به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از شفقنا نوشت: استاد برجسته اخلاق از خدشه به اسلام و جمهوری اسلامی بسیار نگران بود و اظهار کرد: مسئولین عزیز کشور ما به گونه ای عمل نکنند که روزی مردم بگویند این جمهوری اسلامی نباشد. مردم هم بدانند که اگر در مواردی به اسم اسلام اقداماتی انجام می شود که نباید، به دلیل سهل انگاری و لاابالی گری بوده و یک جاهایی هم نا بخردان به جای خردمندان، نادانان به جای دانایان، ناقص العقل ها به جای فرماندهان کار کردند.
این سخنران معروف گفت: در حال حاضر فشارهای اقتصادی و مالی، آزار دادن، حتی دستگیری و مراجعات، هیچ کدام اسلامی نیست، بسیاری از مسایل فرهنگی ما غلط است. من در همه جا حتی در باب پوشش زن که چه مقدار اختیاری و چه مقدار ارشادی و چه مقدار امری است، خطر می بینم، اینطور نیست که در موضوع حجاب بتوانیم مدام دیگران را بیازاریم.
من نمی خواهم عز وجلال حضرت زهرا(س) در این حرف ها خلط شود، ولی می خواهم بگویم که مسلمانان در زمان شهادت حضرت زهرا(س) آبروی اسلام را نبرید، به اسم اسلام نه این مالیات را باید گرفت نه باید نرخ گذاری کرد، و نه به مردم در پوشش ها تحکیم و زور کرد البته ارزش اسلام حجاب است، کسی اشتباه نکند، اما ما در گذشته زور نداشتیم. در بسیاری از موارد اگر زور نمی کردند، مردم به لجبازی نمی افتادند در این صورت شاید کار دین بهتر پیش می رفت.
متن گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی را می خوانید:
حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی طباطبایی در گفت وگو با شفقنا، درباره چگونگی شناخت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: موضوع شناخت و معرفت به حال اشخاص مقداری پیچیده و مقداری هم راحت است، آن مقدار که جنبه ظاهری قضایاست غالباً با ملاقاتها، دیدارها و رفتارها شناخته می شود. البته ممکن است که همه نشناسند چون از خوبی ها و امتیازات اشخاص آگاهی ندارند که اگر آگاهی داشته باشند می فهمند که حضرت دارای چه عظمتی و جلالی است لکن جالب اینجاست که میان همه اشخاص برجسته عالم که از جهت ملک و ملکوت بالا بودند هیچ کسی به اندازه این یک زن یعنی حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) شناختش مشکل نیست. مثلاً ما ۱۴ معصوم داریم و قطعاً معرفت به حال شخص پیامبر(ص) و شخص امامان معصوم دشوار است.
استاد برجسته اخلاق ادامه داد: خداوند در مورد شناخت پیامبر و امامان می فرماید: «اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِف نَبِیَّکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ؛ خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده ات را نشناخته ام، خدایا فرستاده ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می شوم» وقتی به حضرت زهرا(س) رسیدند، می فرماید: «فاطمه بریده شده از محبت ماست» یا می فرماید: «من ادرک معرفتها فقد ادرک لیلهقدر» یعنی کسی که بتواند به فاطمه زهرا(س) معرفت پیدا کند، آنقدر مهم است که مانند شناخت شب قدر است.
فاطمه زهرا(س) رابط بین ملک و ملکوت است
این عالم دینی گفت: به نظر می رسد که فاطمه زهرا(س) رابط بین ملک و ملکوت است به همین دلیل خداوند دو اسم به او داده، منصوره و فاطمه، منصوره دریافت کننده و فاطمه دهنده است، یعنی آنقدر عظیم است که خدای عزوجل او را رابطه ای بین گرفتن و دادن رحمت و عنایت قرار داده است.
