شناسهٔ خبر: 24236582 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان:

مدیریت اقتضایی و بومی بحران جایگزین مدیریت سنتی شود

علی آبادکتول- مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان بابیان اینکه ارتقاء دانش مردم در کاهش آسیب ها تاثیرگذار است، تاکید کرد: مدیریت اقتضایی و بومی جایگزین مدیریت سنتی و یا نوین در بحران شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، صادق علی مقدم عصر چهارشنبه در دومین همایش ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل که به میزبانی دانشگاه آزاد واحد علی آبادکتول برگزار شد، اظهار کرد: در مدیریت بحران و کاهش آسیب های حوادث طبیعی آموزش امری ضروری است.

وی با بیان اینکه تاکنون بسیار در خصوص ضرورت آموزش سخن گفته ایم اما در این حوزه موفق نبوده ایم، گفت: هرچند آموزش و ارتقاء دانش مردم در کاهش آسیب پذیری تاثیرگذار است اما باید بپذیریم ساختار حاکمیی برای آموزش به تنهایی کافی نیست و در زمینه آموزش ضعف داریم.

سرپرست دفتر فنی استانداری گلستان با یادآوری اینکه هلال احمر عهده دار کارگروه آموزش مدیریت بحران است و تاکنون در این حوزه ورود خوبی داشته، افزود: هدف از برگزاری این همایش کاهش فاصله گپ در اجرا و علمی مدیریت بحران بوده است.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران علمی هم اکنون ترجمه شده و  بر اساس قوانین حاکم در سایر کشورهاست و نمی توان آن را در ایران و استان اجرایی کرد، ادامه داد: مدیریت سنتی و نوین در حوزه مدیریت بحران باید تلفیق شده و مدیریت مبتنی بر امکانات و شرایط تعیین و اجرا شود.

مقدم با تاکید بر اینکه مدیریت بحران باید با کمک دانشگاه به مدیریت بومی و اقتضایی با توجه به شرایط و امکانات تبدیل شود، خاطرنشان کرد: ایران در منطقه قرمز کشورهای زلزله خیز جهان قرار دارد و استان گلستان هم مخاطرات طبیعی همچون سیل، زلزله، خشکسالی و ... هرساله تجربه می کند.

وی با اشاره به اینکه عده ای که آگاهی از ساختارهای مدیریت بحران و نوع حوادث ندارند سعی در گرفتن اعتماد از مردم و نشان دادن ضعف در ساختار دولت و به تمسخر در آوردن سیستم مدیریتی در مدیریت بحران در کشور هستند، تاکید کرد: اقدامات خوبی در حوزه آموزش تاکنون انجام شده اما باید ارتباط بین دانشگاه و دستگاه های متولی در حوزه مدیریت بحران بیشتر شود.

مقدم تاکید کرد: باید بیشتر در خصوص مفاهیم حادثه، بحران و مخاطرات صحبت کنیم و بین آن ها تفکیک قائل شویم و مدیریت نوین بحران را بر اساس ظرفیت خودمان مشخص کرده و بر اساس آن کار کنیم.

۴۴ درصد بناهای روستایی گلستان مقاوم سازی شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان با اشاره به اینکه گلستان در منطقه قرمز زلزله قرار دارد، گفت: تاکنون تنها ۴۴ درصد بناهای یک هزار روستای گلستان بازسازی و مقاوم سازی شده اند.

وی با یادآوری اینکه تا ۱۰ سال آینده تمام بناهای روستایی گلستان باید مقاوم سازی شوند، تصریح کرد: هرچند نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان به کمک مقاوم بناهای شهری آمده اند اما همچنان نیازمند آموزش در حوزه مقاوم سازی و بازسازی بناهای شهری در گلستان هستیم.

نظر شما