شناسهٔ خبر: 24235310 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ظریف: آمریکا در صورت خروج از برجام، در جهان منزوی می شود

کشورهایی که با آمریکا وارد توافق شوند، تصور می کنند بعد از تغییر دولت آمریکا، باید درباره توافق مجددا مذاکره کرده و آن را تغییر بدهند. لذا آن چه که در جامعه بین المللی اتفاق می افتد خیلی فراتر از برجام است و در واقع مربوط به نظم بین المللی می شود

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /وزیر امور خارجه ضمن هشدار در مورد واکنش ایران به نقض عهد آمریکا علیه برجام گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود در جهان منزوی خواهد شد.

محمد جواد ظریف در گفت و گو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک تاکید کرد: کل جامعه بین المللی، همچنین بخشی از آمریکایها به استثنای دولت آقای ترامپ و اسرائیل و دو یا سه کشور منطقه اتفاق نظر دارند بر اینکه برجام یک توافق بین المللی است و قرارداد دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست.

وی با بیان این که« توافق های بین المللی نمی توانند توسط یکی از طرفها مورد تغییر قرار بگیرند» ادامه داد: اگر این روش در جامعه بین المللی پذیرفته شود، در این صورت هیچ توافقی منعقد نخواهد شد. چون کشورهایی که با آمریکا وارد توافق شوند، تصور می کنند بعد از تغییر دولت آمریکا، باید درباره توافق مجددا مذاکره کرده و آن را تغییر بدهند. لذا آن چه که در جامعه بین المللی اتفاق می افتد خیلی فراتر از برجام است و در واقع مربوط به نظم بین المللی می شود.

به گفته ظریف، آنچه که مسلم است اگر آمریکا تصمیم بگیرد از برجام خارج بشود در دنیا منزوی خواهد شد. او تاکید کرد: ما این را به عنوان اصل مسلم می دانیم؛ اما باید ببینیم که چه میزان مقاومت عملی از سوی اروپایی ها شکل می گیرد. اروپایی ها در گفت و گوها با ما تاکید می کنند اقدامات لازم را انجام خواهند داد. اروپایی ها حتی در صحبت های علنی می گویند که با مذاکره مجدد در مورد برجام موافق نیستند و ثانیا از منافع خودشان و برجام حمایت خواهند کرد. اما باید ببینیم چه کاری می توانند انجام دهند و چه قدر اراده سیاسی وجود دارد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره پاسخ ایران در صورت نقض برجام از سوی آمریکا،گفت: ما خیلی دوست نداریم کسی را بترسانیم. ما دوست داریم که همه عاقلانه فکر بکنند و با دقت تصمیم بگیریند. آمریکا هیچ وقت پایبند برجام نبوده است. اما   با صراحت می گوییم اگر آمریکا بخواهد برجام را لغو کرده و بخواهد رسما از این توافق خارج شده و موضوعات اصلی برجام را نقض کند، در این صورت ایران انتخاب های بسیار متعددی را دارد. فکر نمی کنم هیچ کدام از این انتخابها برای آمریکایی ها خوشایند باشد. اما این که چه قدر از این انتخاب ها بترسند، دیگر بستگی به عقل و درایت آنها دارد، انسان برای ترسیدن عقل دارد.

نظر شما