شناسهٔ خبر: 24231197 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیگانگان از حضور در منطقه بیش از دیگران ضربه می‌خورند

عضو مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد: بیگانگان از حضور نامناسب در منطقه غرب آسیا بیش از دیگران ضربه خواهند خورد.

صاحب‌خبر -
بیگانگان از حضور نامناسب در منطقه غرب آسیا بیش از دیگران ضربه می خورندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر ولایتی در دیدار آلفونسو داستیس، وزیر خارجه اسپانیا، گفت: رابطه ایران و اسپانیا قدیمی است و به حدود 500 سال قبل می‌رسد و ما همواره خاطرات خوبی از روابط دو کشور داریم.
وی با اشاره به سفر اول داستیس به ایران افزود: در زمان مسئولیتم در وزارت خارجه، بارها به اسپانیا سفر کردم و شاهد آن بودم که در دوران بسیار سخت جنگ تحمیلی، این کشور روابطش را با ایران را ترک نکرد و ما اکنون متعهدیم که دوستان قدیمی خود را هیچ‌وقت فراموش نکنیم.
ولایتی اضافه کرد: اکنون منطقه غرب آسیا به مشارکت بین‌المللی برای حل مسائل و مشکلاتش نیاز دارد.
وی گفت: خوشحالیم از اینکه کشورهای اروپایی به ویژه اسپانیا، سیاست متفاوت و مثبت‌تری در مقایسه با دیگر کشورها درقبال منطقه ما و ایران دارد.
ولایتی تصریح کرد: کسانی که حساسیت این منطقه را نمی‌دانند از حضور نامناسب در منطقه بیش از دیگران ضربه خواهند خورد و اکنون بعد از چند سال دخالت بیگانگان و مشاهده عینی زیان‌های این دخالت، همه به این نتیجه رسیده اند که راه‌حل مشکلات این منطقه سیاسی است و نه نظامی.
وی تاکید کرد: سرنوشت این منطقه باید به خود مردم منطقه و نه به بیگانگان واگذار شود.
ولایتی با اشاره به بحران سوریه ابراز امیدواری کرد مسائل این کشور هر چه زودتر در چارچوب منافع مردم و دولت این کشور به سمت راه‌حلی پایدار حل و فصل شود.
وی افزود: آماده‌ایم با همکاری کشورهای اروپایی به ویژه اسپانیا به تبادل‌نظر بپردازیم تا با رعایت موازین بین‌الملل به سمت حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل منطقه و رسیدن به آرامش حرکت کنیم.
در این دیدار وزیر امور خارجه اسپانیا نیز با ابراز تاسف از سانحه هوایی چند روز گذشته در کشورمان گفت: اینجانب حامل پیام تعمیق در روابط دو کشور هستم.
داستیس افزود: ما با روح دوستی و گفتگو خدمت مقامات ایرانی رسیدیم و امیدواریم با کار مشترک بتوانیم به روابط دوجانبه توسعه بدهیم و به سمت ثبات در منطقه و جهان پیش برویم.
وی گفت: با نظر آقای ولایتی مبنی‌بر تبادل‌نظر برای رسیدن به ثبات، امنیت و رفاه مردم منطقه کاملا موافقم و سخن او را درباره تلاش برای رسیدن به راه‌حل سیاسی و نه تجاوزگرایانه قبول می‌کنیم.
 