با عمل به وظایف خود قطعاً حضرت زهرا(س) را بهتر خواهیم شناخت
استاد برجسته اخلاق در پاسخ به اینکه به چه طریقی می توانیم حضرت فاطمه(س) را بهتر بشناسیم؟ گفت: هر چه درخواست معرفت او را کنیم و به فکر آن بانو بیفتیم به وظایفی هم که به ما گفتند، عمل کنیم قطعاً حضرت را بهتر خواهیم شناخت؛ از ادعیه، تسبیحات فاطمه زهرا(س)، از نظر دعا زیارتنامه حضرت و از نظر آداب هم خیلی راحت، هر طور که پیش می آید چه سخت و چه آسان وظیفه خود را انجام دهیم.
ما غالباً وظایف خود را می شناسیم، اما از آن تخطی می کنیم
حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی ادامه داد: اینکه هر کسی در هر زمانی وظیفه خود را انجام دهد و شرط آن را بشناسد، بسیار مهم است؛ ما غالباً وظایف خود را می شناسیم، اما از آن تخطی می کنیم یعنی به آنچه می شناسیم عمل نمی کنیم. بهتر است انسان برای شناخت هر چیزی و هر کسی از جمله حضرت زهرا(س) به وظیفه خود عمل کند و بداند وظیفه اش نسبت به هر چیزی چقدر و چطور است و آن را انجام دهد. اگر من وظایف خود را در شرایط خود انجام دادم، معرفتم به حضرت زهرا(س) زیاد می شود.
حضرت زهرا(س) دارای مصحف هست و مصحف نزد ائمه معصومین است
استاد برجسته اخلاق به ویژگیهای حضرت زهرا(س) از جمله علم، جهاد و فداکاری اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در زمان پیامبر(ص) مسایلی را فرموده که نشان دهنده آگاهی بالای ایشان است، حضرت این آگاهی را یا از پیامبر(ص) یا مستقیما از وحی گرفته است. آگاهی که حضرت، مستقیم از وحی گرفته منحصر به خود ایشان است لذا حضرت دارای مصحف هست و مصحف نزد ائمه معصومین است.
حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی گفت: واقعه ای اتفاق افتاد و حضرت صادق(ع) پیش بینی کردند که چنین می شود، هنوز آن واقعه اتفاق نیفتاده بود، شخصی بعد از اینکه دید همان واقعه اتفاق افتاده، از حضرت سوال کرد که چطور شما می دانستید؟! حضرت صادق(ع)، امام معصوم است و می تواند بگوید که خدا نشان داده، اما فرمودند: «و إن عندنا لمصحف فاطمه؛ همانا مصحف فاطمه سلام الله علیها در نزد ماست» حال ما نمی دانیم که مصحف چیست، اما می دانیم که مصحف را جبرئیل می گفته و فاطمه زهرا(س) می نوشته است؛ این علم حضرت است.
علم، جهاد و فداکاری حضرت زهرا(س)
این سخنران معروف به جهاد و فداکاری حضرت زهرا اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) از نظر جهاد تقریباً در جایی قرار می گرفت که هیچ کسی نمی توانست جای او باشد، حال جایگاهی که حضرت در آن قرار گرفت، کجاست!؟ اول اینکه حضرت زهرا(س) دختر پیامبری با آن عظمت و جلال و عمل بود. دوم از نظر شوهر همسر اول امام معصوم بعد از پیامبر بود که دائم در جنگ ها و جهادهای زمان پیامبر در کنار پیامبر بود و زخم خورد و حضرت زهرا(س) تحمل کردند و به هر دوی این بزرگواران کمک کردند که این مساله نشان می دهد جهاد حضرت زهرا(س) بالا بوده است. فداکاری حضرت هم همینطور است؛ شاید اگر پشت دَر نمی آمد و از علی(ع) حمایت نمی کرد قطعاً مورد توجه همه مسلمانان نبود. زمانی که می خواستند علی(ع) را بکوبند از خود گذشتگی فاطمه(س) سبب شد که کسی جرأت این اقدام را نداشته باشد لذا باید بگوییم این مرحله آنچنان بالا بود که امیرالمومنین علی(ع) وقت شهادت فاطمه زهرا یک حالت خود باختگی داشت(علی بالاتر از این است که دچار خود باختگی شود و این تعبیری عوامانه است) اما حضرت علی(ع) بعد از مرگ فاطمه زهرا خود را در یک حد ناتوانی نشان می دهد و این نشان می دهد که قدرت بقا و فداکاری حضرت زهرا(س) بسیار بالا بوده است.
