای افزایش 8/4 میلیارد شیکل (واحد پول اسرائیل) به بودجه امنیتی رژیم صهیونیستی پرداخته و گفته است  طی دو سال گذشته تحولات استراتژیکی در منطقه با فلسطین، لبنان و سوریه رخ داده که تاثیری منفی بر وضعیت امنیتی این رژیم خواهد داشت، اولین تحول این است که ایران تلاش می‌کند موشک‌های نقطه‌زن را در جبهه‌های متحدان خود وارد کند تا به صورت مستقیم بر اهداف مورد نظرشان اصابت و همچنین آسیب و خسارت زیادی بر جبهه نظامی اسرائیل وارد کند.

  تعدد میادین جنگ

تحول دوم، پیروزی‌های اخیر در سوریه است که این کشور را به جبهه شمالی علیه اسرائیل اضافه کرده است. «بن شای» می‌گوید که ما انتظار داریم در جنگ بعدی عملیات هماهنگی از سوی جبهه‌های ایران، سوریه و غزه علیه ما انجام گیرد که در پی این عملیات تل‌آویو، ساختمان وزارت دفاع، پالایشگاه‌ها و مخازن آمونیاک در حیفا و صدها مقر مورد نظر دیگر در داخل اسرائیل را مورد هدف قرار خواهند گرفت. در نتیجه، در پی افزایش تنش‌های میان اسرائیل و نیروهای مقاومت یک بحران واقعی در جبهه داخلی رژیم صهیونیستی به وجود آمده است. در آینده نزدیک ارتش اسرائیل در اجرای طرح‌های عملیاتی و تهاجمی خود از دو جبهه زمینی و دریایی با دشواری مواجه خواهد بود، چراکه آماده‌سازی جبهه داخلی اسرائیل برای جنگ هنوز جای کار دارد.

 

* نویسنده : مریم حسینی روزنامه‌نگار

نظر شما