اروپا، امریکا را برای پایبندی به برجام متقاعد کند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سه عضو از کشورهای گروه ۱+۵ از اتحادیه اروپا هستند، ابراز امیدواری کرد: این سه کشور بتوانند امریکایی ها را در جهت پایبندی به تعهدات بین المللی خود متقاعد کنند.
علی‌اکبر ولایتی در دیدار آلفونس داستیس، وزیر امور خارجه اسپانیا در مورد توسعه روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین‌المللی گفتگو کرد.
وی در این دیدار با بیان اینکه به هیچ وجه بازخوانی و تجدید نظر در برجام را نمی پذیریم، گفت: هر نوع درخواست و تلاش برای تغییر و تجدید نظر در برجام به شکست این قرارداد بین المللی منجر خواهد شد.
ولایتی با اشاره به اینکه سه عضو از کشورهای گروه ۱+۵ از اتحادیه اروپا هستند، ابراز امیدواری کرد این سه کشور بتوانند امریکایی ها را در جهت پایبندی به تعهدات بین المللی خود متقاعد کنند.
وی با تاکید بر مواضع متفاوت و مستقل اسپانیا افزود: وظیفه کشورهای اروپایی در گروه ۱+۵ این است که جانب حق را بگیرند و صرفا یک ناظر بی طرف نباشند. مطمئنا چین و روسیه نیز در این موضع همراه آنها خواهند بود.
ولایتی روابط ایران و اسپانیا را رو به رشد توصیف کرد و گفت: البته ظرفیت های بسیار بیشتری برای توسعه روابط وجود دارد.
وی ابراز امیدواری کرد سفر وزیر خارجه اسپانیا به توسعه چشمگیر روابط بین دو کشور منجر شود.
ولایتی با بیان اینکه موضع مستقل اسپانیا این کشور را در موضوعات بین المللی و منطقه ای به ما نزدیک تر می کند، خواستار مشارکت اسپانیا در همکاری ها و کمک های انسانی در موضوع سوریه به خصوص یمن شد.
آلفونس داستیس وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در این دیدار با بیان اینکه اراده کامل اسپانیا توسعه روابط دو کشور است، گفت: ما از تلاش هایی که ایران در جهت ثبات و وحدت در کشورهای منطقه انجام می دهد، حمایت می کنیم و آماده ایم در موضوع کمک های انسانی به سوریه و یمن در سایه همفکری و تعامل مشارکت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اسپانیا به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا در راستای حفظ مفاد توافق هسته ای برجام قدم بر می دارد، گفت: ما درخواست بازبینی و مذاکره مجدد روی توافق صورت گرفته را نداریم.
در ادامه این دیدار، دو طرف در مورد مسیرهای توسعه روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
 
تاکید ولایتی بر توسعه روابط ایران و هلند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روابط جمهوری اسلامی ایران و هلند را در اوضاع کنونی بسیار عمیق و مثبت دانست و تاکید کرد : روابط دو طرف توسعه یابد.
علی اکبر ولایتی در دیدار سیخرید کاخ وزیر خارجه هلند با اشاره به روابط 400 ساله دو کشور ، مناسبات دوجانبه را بسیار مطلوب دانست و افزود: شاهد این هستیم که روابط بسیار متناسبی میان دو کشور به ویژه در زمینه فرهنگی وجود دارد و امید است روابط دوجانبه هرچه بیشتر و به صورت ساختاری افزایش یابد.
وی گفت : خاطرات خوبی از مواضع طرف هلندی در زمینه ایران وجود دارد و این برای ما بسیار مهم است.
ولایتی ابراز امیدواری کرد : وزیر امور خارجه هلند با استفاده از تجربه طولانی اش در سازمان ملل متحد، به‌عنوان نماینده این سازمان در موضوعات لبنان بتواند از این سمت برای حل و فصل مسائل منطقه استفاده کند.
وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرین روابط ایران و هلند ، بر توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد.
خانم سیگرید کاخ با اشاره به دیدار صبح امروزش با رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما روابط تاریخی طولانی داریم و این روابط باید در سایه گفتگو گسترش یابد.
وی توسعه روابط دو کشور را در سایه توسعه همکاری‌ها قابل تحقق دانست و افزود : ما در پی سازمان‌دهی روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها به ویژه در امور فرهنگی و فناوری هستیم و می‌خواهیم این روابط گسترش یابد.
کاخ ، جمهوری اسلامی ایران را از کشورهای موثر در حل و فصل مسائل منطقه و جهان دانست و بار دیگر تاکید کرد: روابط دو کشور باید متحول شود و بهبود یابد.
وزیر امور خارجه هلند همچنین با ابراز همدردی با بازماندگان حادثه اخیر سقوط هواپیما در کشورمان ، گفتگو درباره موضوعات دوجانبه و منطقه را برای درک بهتر دو طرف از موضوعات غرب آسیا به‌ویژه رویدادهای سوریه و یمن مهم برشمرد.

نظر شما