شناسهٔ خبر: 24235638 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

علم ژنتیک در ایران باستان/ ماجرای یک سخنرانی جالب در مشهد

دانش > پزشکی - دومین همایش بین‌المللی نوروژنتیک و دهمین همایش ملی نوروژنتیک که امروز در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد، شاهد سخنرانی استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در مورد باورهای افتخارآمیز ایرانیان باستان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سیناپرس، دومین همایش بین‌المللی نوروژنتیک و دهمین همایش ملی نوروژنتیک، امروز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ با حضور متخصصان داخلی و خارجی به مدت ۳ روز در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد.

دکتر «محمدحسن کریمی‌نژاد»، استاد پیشکسوت دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در این همایش در مورد علم ژنتیک در ایران باستان اظهار کرد: «نیاکان ما از گذشته‌های دور به مسئله انتقال ارثی صفات زن و مرد به جنین اعتقاد داشتند که این افتخارانگیز است. در ایران باستان، اعتقاد بر این بود که جنین و فرزند حاصل صفات و خصوصیاتی از پدر و مادر است؛ این در حالی است که در تمام دنیای غرب به‌خصوص یونان، اعتقادشان متفاوت بود و بقراط معتقد بود فقط خصوصیات پدر به جنین منتقل می‌شود و زنان نقشی در انتقال صفات ندارند.»

دکتر کریمی‌نژاد ادامه داد: «زرتشت پیامبر در ۳۷۳۸ سال پیش، حقوق همه افراد بشر را اعم از زن و مرد یکسان می‌داند و داریوش کبیر نیز ۲۶۰۰ سال قبل در منشور حقوق بشر تدوینی خود، همه انسان‌ها را در سراسر گیتی یکسان و بردگی را ممنوع نمود.»

او بیان کرد: «بانو آرتمیس، اولین دریاسالار دنیا نیز ۲۴۰۰ سال قبل فرماندهی نیروی دریایی خشایارشاه را در جنگ ایران و یونان بر عهده داشت که بیانگر این است که زنان در ایران قدیم از حق برابر برخوردار بودند و تفاوتی بین زن و مرد وجود نداشت. علم ژنتیک امروزه نیز دریافته که جنین، حاصل وراثت از زن و مرد است و صفات مادر و پدر به فرزند منتقل می‌شود.»

در مراسم افتتاحیه این همایش، دکتر «مرتضی سعیدی»، دبیر علمی این همایش نیز گفت: «این همایش با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی مشهد، انجمن نوروژنتیک ایران و انجمن نوروژنتیک خراسان برنامه‌ریزی شده است. ۲۳۴ مقاله علمی در حوزه ژنتیک و نوروژنتیک به این همایش ارسال شد که ۲۲۹ مقاله پذیرفته و به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می‌شود. در این همایش سه‌روزه با حضور متخصصان داخلی و خارجی علم نوروژنتیک، اساس بیماری‌های ژنتیکی در کودکان و تازه‌های نوروژنتیک موردبحث قرار می‌گیرد.»

نوروژنتیک علمی متشکل از دو رشته نورولوژی و ژنتیک است. بسیاری از بیماری‌های نوروژنتیکی می‌توانند پایه ژنتیکی داشته باشند؛ برخی از بیماری‌ها مانند متابولیک عصبی ارثی، نوروماسکیولار، صرع و ام‌اس ازجمله بیماری‌هایی هستند که منشأ ژنتیکی دارند.
نخستین انجمن نوروژنتیک جهان را پزشکان و دانشمندان آلمانی در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳) از اجتماع کلیه رشته‌هایی که با ژنتیک فیزیولوژی طبیعی و غیرطبیعی اعصاب سروکار دارد، تأسیس کردند.

۵۴۵۴

نظر شما