شناسهٔ خبر: 24237226 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان|سن بازنشستگی روستائیان و عشایر به ۶۰ سال کاهش‌ یافت

R41405/P1494/S6,75/CT1

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بازنشستگان و عشایر با پرداخت ۱۰ سال بیمه در سن ۷۰ سالگی بازنسشت می‌شدند‌، گفت: با بررسی نمایندگان در کمیسیون تلفیق سن بازنشستگی عشایر و روستائیان ۱۰ سال تقلیل و به ۶۰ سال رسید.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در ملایراظهار داشت: در صورت تایید این طرح توسط شورای نگهبان بازنشستگی عشایر و روستائیان در60 سالگی با سابقه پرداخت 10 سال بیمه به قانون تبدیل می‌شود.

وی از مصوبات مهم کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه 97 با اشاره به اینکه بهانه بانک‌ها این بود که اسناد‌ موقوفه اجاره نامه است و سند رسمی نیست، گفت: با پیگیری نمایندگان پذیرش کلیه اسناد موقوفه به عنوان سند رسمی و ضمانت در بانک‌ها برای دریافت تسهیلات در سال 97 انجام‌ می‌شود.

آزادیخواه بیان‌کرد: تصویب این طرح با پیگیری بیشتر نمایندگان ملایر با توجه به موقوفه بودن 63.5 درصد از اراضی و‌ املاک این شهر انجام شد.

نماینده ‌مردم ‌ملایر در مجلس شورای اسلامی از دیگر مصوبات مهم کمیسیون تلفیق به تخصیص مجموعا مبلغ 27 هزار میلیارد تومان به وزارت علوم و وزارت آموزش و ‌پرورش در زمینه مسائل پژوهش، پشتیبانی، صندوق‌های رفاه دانشجویی و کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان مستمند اشاره کرد.

آزادیخواه در خصوص طرح لغو مصوبه شورای عالی مراکز علمی و ‌کاربردی نیز گفت: این طرح پیشنهاد دولت بوده که بیش از 100 نفر از نمایندگان نامه‌ای به دولت نوشته‌اند و‌ خواستار بررسی مجدد در زمینه جلوگیری از انحلال و واگذاری این مراکز شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به جایگزینی طرح شهاب به عنوان جایگزین آزمون مدارس تیزهوشان و سمپاد خبر داد و افزود: در گذشته‌ برای ورود دانش‌آموزان به مدارس سمپاد‌ و تیز‌هوشان آزمون‌هایی گرفته‌ می‌شد و دانش آموزانی که نمرات بالاتری کسب می‌کردند به عنوان دانش‌آموزان تیز‌هوش و نخبه پذیرش می‌شدند که هم‌اکنون این آزمون توسط وزیر آموزش و پرورش‌ حذف شده و نمایندگان به شرطی این جایگزینی را تصویب کردند که‌ فرصت سوء استفاده برای عده‌ای نباشد و بعد ازحذف آزمون تیزهوشان دوباره دانش‌آموزان نخبه ما به سمت و سوی مدارس خصوصی سوق داده نشوند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح به جای اینکه آزمون تیز‌هوشان گرفته شده و دانش‌آموز ما یک‌ شبه نخبه شوند فعالیت‌های سالیانه تحصیلی و معدل‌ دانش‌آموز ملاک پذیرش آنها در مدارس قرار می‌گیرد.

نماینده ‌مردم‌ ملایر به دیگر مصوبات مهم کمیسیون تلفیق در بحث آبرسانی در حوزه کشاورزی اظهار داشت: با بررسی نمایندگان در کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده شد که حداقل 85 درصد تسهیلات برای استفاده از طرح آبیاری نوین در حوزه کشاورزی توسط دولت به‌کشاورزان پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: امروز تعداد 85 نفر از نمایندگان‌ مجلس سوالاتی را برای پرسیدن از رئیس‌جمهور امضا کردند.

آزادیخواه عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق به عنوان یکی از عوامل فلج کننده‌ تولید، علت رکود در دولت‌های یازدهم و دوازدهم علی‌رغم وعده‌هایی‌ که دولت برای خروج از رکود می‌دهد، همچنین علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و ‌کاهش ارزش پول ملی، علت استمرار تحریم‌های بانکی با توجه به گذشت دوسال و علی رغم اینکه ایران همه تعهدات برجامی را انجام داده است و چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بی‌کاری مفرط اقدام شایسته‌ای ندارد را از جمله سوال های امضا شده توسط این تعداد از نمایندگان بیان کرد.

انتهای پبام/ ع

نظر شما