نه تنها ولایت بلکه حافظ دین حضرت زهرا(س) است
استاد برجسته اخلاق در مورد نقش حضرت زهرا در حفظ امامت و ولایت گفت: شک نکنید که نه تنها ولایت بلکه حافظ دین حضرت زهرا(س) است. امیرالمومنین دین و حافظ دین است، اما گاهی دین و حافظ باید دو تا باشد. الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ؛ علی(ع) کمال دین است، وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی، پس علی(ع) هم مکمل و هم متمم است. فاطمه(س) این متمم را حفظ کرد و بهترین حافظ است. حضرت زهرا(س) تنها حافظ بدن علی(ع) نبوده بلکه حافظ شخصیت علی(ع) هم بوده است، شخصیت علی(ع) بالاتر از بدن اوست چون بدن ایشان آماده شهادت بود، علی(ع) در ماه رمضان از دنیا رفت و شهید شد، اما آنکه رتبه او را مانند ولا یرقا الیّ الطیر نگه داشت، فاطمه بود. بنابراین قادر بود چون مصحف داشت، فداکار بود چون از خود گذشتگی داشت، جهاد داشت چون کوشش در حفظ و بقای دین و امامت که اصل دین است، کوشش کرد.
حضرت زهرا(س) شهامت و جرأت کلامی مافوقی داشت
این سخنران معروف به جرأت کلامی و رفتاری حضرت زهرا اشاره و اظهار کرد: حضرت شهامت و جرأت مافوقی داشت که آن جرأت یک عظمت شناخت و گویایی بود. اینکه انسان هم بشناسد، هم بتواند، هم بگوید و هم درست بگوید، بسیار هنر می خواهد.
به وقت گفتن و به درست گفتن و اندازه گفتن، بسیار مهم است
حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی شجاعت و شهامت امروز ما در سخن گفتن را ناچیز دانست و افزود: یکی از عوامل شکست خیلی از ما در زندگی ضعف و کم جراتی مان هست؛ واقعا خیلی وقتها جرأت نداریم حتی در کلاسها خیلی وقت ها بچه هایمان به ذهنشان اشکالی آمده که نگفتند، وقتی دیگری گفته، می گوید من هم می خواستم همین را بگویم و خجالت کشیدم، بنابراین جرأت این فرد کم است. عده ای هم حرف خود را می زنند، اما دیر می گویند یعنی زمان مناسبی برای گفتن نبود؛ به وقت گفتن و به درست گفتن و اندازه گفتن، بسیار مهم است و معتقدم این امر یکی از مسایلی که جلالت هر دو نفر(حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع)) را نشان می دهد. وقتی حضرت زهرا(س) رفتند که خطبه فدک را بخوانند امیرالمومنین با فاطمه(س) نرفته بودند، فاطمه زنان پیغمبر و مدینه را همراه خود بُردند و از میان زنان انتخاب کردند که چه کسانی همراه ایشان باشند، اینکه حضرت زهرا(س) چطور برود و چطور بنشیند و سخن بگویند بی نظیر است؛ من به عنوان یک گوینده مذهبی که اطلاعاتی از گویندگی دارم خیلی فکر کردم که شیوه ورود، روش ایستادن و شروع کلام حضرت زهرا(س) بر چه اساس و اصولی و براساس آموزش از سوی چه کسی بود که این چنین بی نظیر است، به نتیجه ای نرسیدم.
