شناسهٔ خبر: 24226925 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بازگشت دلار به کانال 4500 تومان

از روز شنبه هفته جاری و همزمان با اجرای بسته سه گانه دولت برای مهار نوسانات ارزی، قیمت ارزهای پرطرفدار با روند نزولی همراه شده است به‌طوری که رئیس کل بانک مرکزی از تعادل نسبی در بازار ارز خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /نرخ دلار امریکا که در روزهای پرنوسان گذشته به بیش از 5 هزار تومان هم سرک کشید اکنون به کانال 4500 تومان عقب نشینی کرده است، نرخی که به زعم برخی از مسئولان دولتی تا محدوده 4300 تا 4200 تومان هم می‌رسد. در روز کاری بازار پیش از روز تعطیل سه‌شنبه هفته جاری دلار نقدی با افت محسوسی روی نرخ 4575 تومان متوقف شد. دلار صرافی نیز دراین روز به 4524 تومان رسید. یورو هم پس از سقوط بیش از 360 تومانی در روز یکشنبه هفته جاری بازهم کاهش یافت و به 5719 تومان رسید. این درحالی است که این ارز در روزهای گذشته از محدوده 6200 تومان نیز عبور کرده بود. پوند هم همانند سایر ارزهای پرتقاضای بازار با افت بیشتر به 6770 تومان رسید. درهم امارات هم روز دوشنبه نرخ 1305 تومان را تجربه کرد.

سیف: بازار به تعادل رسید
درهمین زمینه رئیس کل بانک مرکزی، با تأکید بر مقابله با فعالیت افراد ناشناس که در فضایی مبهم، فعالیت‌هایی زیرزمینی انجام می‌دهند، گفت: در چند روز اخیر، بازار ارز وضعیت نسبتاً متعادلی داشت.
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی؛ ولی‌الله سیف درباره وضعیت بازار ارز اظهار داشت: در چند روز اخیر وضعیت نسبتاً متعادلی را در رابطه با بازار ارز داشتیم و به نظر می‌رسد با این تعادل، شرایط مناسب و متعادلی ایجاد شده است. وی افزود: فعالیت‌ها و اقدامات سوداگرانه در بازار نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود که توسط تعدادی از افراد که مجاز به عملیات خرید فروش ارز نبودند، انجام می‌شد. سیف با بیان اینکه ضوابط و آیین نامه‌هایی برای خرید و فروش ارز وجود دارد و صرافی‌های مجاز تعیین شده‌اند، گفت: در همه کشورها نیز این حساسیت وجود دارد و برای جلوگیری از هرگونه اقداماتی که منجر به پولشویی وعملیات مبهم مالی می‌شود با افراد ناشناسی که در فضایی مبهم فعالیت‌هایی زیرزمینی انجام می‌دهند مقابله می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: بعد از بررسی‌هایی زیاد با انسجامی که در دستگاه‌های مختلف ایجاد شد، نیروی انتظامی عملیات انجام داد و از فعالیت این افراد ممانعت کرد چرا که استمرار این فعالیت‌ها منجر به اخلال در بازارمی‌شد. سیف تأکید کرد: ثبات بازار ارز در روزهای آینده بیشتر بروز پیدا می‌کند و می‌تواند زمینه ایجاد آرامش را در اقتصاد فراهم کند. وی در مورد پیش‌بینی برای قیمت دلار گفت: در این رابطه پیش‌بینی نمی‌کنیم، وضعیت تعادلی بازار قیمت را نشان خواهد داد و جهت‌گیری ما بر این خواهد بود که این تعادل زودتر ایجاد شود.
سکه هم عقب نشست
در روزهایی که نرخ دلار به پرواز درآمده بود، قیمت‌ها در بازار سکه نیز افزایش بالایی را تجربه کرد. اما همزمان با ریزش نرخ دلار در بازار آزاد که افت بهای طلای جهانی نیز به کمک آن آمده است، قیمت‌ها در این بازار نیز کاهشی شده است. این در حالی است که روزگذشته اونس طلای جهانی با افت 9.32 دلاری به 1337 دلار رسید.
در بازار روز دوشنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نرخ یک میلیون و 486 هزار و 250 تومان را به ثبت رساند. درحالی که در روزهای گذشته این سکه به بیش از 1.5 میلیون تومان رسیده بود. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به یک میلیون و 460 هزار تومان رسید. دراین بازار نیم سکه 738 هزار تومان قیمت خورد و ربع سکه نیز روی نرخ 442 هزار تومان ثابت ماند. علاوه براین هر گرم طلای 18 عیار هم 144 هزار و 337 تومان قیمت‌گذاری شد.

/ایران

نظر شما