کلام بی نظیر حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه
این عالم دینی ادامه داد: ما در قدیم موظف بودیم خطبه حضرت زهرا(س) را حفظ کنیم و از حفظ برای مردم بخوانیم و این کار را هم انجام دادیم لذا روی خطبه حضرت زهرا(س) کار بسیاری انجام شد؛ همه فکر می کردیم که چرا حضرت اینجا ایستاد، اینجا سکوت کرد یا اینجا فریاد زد و به نظرم همگی براساس آگاهی هنری و علمی و عزو جلال و عظمت در انتخاب کلمات و به کارگیری حروف و الفاظ بود. پس از ایراد خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) برمی گشت که دید امیرالمومنین نشسته است، فاطمه زهرا عبارتی به کار بردند که شاید در عمرشان این عبارت را به کار نبرده بودند یا اگر هم به کار بردند در تاریخ به ما نقل نشده است، حضرت فاطمه(س) به امیرالمومنین علی(ع) عرض کرد «اشْتَمَلْتَ شَمْلَهَ الْجَنِینِ؛ مانند کودک در شکم مادر نشسته ای» سپس می فرمایند: یا ابن أبی طالب، (حضرت نمی گوید پسر عمو، بلکه علی(ع) را با کنیه یعنی ابوطالب که بهترین حامی پیغمبر در اول بعثت بود، معرفی می کند) ای پسر کسی که پدرت در زمان خودش اولین حافظ و نگهبان دین پیغمبر بود، تو هم چون پدر حافظ دین، بلند شو. علی هم بلند می شود.
هر زنی به وظایف خودش در زمان خودش درست عمل کند پیرو حضرت زهراست
حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی در پاسخ به اینکه تا به امروز زنان به درستی از ویژگی های حضرت زهرا الگوبرداری کردند؟ گفت: هر زنی به وظایف خودش در زمان خودش درست عمل کند پیرو زهراست، کسی کار می کند، کسی درس می خواند و کسی هم خانه دار هست، مهم این است که هر کسی در هر جایی که هست به وظایف خود عمل کند، مهم این است که صداقت، امانت، حفظ زبان و حفظ کارها وجود داشته باشد لذا حضرت زهرا(س) به امیرالمومنین می فرماید: «ما عهدتنی کاذبه ولا خائنه؛ در عمرم نه دروغ گفتم و نه خیانت کردم. هر زنی اینطور باشد پیرو حضرت زهراست.»
مسئولین کشور به گونه ای عمل نکنند که روزی مردم بگویند جمهوری اسلامی نباشد
این عالم دینی با ابزار نگرانی نسبت به خدشه به اسلام و جمهوری اسلامی، گفت: آنچه این روزها از آن غصه می خورم، این است که معتقدم مسئولین عزیز کشور ما به گونه ای عمل نکنند که روزی مردم بگویند این جمهوری اسلامی نباشد. باید مراقب باشیم آنچه خطا کردیم، اشتباه کردیم، بد عمل کردیم و رفتار غلط داشتیم ضربه به اسلام نزند چون اگر اسلام ضربه خورد دیگر خسارت است. ما یکی از کشورهایی هستیم که “اشهد انّ علی ولیّ الله” داریم، مراقب باشیم که این امر لطمه نخورد و بماند. اعمال، رفتار و مدیریت ما هر چه بوده نباید اجازه دهیم اسلام از بین برود. مردم هم بدانند اگر خطایی از مسئولی سر زد به خاطر وجود اسلام در کشور نبوده، به دلیل عملکرد آنان بوده است، فرد مسئول نفهمیده و به جای اسلام، غیر اسلام را اجرا کرده است.
فشارهای اقتصادی و مالی، آزار دادن، حتی دستگیری و مراجعات، هیچ کدام اسلامی نیست
استاد برجسته اخلاق ادامه داد: اسلام بودن را باید برای مردم بفهمانیم و خود مدعی نباشیم. اگر اشتباه کردیم و به اسم اسلام اقدامی انجام دادیم با شجاعت بگوییم که اشتباه من بود و ربطی به اسلام ندارد. متاسفانه در حال حاضر فشارهای اقتصادی و مالی، آزار دادن، حتی دستگیری و مراجعات، هیچ کدام اسلامی نیست. مردم بدانند که ما سکوت نکردیم و دائم می گوییم که این کارها را نکنند و چه کار کنند، در حقیقت زورمان را می زنیم و می گویم که هیچکدام اسلامی نیست. من نمی خواهم حتی به مسایل دیگر بپردازم، اما فقط بگویم که بسیاری از مسایل فرهنگی ما غلط است، در چه زمانی پیامبر به اسم دین کاری کرده که موجب آزار و اذیت دیگران شده است!؟ پیامبر هیچ گاه چنین رفتار نکرد. من اینجا که نام حضرت زهرا(س) برده شد، مصلحت دیدم که به سخن حضرت زهرا اشاره کنم که فرمودند: باید برای دین کار کرد و باید اسلام را رشد داد، کارهایی که غیر اسلامی است نباید به نام اسلام به مردم القا کنیم و مشکل ساز شود. به هر حال من در همه جا بسیار خطر می بینم حتی در باب پوشش زن که چه مقدار اختیاری و چه مقدار ارشادی و چه مقدار امری است، خطر می بینم، اینطور نیست که در موضوع حجاب بتوانیم مدام دیگران را بیازاریم.
حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی گفت: حجاب زنی در تشییع جنازه برادرش به خاطر داغ، غم و غصه بسیار به طور کامل از بین رفت، امام صادق(ع) در این مراسم تشریف داشتند، همسر زن داغدار عصبانی شد و چیزی روی بدن زنش انداخت، حضرت گفت: خدا (چون این زن بسیار داغ و غم داشت و پریشان بود) او را مواخذه نکرده تو او را مواخذه می کنی! می خواهم بگویم دستورات دین انقدر دقیق است.
استاد برجسته اخلاق با بیان اینکه کسانی که آبروی اسلام و جمهوری اسلامی را می برند، مورد نفرین هستند، گفت: من گاهی چیزهایی می بینم و دلم بسیار می سوزد و می گویم چرا ما باید این کار را کنیم، یکی از این مسایل مالیات سنگین است، امیرالمومنین فرمودند: مبادا مالیاتی بگیری که رمق کاسب گرفته شود. یا فرض کنید ما مشخص کردیم که هر جنس چه مبلغی دارد در صورتی که نباید قیمت گذاری کنید یا اگر قیمتی می گذاریم نباید آن را تحمیل کنیم. اگر خیلی جاها مالیات نگیریم مگر به مقداری که ضرورت دارد و طبق سفارش اسلام باشد و منع نکنیم از فروش در قیمت، باور کنید مملکت به این روز نمی افتاد. سازمانی داریم به عنوان تعزیرات حکومتی، مگر ما در گذشته تعزیرات داشتیم!؟ کجا پیغمبر روی جنس قیمت گذاری کرده است، کجا امیرالمومنین این چنینی کرده، کجا انقدر مالیات گرفته که مغازه دار گریه کند و بگوید که من مغازه را می بندم و می خواهم تعطیل کنم. ما داریم بد عمل می کنیم، من نمی خواهم عز وجلال حضرت زهرا(س) در این حرف ها خلط شود، ولی می خواهم بگویم که مسلمانان در زمان شهادت حضرت زهرا(س) آبروی اسلام را نبرید. به اسم اسلام نه این مالیات را باید گرفت نه باید نرخ گذاری کرد و نه به مردم در پوشش ها تحکیم و زور کرد. البته ارزش اسلام حجاب است، کسی اشتباه نکند، اما این زورگویی ها چیست!؟ ما در گذشته زور نداشتیم. در بسیاری از موارد اگر زور نمی کردند، مردم به لجبازی نمی افتادند در این صورت شاید کار دین بهتر پیش می رفت.
حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی گفت: اول انقلاب هم ما خیلی خوشوقت بودیم که اسلام می آید و دیدیم که به اسم اسلام بدتر از کفر بر مردم حاکم می شود و هر جا توانستیم کمک کردیم، شهدای بزرگوار ما شهادت دادند که به اسم اسلام کفری نباشد و اگر در موارد به اسم اسلام اقداماتی انجام می شود که نباید، به دلیل سهل انگاری و لاابالی گری بوده و یک جاهایی هم نا بخردان به جای خردمندان، نادانان به جای دانایان، ناقص العقلها به جای فرماندهان کار کردند. همانطور که حضرت زهرا(س) این دست از افراد را نفرین کرد، من هم نفرینشان می کنم که به نفرین فاطمه زهرا زودتر آگاه شوند. امیدوارم آبروی آدم هایی که به اسلام خدشه ای وارد می کنند برود ولی آبروی جمهوری اسلامی نرود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام ∎
نظر شما